پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عامل انسانی علت اصلی آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی

0

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران- ساری:
عامل انسانی علت اصلی آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی
گرم‌ شدن هوا، وزش باد گرم، کاهش بارندگی، تجمع برگ‌های خشک در عرصه در کنار بی توجهی مسافران و گردشگران از دلایل اصلی وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی این استان است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران- ساری گفت: در 12 ماهه سال 1401 در مجموع 67 فقره آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری به وقوع پیوست که در جریان آن 8/221 هکتار از این عرصه‌ها در آتش سوخت و دچار خسارت شد.
سیدعلی علوی افزود: در 2 ماهه نخست سال جاری نیز 3 فقره آتش سوزی در جنگل های تحت پوشش اداره کل ساری رخ داد که در جریان آن 2/4 هکتار از اراضی جنگلی در آتش سوخت و خساراتی به عرصه ها وارد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری عامل انسانی را علت اصلی بیشتر آتش سوزی های عرصه‌های جنگلی مازندران اعلام کرد و گفت: گرم‌ شدن هوا، وزش باد گرم، کاهش بارندگی، وجود برگ‌های خشک در عرصه در کنار بی توجهی مسافران و گردشگران از دلایل اصلی وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی این استان است.
وی خاطر نشان کرد هم اکنون ۲ بالگرد اطفای حریق در این استان یکی در عرصه های جنگلی زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری و دیگری در منابع طبیعی غرب این استان وجود دارد و در صورت نیاز از بالگرد استان های گلستان و استان معین البرز نیز استفاده خواهد شد.
علوی در ادامه نقش بالگرد در اطفای حریق بویژه در مناطق سخت و صعب العبور را مهم، حیاتی و اثرگذار توصیف کرد و گفت: در صورت وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی صعب العبور، هر یک بالگرد چهار هزار لیتر آب را حمل و در این عرصه ها تخلیه می کند که نقش بسزایی در اطفای حریق دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اشاره به افزایش دمای هوای استان در روزهای پیش رو به هم استانی‌ها و مسافران گرامی توصیه کرد از روشن کردن آتش در کنار مزارع و جنگل‌ها و مراتع جدا خودداری و یا قبل از ترک محل از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنند.
وی در پایان افزود؛ شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ آماده دریافت پیام‌های مردم در خصوص آتش سوزی، تصرف و تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی و قاچاق چوب است و مردم و دوستداران طبیعت می‌توانند بدون هزینه و بصورت شبانه روزی اطلاعات خود را در این زمینه ارسال تا در اسرع وقت نسبت به آن اقدام شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.