پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت برنامه ریزی برای صادرات گیاهان دارویی از مازندران

0

به گزارش خبرنگار مهر، امیر میران صبح چهارشنبه در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیان کرد: هزاران هکتار گیاهان دارویی در سراسر مازندران در دامنه، کوه و دشت به صورت خودرو یا پرورشی وجود دارد که سرمایه‌های عظیمی هستند به طوری که اگر ما در مازندران تنها روی همین گیاهان دارویی هم برنامه ریزی کنیم، رشد اقتصادی بالایی خواهیم داشت.

میران آملی با اشاره به توانمندی بالای بخش خصوصی مازندران، تأکید کرد که باید تشکل‌ها فعالیت بیشتری داشته باشند و خواسته‌های خود را یک جهت و یک صدا کنند.

وی همچنین بحث‌هایی در زمینه انحصاری کردن تولیدات را نپذیرفت و گفت: بازار باید رقابتی و آزاد باشد، به دنبال انحصار نباشیم زیرا تجربه نشان داده که موفق نخواهد بود.

رئیس کارگروه گیاهان دارویی نیز در این جلسه با تأیید سخنان رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق اظهار کرد: صنایع تبدیلی شامل خشک‌کن، بسته‌بندی، عرق‌گیری و مهمتر از همه، اسانس‌گیری در مازندران قابل قبول نیست و چند کارخانه موجود، نیاز به حمایت دولت دارند.

ملایی بیان اینکه ایران ۲۷ هزار هکتار باغ گل محمدی دارد اما سالانه تنها ۱۰ میلیون دلار از اسانس آن عقایدش می‌شود، افزود: کشور بلغارستان تنها ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار گل محمدی پرورش می‌دهد اما سالانه ۴ هزار میلیارد دلار از اسانس درآمد دارد.

وی با بیان اینکه باید تجهیزات روز اسانس‌گیری وارد چرخه کارخانجات عرقیات شود، گفت: هر لیتر گلاب بین ۲ تا ۲/۵ دلار ارزش دارد اما هر لیتر اسانس، حدود ۷ هزار یورو قیمت دارد.

کد خبر 5013726
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.