پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شکستن طلسم نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر به تهران محول شد

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:  مهدی رازجویان روز سه شنبه در کارگروه مدیریت پسماند استان مازندران که در ساری برگزار شد، افزود: قبل از تشکیل جلسه در تهران کارشناسانی از استان و کشور از وضعیت نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر بازدید خواهند کرد و امید داریم که در سطح ملی بهره برداری این پروژه‌های حیاتی برای مازندران به نتیجه برسد.

وی طولانی شدن بهره برداری از این دو نیرگاه زباله سوز را غیر قابل قبول هم برای دولت و هم برای مردم دانست و تاکید کرد: بهره برداری این طرح ها و دیگر طرح های مدیریت پسماند نیاز به عزم همگانی و مسئولیت پذیری همه دستگاه‌های متولی زباله و خود مردم دارد.

معاون امور عمرانی استانداری مازندران گفت: در حال حاضر بنا به اطلاعاتی که مسؤولان استانی منتشر کردند، روزانه سه هزار تن زباله در مازندران در ایام عادی تولید می‌شود و این میزان در ایام تعطیلات به دو برابر وضعیت فعلی می‌رسد که هنوز نتوانستیم حتی بخش قابل توجهی از آن را مدیریت و یا بهره برداری کنیم.

ساخت نیروگاه زباله سوز ساری از سال ۹۱ با ظرفیت ۴۵۰ تنی کلید خورد و قرار بود پس از چند بار تاخیر پایان سال گذشته به بهره برداری برسد ولی پیمانکار آن در مراحل نهایی دست از کار کشید و کناره گیری کرد.

دولت برای اجرای این پروژه ۳۰ میلیون دلار اعتبار ارزی و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی مصوب کرد تا سهم حدود ۶۰ درصدی خود را محقق کند و قرار بود بخشی از هزینه این طرح را هم سرمایه گذار خارجی (شرکت چینی) به صورت بی او تی تامین کند.

سرمایه گذار خارجی که خود پیمانکار طرح نیز بود قرار بود هزینه هایش را از محل فروش برق تولیدی نیروگاه زباله سوز به شرکت توزیع برق بازپس بگیرد.

براساس آخرین گزارش شهردار ساری میزان پیشرفت ابنیه ای این پروژه حدود ۴۰ درصد و حمل تجهیزات مورد نیاز به محل پروژه نیز حدود ۶۰ درصد انجام انجام شد.

طرح ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر هم با هدف امحای مقدار ۲۰۰ تن زباله های تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود ۳ مگاوات برق در ساعت در سال ۱۳۹۰ در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه ‘پلنگ چال ‘ نوشهر کلنگ زنی شد و بنا به وعده مسئولان وقت قرار بود مدت ۲ سال به بهره برداری برسد که چنین نشد.
بدهی به پیمانکار، نصب قطعات نرم افزاری، فراهم نبودن زیرساخت ها مانند آب، برق، گاز و نیز کمبود اعتبار از عمده مشکلات این طرح تا پایان سال گذشته اعلام شد.

بر اساس اعلام مسئولان استانی، تا پایان سال گذشته برای این طرح حدود ۸۵ میلیارد تومان هزینه و پیشرفت آن حدود ۹۴ درصد اعلام شد. مدیران شهرستانی هم اعلام کردند که برای رساندن این طرح به مرحله بهره برداری کامل حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
آغاز تفحص برای بررسی انحراف در اعتبارات زباله سوز ساری و نوشهر

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران همچنین به وجود شائبه هایی در باره انحراف هزینه کرد در طرح نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر اشاره کرد و گفت که سازمان بازرسی کل کشور برای پاسخگویی به این شائیه ها طرح تحقیق و تفحص از این دو طرح را در دستور کار قرار داده و آغاز کرده است.

رازجویان افزود: گزارشاتی هم از سوی سازمان بازرسی جمع آوری شده است که تا به نتیجه نهایی نرسد قابل اطلاع رسانی نیست.

۷۳۳۵/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.