پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طرح بانوان فرهنگ‌یار ترافیک در مازندران اجرایی می‌شود

0

ستوان یکم رهاب امیری روز دوشنبه در جمع مشاوران زن دستگاه‌های اجرایی مازندران در ساری افزود که باری بانوان فرهنگ یار ترافیک پس از طی دوره های آموزشی لازم ، کد مشخصی تعریف از سوی پلیس راهور تعریف و در اختیارشان قرار داده می شود تا بتوانند هنگام مشاهده تخلف رانندگی، همان لحظه اعمال قانون کرده و جریمه صادر کنند.

بر اساس ماده ۲ قانون راهنمایی و رانندگی مصوب سال ۸۹ مجلس شورای اسلامی ، صدور جریمه تخلف رانندگی بر عهده آن دسته از افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی است که دوره آموزشی را فرا گرفته باشند. البته این ماده دارای سه  تبصره است که در یکی از آنها به راهنمایی و رانندگی اجازه داده شده است از گزارش داوطلبان مورد وثوق آموزش‌دیده که دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی بوده و دوره آموزشی لازم را دیده باشند به‌صورت رایگان در تشخیص تخلف و صدور قبض جریمه توسط مأموران مجاز استفاده نماید.

رییس اداره آموزش پلیس راه مازندران توضیح داد : بنا به دستورالعمل مجریان طرح بانوان فرهنگیار ترافیک که پلیس راهور و پلیس راه هستند ، زنان پس از شرکت در کلاسهای آموزش قوانین و مقررات رانندگی و طی کردن این مرحله و فعالیت یک ساله به عنوان پلیس نامحسوس می توانند به مرحله بعدی و کسب اختیارات بیشتر وارد شوند.

وی افزود : در این مرحله بانوانی که دارای گواهینامه رانندگی بوده و تخلف حادثه ساز رانندگی در سابقه خود نداشته باشند ، کد اعمال قانون از سوی پلیس راهور نیروی انتظامی کشور دریافت می کنند تا بتوانند در جاده ها اعمال قانون کنند.

ستوان امیری گفت : داشتن کد تعریف شده توسط بانوان فرهنگ یار ترافیک به این معنی است که آنها در صورت دیدن تخلف رانندگی و تطبیق آن با موارد قانونی در همان لحظه می توانند اعمال قانون و جریمه صادر کنند.

وی افزود : در واقع بانوان فرهنگ یار ترافیک به عنوان پلیس مخفی در جاده های مازندران به شمار می روند که در این زمینه می توانند یاریگر ماموران پلیس باشند و در کاهش تلفات جاده ای و سوانح رانندگی اثرگذاری کنند.

رییس اداره آموزش پلیس راه مازندران گفت : برای اجرای این طرح قرار است در مرحله نخست از میان بانوان شاغل در دستگاه های اجرایی مازندران، بانوان مجری این طرح آموزش ببینند و در مراحل بعدی دیگر بانوان از جمله زنان خانه دار و فعال در سازمان های مردم نهاد هم اضافه شوند.

امیری با اعلام این که طرح فرهنگ یار پلیس از سال ۱۳۸۵ و با توجه به بالا بودن آمار حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن از سوی پلیس راهور در کشور کلید خورد و اثرگذار بوده است، گفت : بنا به تحقیقات دانشگاه پلیس راهور کشور فعالیت و حضور همیار پلیس باعث شده تا ۱۸ درصد در میزان تصادفات در کشور کاسته شود و با توجه به این موفقیت، اجرای طرح بانوان همیار پلیس کلید خورده است.

وی افزود : سیاست پلیس راهور و پلیس راه در اجرای این طرح بر این است تا از ظرفیت بانوان به عنوان نیمی از جمعیت استان برای کنترل و کاهش تصادفات رانندگی استفاده کند و از آنجایی که زنان شاغل در دستگاه های اجرایی به عنوان گام نخست برای اجرای این طرح در مازندران در نظر گرفته شده اند، تاکنون با همکاری خوب آموزش و پرورش استان، زنان شاغل در این نهاد آموزش های لازم در خصوص قوانین و مقررات رانندگی را فرا گرفتند.

او ادامه داد : بسیاری از قوانین در راهنمایی و رانندگی شناخته شد و نادیده گرفته می شود که ورود بانوان در این عرصه که افراد تیزبین و نکته سنج هستند می تواند در احیای این قوانین تاثیر داشته باشد.

رییس اداره آموزش پلیس راه استان مازندران از جمله این قوانین به ممنوعیت پارک خودرو زیر لوله های آب آتش نشانی و نیز تخلف بودن ایستادن تاکسی بدون راننده در صف تاکسی اشاره کرد.  

وی از برگزاری همایش استانی بانوان، فرهنگیان ترافیک مازندران برای روز پنجشنبه این هفته خبر داد و گفت : در این همایش، طرح مورد نظر به صورت گسترده تشریح می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.