پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت تصفیه فاضلاب‌های خانگی مازندران

0

یک کارشناس محیط زیست گفت: فاضلاب های خانگی تهدید نبوده و با مدیریت درست می‌توان از آن استفاده کرد.

حسن امینی راد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه فاضلاب خانگی تهدید نبوده است، اظهار کرد: مدیریت درست در موضوع تصفیه فاضلاب های خانگی منجر به استفاده از آن به عنوان آب درجه 2 و در نهایت تهیه کودهای کشاورزی می‌شود.

وی تصریح کرد: در مناطقی که شبکه جمع آوری اجرا نشده از سیستم های سنتی استفاده می‌کنند که متاسفانه به دلیل کمبود فضا کامل اجرا نمی‌شود.

*آلودگی میکروبی در چند قدمی محیط زیست

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل بااشاره به اینکه فاضلاب خانگی دارای عناصری بوده که اگر تصفیه نشود، برای محیط اطراف خطرناک است، گفت: آلودگی میکروبی و وجود آمونیاک از تصفیه نشدن فاضلاب خانگی محیط را آلوده می‌کند. به طور مثال در حال حاضر در جنگ یمن، به سراغ بمباران تصفیه خانه‌ها رفته‌اند تا بتوانند در صورت عدم جمع آوری مناسب فاضلاب ها شیوع بیماری وبا و حصبه را ایجاد کنند.

وی در ادامه بیان کرد: یک متر مکعب فاضلاب می‌تواند ۴۰ متر مکعب آب‌های زیر زمینی را آلوده کند، بنابراین تصفیه فاضلاب‌های خانگی یک نیاز بوده که باید ایجاد شود.

*استفاده از سپتیک تانک در استان های شمالی

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل بابیان اینکه در شهرهایی که شبکه های جمع آوری فاضلاب ندارند، از سپتیک تانک استفاده می شود، افزود: در استان های شمالی به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی از سپتیک تانک یا همان چاه‌های فاضلاب استفاده شده یا در جاهایی که سطح آب پایین تر است از چاه‌های جذبی استفاده می شود.

امینی راد با بیان اینکه در شهرهای بزرگ مانند بابل، ساری و قائمشهر که جمعیت بیشتر و در نهایت آلودگی بیشتری دارد، اجرای شبکه های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب ها در دستور کار است و سپتیک ها جمع آوری و فاضلاب به نقطه مشترکی برده و تصفیه می‌شود، یادآور شد: به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی و اهمیت آب، تصفیه فاضلاب امری ضروری است. برای حفظ بهداشت و استفاده مجد آب با استفاده از تصفیه خانه، فاضلاب را مهار کرده و با بالا بردن استاندارد تصفیه می‌توان از این آب به عنوان درجه ۲ استفاده کرد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.