پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس در مازندران

0

ایسنا/مازندران استاندار مازندران بر ضرورت ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان مازندران با همکاری ظرفیت‌های استانی تاکید کرد.

احمد حسین‌زادگان صبح امروز در چهارمین جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار دفاع مقدس که در سالن شماره یک استانداری برگزار شد، به شرایط اقتصادی کشور، تحریم‌ها و همچنین بیماری «کرونا» اشاره کرد و گفت: ساخت مرکر فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران با همکاری ظرفیت‌های استانی مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه هر چه زودتر باید کار ساخت این مرکز فرهنگی به اتمام برسد و مردم برای بازدید حضور پیدا کنند، تصریح کرد: مردم باید از این فضا بهره‌مند شوند و تأثیر معنوی و فرهنگی آن را به عینه مشاهده کنند.

استاندار مازندران ترویج و نشر آثار دفاع مقدس را از اولویت‌ها برشمرد و اظهار کرد: دستگاه‌ها باید برای تدوین کتاب عملکردی پای کار بیایند و کتاب کارنامه ای به چاپ برسانند.

حسین‌زادگان از تشکیل ستاد چهل سالگی دفاع مقدس در استان خبر داد و افزود: در این راستا معاون سیاسی امنیتی مسئولیت کار را برعهده بگیرد تا ان شاءالله در سال ۹۹ برنامه‌های باشکوهی در سطح استان برگزار کنیم.

وی با اشاره به اهمیت نهضت جمع آوری خاطرات خاطرنشان کرد: در این زمینه شورای اطلاع رسانی استان باید پای کار بیاید و کارها با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

بازدید سالانه ۶۰ هزار نفر از مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس مازندران

سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران از بازدید سالانه نزدیک به ۶۰ هزار نفر از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران و زیارت شهدای گمنام خبر داد و گفت: امسال ۶ جلسه رسمی با حضور استاندار داشتیم و دو جلسه هم پیرامون ساخت مرکز فرهنگی و مسائل فرهنگی برگزار شد.

وی با بیان اینکه شورای هماهنگی حفظ آثار دارای کارگروه‌های زیادی است که کارگروه عمرانی و فرهنگی و بانوان از آن جمله هستند، ادامه داد: یکی از برنامه‌های کارگروه بانوان برگزاری هفتمین جشنواره اسوه‌های صبر و مقاومت همراه با تکریم از ۲۰۰ تن از همسران، مادران و دختران شهید بود که برای پیشگیری از «کرونا» لغو شد.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه برنامه‌های سوم خرداد، هفته دفاع مقدس در کارگروه فرهنگی برگزار می‌شود، بیان کرد: در کار گروه عمرانی در بحث ساخت مرکز فرهنگی در سال ۹۸ با توجه به اینکه تلاش‌های زیادی برای جذب بودجه‌های استانی داشتیم اما به خاطر کمبود بودجه حرکت به کندی صورت می‌گیرد.

سردار ملکی میزان دریافت بودجه ملی را در سال ۹۸،  ۲۷ و نیم میلیون تومان اعلام کرد و گفت: از بودجه یک میلیارد و ۵۰۰ تومانی استانی نیز ۵۰۰ میلیون تومان را فرماندار تقبل کرد و یک میلیارد هم توسط سازمان برنامه و بودجه تأمین شد و ۳۰ درصد هم به بسیج سازندگی تخصیص داده شد که به علت کمبود منابع مالی نتوانستیم کار را پیش ببریم.

وی آغاز رسمی بازدید عموم مردم از فاز یک مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس را یکی از برنامه‌های تعطیلات ایام عید عنوان کرد و افزود: شیوع «کرونا» باعث شد این برنامه نیز به تعویق افتاد.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران به احیای هفت‌تپه خوزستان اشاره کرد و با بیان اینکه با ورود سپاه کربلا ستاد احیای هفت‌تپه در استان تشکیل شده است، تصریح کرد: فرآیند ساخت یادمان شهدای هفت‌تپه از امروز  توسط سپاه کربلا مازندران آغاز و میله‌گرد بارگیری شد تا با کمک عشایر منطقه و فرمانداری شوش بتوانیم یادمانی در خور شأن رزمندگان و پیشکسوتان لشکر ۲۵ کربلا بسازیم.

سردار ملکی با اشاره به اینکه هفت‌تپه یادگار رزمندگان و پیشکسوتان است، شمار شهدای مازندرانی این منطقه را ۷۲ شهید اعلام کرد و یادآور شد: استان سمنان ۴۰ شهید، گلستان ۱۴ شهید و کهگیلویه و بویراحمد نیز ۱۲ شهید تقدیم کردند و ۵ شهید مدافع حرم استان نیز احیاگر هفت‌تپه بوده‌اند.

وی با بیان اینکه در طول ۶ سال گذشته با همکاری استانداری، سازمان برنامه و بودجه و ادارات ۲۰۰ کتاب  به چاپ رساندیم، گفت: کار تدوین در حوزه جنگل، جنگ، تاریخ شفاهی، کارنامه عملکردی پیش می‌رود و فرمانداران شهرستانها نیز پیگیر تدوین کتاب نقش شهرستانها در انقلاب و دفاع مقدس هستند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه کتاب‌های کارنامه‌ای جمعیت هلال احمر، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان انتقال خون آماده چاپ است، افزود: از همه دستگاه‌ها انتظار داریم برای تدوین نقش عملکردی در دفاع مقدس پای کار بیایند و کتاب‌ها نوشته شود.

سردار ملکی بیان کرد: در ایام شهادت امام هادی (ع) قرار بود میزبان ۶ شهید گمنام یاشیم که بخاطر «کرونا» برنامه را لغو کردیم.

وی شمار یادمان‌های شهدا را ۸۵ یادمان اعلام کرد و گفت: تعداد ۷۵ یادمان ساخته شد و ۱۰ یادمان دیگر نیز با همکاری شهرداری‌ها و نیروهای جهادگر بسیجی در دست ساخت است.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه شهرداری ساری در سال ۹۸ برای ساخت مرکز فرهنگی ۶ و نیم میلیارد تومان  هزینه کرد، افزود: برای تکمیل بخش اروندکنار ۱۷ میلیارد تومان نیازمند است.

سردار ملکی از بازدید سالانه نزدیک به۶۰ هزار نفر از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران و زیارت شهدای گمنام خبر داد و یادآور شد: مجموعه فعال است و جوانان مراسم عقد و ازدواج‌شان را در این مکان برگزار می‌کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.