پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صدای پُردرد کارگر را کسی نمی‌شنود

در حال حاضر حقوق کارگران کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد البته بارها و بارها این موضوع عنوان شده اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است؛ امیدواریم این‌بار صدای کارگران به گوش مسئولان برسد.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: هر فردی در ازای کاری که انجام می‌دهد انتظار دستمزدی دارد و این خواسته به‌حقی است اما در این میان افرادی هستند که حقوق ناچیزی دریافت می‌کنند؛ با وجود اینکه عرق می‌ریزند اما باز در پس هزینه‌ها می‌مانند.

 

از بیان مشکلات کارگران فصلی بگذریم که هر روز در تاریکی از خواب برمی‌خیزند و تمام امیدشان این است که به سرکار بروند و نمی‌دانند چند روز در ماه کار می‌کنند تا بتوانند امرار معاش کنند، برخی کارگران با وجود اینکه سال‌های سال در کارگاهی مشغول به‌کار هستند، از کم‌ترین امنیت شغلی برخوردار نیستند و در صورت اعتراض از وضعیت خود، اخراج شده و کارشان را از دست می‌دهند و باز هم بیکاری و انتظار در اطراف میدان‌های شهر آغاز می‌شود.

 

در حال حاضر همه افراد جامعه قبول دارند که با توجه به وضعیت اقتصادی امروز با درآمد کارگری نمی‌توان زندگی کرد ولی باز هم شاهد اخراج، بیکاری و مواردی از این قبیل هستیم و همه این مسائل موجب می‌شود کارگران زندگی تلخ و سختی را تجربه کنند.

 

* کارگران تلاش می‌کنند زنده بمانند، زندگی نمی‌کنند

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: به‌دلیل سیاست‌ها غلط بسیاری از کارگران بیکار و برخی نیز اخراج شدند و تنها مسئولان عذرخواهی می‌کنند، درحالی‌که با عذرخواهی مشکلی حل نمی‌شود.

 

نصرالله دریابیگی بیان کرد: امروز کارگرانی که هیچ دخالتی در تعطیلی واحدها نداشتند دست‌خوش حوادث تلخ شدند و تنها به‌دلیل اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی دارند تحمل می‌کنند اما واقعاً نمی‌دانند تا چه زمانی باید این شرایط را تحمل کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه دولت باید تدبیری بیندیشد که مشکل کارگران حل‌وفصل شود، خاطرنشان کرد: حداقل دستمزد کارگر ۸۲۰ هزار تومان است که این میزان حقوق با توجه به تورم کفاف زندگی را نمی‌دهد.

 

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران تصریح کرد: نداشتن امنیت شغلی، پایین بودن دستمزد، مشکلات معیشتی و جریان خصوصی‌سازی مشکلات امروز جامعه کارگری است و آنها به این دولت امیدوار بودند و فکر می‌کردند مشکل‌شان حل می‌شود.

 

دریابیگی با اعلام اینکه در حال حاضر کارگران تلاش می‌کنند زنده بمانند، زندگی نمی‌کنند، اضافه کرد: دولت باید تدبیری بیندیشد در این مشکلات اقتصادی مشکلات معیشتی آنان را حل‌وفصل کند.

 

وی با اشاره به اینکه مشکلات معیشتی و نداشتن امنیت شغلی جامعه کارگری را رنج می‌دهد، گفت: همه شعار حمایت از محرومان را سر می‌دهند ولی در عمل مشاهده می‌کنیم تمام کارگران در زندگی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

* مشکلات کارگران را می‌پذیریم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: دستمزد سالانه کارگران براساس مصوبه شورای عالی کار بوده نه اینکه تورم را در نظر نگیرد یا کاملاً با تورم همراه باشد که با درنظر گرفتن تورم و موارد دیگر و استعلام از تمام استان‌های کشور، حقوق، درصدی افزایش می‌یابد.

 

کامران اصغری ادامه داد: دستمزد کارگران با توجه به مسائل اقتصادی کشور و اینکه کارفرماها دچار چالش نشوند در نظر گرفته می‌شود.

 

وی بیان کرد: درست است که این میزان حقوق کفاف زندگی کارگران را نمی‌دهد اما با توجه به شرایط اقتصادی خاص و تحریم ناروا از سوی دشمنان راهی نداشتیم جز اینکه میانگینی را درنظر گرفته تا کارگران امرارمعاش کنند و هم کارفرماها مشکلی نداشته و بتوانند ادامه حیات دهند.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اعلام اینکه ما مشکلات کارگران می‌پذیریم، اظهار کرد: امیدواریم اعتبارات دولتی به کمک بخش خصوصی آید و روند دولت تدبیر و امید در سال ۹۵ بهتر شود.

 

اصغری در مورد بیمه نشدن کارگران در کارگاه‌ها، گفت: وظیفه بازرسی از کارگاه‌ها برعهده اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی است که تأمین اجتماعی به‌صورت مستقیم بازدید از کارگاه‌ها را در دستور کار دارد در صورت گزارش کارفرما را مکلف به بیمه می‌کند.

 

وی اضافه کرد: اما کارگری که در کارگاه مشغول به‌کار بوده و بیمه نباشد می‌تواند درخواست خود را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کند و براساس ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرما مکلف است نسبت به بیمه فرد از زمانی که فعالیت در کارگاه محرز شده اقدام کند.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران اضافه کرد: البته ممکن است برخی کارگران به‌صورت پاره‌وقت یا ساعتی در واحدی مشغول به‌کار باشند.

 

این مسئول یادآور شد: کارفرمایانی هستند که کمتر از حداقل دستمزد به کارگر پرداخت می‌کنند که قانون این موضوع را نمی‌پذیرد و تفاوت چند سال حقوق از طریق صدور رأی از کارفرما مطالبه می‌شود.

 

اصغری با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال براساس اعلام مرکز آمار ایران، روند رشد در اشتغال خوب بود و نرخ بیکاری ۰٫۶ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: امسال سیاست دولت این است که منابع و اعتبارات را به‌سمت تولید به‌ویژه کسب و کار خرد سوق دهد و اعتباراتی پیش‌بینی شده تا واحدهای تولیدی با مشکل مواجه نشوند.

 

در حال حاضر حقوق کارگران کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و در وضعیت معیشتی خوبی زندگی نمی‌کنند؛ البته بارها و بارها این موضوع عنوان شده ولی تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته؛ امیدواریم این‌بار صدای کارگران به گوش مسئولان برسد و کارگران از این مشکلات خلاص شوند.

 

منبع: فارس

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.