پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طرح ساماندهی پسماند شمال نیازمند نگاه ویژه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس با اعلام اینکه در بودجه سال 98 هزار میلیارد تومان برای ساماندهی پسماند در کشور اختصاص پیدا کرده است، گفت: اختصاص این اعتبار در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برای انتقال به صندوق ملی محیط زیست تصویب شده است.
وی خاطر نشان کرد: اختصاص این اعتبار به صندوق ملی محیط زیست باعث هزینه کرد هدفمند اعتبارات در حوزه پسماند کشور می‌شود، نقطه قوت اختصاص این بودجه نظارت مثتمر محیط زیست بر روند هزینه کرد آن در حوزه پسماند است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی جدی که در حوزه پسماند استان مازندران وجود دارد، از نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق و صحن علنی درخواست می‌شود که با تصویب این بودجه گامی ارزشمند در جهت ساماندهی پسماند کشور برداشته شود.

وی  یادآور شد: رقم اعتبار اختصاص پیدا کرده برای شروع ساماندهی پسماند در کشور مناسب بوده و تداوم این اعتبار در سنوات بعدی انقلاب جدی برای ساماندهی پسماند در سطح کشور ایجاد می‌کند.
مدیرکل محیط زیست مازندران اضافه کرد: پیگیری نمایندگان مجلس استان به جهت حضور پرتعداد آنها در کمیسیون تلفیق بسیار اثرگذار است و انتظار داریم که در این کمیسیون هم عین متن تصویب شده در کمیسیون کشاروزی به تایید برسد.
وی در پاسخ به این سئووال که از نمایندگان مجلس چه انتظاری دارید، گفت: توقع داریم که رقم اختصاص داده شده دولت در کمیسیون تلفیق تصویب شود و اعتبار آن در اختیار صندوق محیط زیست قرار گیرد.
ابراهیمی در پاسخ به دیگر سئووال خبرنگار فارس که در صورت تصویب این موضوع در مازندران چه اتفاق خاصی در حوزه پسماند ایجاد می‌شود، افزود: اگر این رقم به تصویب شود با توجه به حساسیت زیست محیطی استان‌های شمالی کشور رقم اعتبارات ساماندهی پسماند این استان‌های بیشتر از سایر نقاط کشور شده و بودجه‌های اختصاصی در ساماندهی پسماند به صورت هدفمند هزینه می‌شود.
وی پاسخ به دیگر سئووال خبرنگار فارس که در سنوات گذشته این اعتبارات حوزه پسماند به چه صورت هزینه می‌شد، افزود: دبیری کمیته پسماند برعهده محیط زیست است، اطلاعات خاصی در این حوزه در اختیار سازمان‌های محیط زیست کشور قرار ندارد، اگر این اعتبار در اختیار صندوق ملی محیط زیست کشور قرار گیرد، حجم نظارت‌های زیست محیطی چندین برابر می‌شود و به نوعی ساماندهی پسماند به صورت هدفمند پیگیری می‌شود.

ابراهیمی در پاسخ به این سئووال که در حال حاضر وضعیت ساماندهی پسماند در استان مازندران در چه وضعیتی است، گفت: اقداماتی برای ساماندهی مراکز دفن انجام شده ولی مانند گذشته است، اقدامات و تلاش‌های انجام شده به هیچ وجه کافی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که اگر هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاصی دولت به صندوق ملی محیط زیست کشور اختصاص پیدا کند چه اتفاقی در حوزه پسماند استان‌های شمالی کشور به ویژه مازندران ایجاد می‌شود، افزود: مشکل پسماند کشور با شیوه‌نامه‌ جدید اعتباری اگرچه به صورت کوتاه مدت و در طی یکسال حل نمی‌شود اما در مسیر اصلی برای رفع مشکل قرار می‌گیرد و طی چند سال آینده می‌توانیم امیدوار به رفع این معضل باشیم.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران با اعلام اینکه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در حوزه پسماند استان مازندران انجام شده است، افزود: اما نیاز به تامین اعتبار ویژه است و باید در این بخش تلاش ویژه‌تری انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.