پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت احداث نمایشگاه بین المللی در ساری

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: وقتی صحبت از قواعد و قوانین کشوری می شود نخستین چیزی که به نظر می رسد ترتیب ، توالی و نظم موجود در مقرارات جاری کشور است که به طور همگن در تمامی استان های کشور پیاده سازی و اجرا شده است.

 

یکی از این مقررات که بدون استثنا در همه استان های کشور پیاده سازی و اجرا شده است استقرار مرکز همایش های بین المللی و نمایشگاه دائمی هر استان است که در مرکز همان استان استقرار یافته است. اما در کمال حیرت تنها استانی که از این قاعده مستثنی شده است استان مازندران است.

 

 

در استان مازندران بر خلاف رویه در پیش گرفته شده در تمامی استان های کشور مرکز دائمی نمایشگاه های بین المللی در شهرستانی غیر از مرکز استان مستقر شده است.

 

در اینجا به هیچ وجه قصد بی توجهی به شهرستان محل استقرار نمایشگاه را نداریم فقط به طرح چند پرسش و بررسی رخدادهای گذشته بسنده میکنیم تا شاید بخشی از این چالش مهم فکری در مسیر منطقی قرار گیرد. اول اینکه اگر قرار بر این بود که نمایشگاه بین المللی را در همه استان ها با توجه به مزیت های منطقه ای تعریف می کردند و بدون توجه به مرکز استان نسبت به استقرار آن اقدام میشد چرا و چگونه فقط و فقط این مورد در استان مازندران مشاهده می شود و چنین مزیتی تنها در این استان شکل گرفته است؟

 

اگر هم که چنین چیزی نیست چطور و چه کسانی بدون توجه به قواعد کشوری با تصویب و تایید استقرار نمایشگاه در مکانی خارج از مرکز استان موافقت کردند؟ مسئولان استانی وقت و نمایندگان مرکز استان که اکنون هم مدعی خدمت به مردم هستند در آن زمان چه میکردند و چرا به این نکته مهم بی توجه بودند؟

 

نکته دوم هم بی توجهی به نمایشگاه فعلی استان است که طبیعتا با توجه به خارج بودن آن از محدوده مرکز استان مورد توجه و استقبال سرمایه گذاران و صاحبان صنعت قرار نمی گیرد و متاسفانه دست اندرکاران و مسئولان استان و شهرستان محل استقرار نمایشگاه فکر میکنند که مردم دیگر استان ها و کشورها هم باید به اندازه مازندرانی ها از موقعیت اجتماعی ، خواص ژئوپولیتیک و رویکردهای فرهنگی منطقه و تفکرات بومی مازندرانی ها آشنا باشند. اشتباهی که باعث تحلیل های غلط و باالطبع نتیجه گیری غلط می شود.

 

سرمایه گذار غیر بومی همان برداشت ذهنی را از نمایشگاه بین المللی و و شرایط آن در استان مازندران دارد که تصویر ذهنی او از تبریز یا اصفهان را برایش تداعی کند و همینکه مطلع شود در مواجه با برگزاری یک نمایشگاه بزرگ قرار است که با یک استثنا مواجه شود نوعی فرار ذهنی برایش ایجاد می شود و همین کافی است تا استقبال از نمایشگاه در خارج از مرکز استان برایش خالی از هر جذابیتی باشد.

 

حالا مسئولان بیایند و هزار نوع صغری کبری بچینند و از فاصله کم محل نمایشگاه با مرکز استان و راه آهن و غیره سخن ها بگویند اما همه اینها کمترین تاثیری در برداشت و نتیجه گیری سرمایه گذاران نخواهد داشت.

 

سرمایه گذار همیشه دنبال کمترین ریسک و بیشترین نتیجه است و اگر فکر کند که ممکن است در قبال هزینه ای که قرار است متقبل شود سود مناسبی نصیبش نخواهد شد فرار را بر قرار ترجیح خواهد داد.سومین نکته قابل ذکر هم اینست که از گذشته های دور نبض بازرگانی استان در اتاق بازرگانی به طور سنتی در اختیار بازرگانان ساروی بوده است و اینان همواره با استقرار نمایشگاه در شهرستانی خارج از مرکز استان مخالف بودند.در طی این سالها هم همیشه دنبال فرصتی برای مستقر کردن نمایشگاه در ساری بوده اند.

 

اکنون اما پس از گذشت نزدیک به بیست سال از استقرار نمایشگاه دائمی استان در مکان نامناسبی همچون حاشیه رود تلار و عدم حصول نتیجه که تقریبا می شود نام شکست را بر آن نهاد ،دولت تصمیم گرفته است تا به قواعد خود پایبند باشد و در جدیدترین مصوبه خود ” فراخوان ایجاد شرکت نمایشگاه های بین المللی مرکز استان (ساری )” را صادر کرده است.

 

در متن این فراخوان که در سایت سازمان صنعت،معدن و تجارت استان درج شده آمده است: “بدنبال سفر پرخیر وبرکت ریاست محترم جمهوری و هیات محترم دولت به استان زرخیز مازندران مورخ ۹۴/۷/۲۰ و تصویب ایجاد شرکت نمایشگاههای بین المللی در مرکز استان (ساری)،سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران از اشخاص علاقمند و دارای تجربه و سابقه فعالیت نمایشگاهی جهت سرمایه گذاری در این بخش دعوت بعمل می آورد.

 

متقاضیان محترم می توانند طرح پیشنهادی خود را حداکثر تا تاریخ ۹۴/۹/۳۰ به معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان واقع درساری میدان امام ساختمان شهید حیدری طبقه چهارم بهمراه درخواست خود ارائه نمایند.”

 

نمیشگاه

 

نمایشگاه بین المللی ساری

این اما پایان کار نبود و نماینده مقام معظم رهبری هم در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب در ساری بر ضرورت ساخت و استقرار مرکز همایشهای بین المللی و نمایشگاه دائمی استان در ساری تاکید کردند. آیت الله طبرسی طی سخنانی با اشاره به اینکه ساری نمایشگاه بین‌المللی ندارد، ساخت آن را در مرکز استان لازم دانست. وی افزود که امیدوارم صاحب نمایشگاه خوب و مطلوب که جوابگوی مرکز استان و مردم باشد، شویم.

 

بهتر است که مسئولان و نمایندگان محترم شهرستان قائم شهر هم متوجه عمق فاجعه شوند و این نکته مهم را از چشم مردم مرکز استان نبینند چرا که همانطور که گفته شد این یک قاعده کشوری است و استثنا کردن آن در مازندران هم به ضرر کل استان و هم به ضرر صنعت و بازرگانی استان تمام خواهد شد و بهتر است که هر چه زودتر این مشکل چندین ساله که همچون جدایی گلستان از مازندران هدیه نامبارک دولت خاتمی به مازندران بود ختم به خیر شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.