عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: معرفی نشدن درست مقاصد گردشگری در مازندران باعث شده تا مهمترین جاذبههای ما مانند سایت موزه ارزشی نداشته و گردشگر به درستی نمیداند مقصد و دلیل مسافرتش به مازندران چیست.
محمدحسن زال در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با گلایه از نادرست بودن مدیریت گردشگری در استان اظهار کرد: به طور مثال ترافیک سنگین شهر ساحلی بابلسر همچنان برقرار بوده که نشان از عدم مدیریت گردشگری، افزایش تردد و سرازیز شدن گردشگران فقط به یک مقصد آن هم ساحل است.
وی با اشاره به اینکه مدیریت درست گردشگری در مازندران به دلیل اینکه آورده مالی و فرهنگی دارد، در واقع رضایت را به همراه دارد، تصریح کرد: گردشگری در مازندران بیشتر شده اما برای جامعه محلی یا ساکن راهگشایی نشده است که از حضور گردشگر لذت ببرد و اوضاع اقتصادی را تغییر دهد.
عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با تاکید بر اینکه به طورکلی در دنیا، ایران درست معرفی نشده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی نتوانسته این رسالت را به خوبی انجام دهد؛ یکی از پر جاذبه ترین کشورها هستیم که معرفی نشده است در صورتی که اگر ۱۰ جاذبه طبیعی دنیا را با ایران مقایسه کنیم، مشاهده می کنیم که جاذبههای طبیعی کشور ما بسیار جذاب تر است.
زال با بیان اینکه متاسفانه مردم دنیا گاها ایران را از لحاظ جاذبه های طبیعی نمی شناسند، خاطرنشان کرد: اگر در مازندران گردشگری متنوع اش به درستی اطلاع رسانی شود ما این همه گردشگر فقط در سواحل را نخواهیم داشت بلکه تنوع باعث می شود درجاذبه های دیگر مازندران گردشگر داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین سایت های میراث جهانی را در عباس آباد بهشهر داریم، افزود: معرفی نشدن درست مقاصد گردشگری در مازندران باعث شده تا مهمترین جاذبههای ما مانند سایت موزه ارزشی نداشته و گردشگر به درستی نمیداند مقصد و دلیل مسافرتش به مازندران چیست.
عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه ما دو عامل رانشی و کششی در گردشگری داریم، یادآور شد: عامل رانشی، عاملی است که ما را از مبدا به مقصد براند و عامل کششی عاملی است که مقاصد گردشگری در یک مکان ما را به سمت خود میکشاند؛ عامل رانشی خستگی از آلودگی هواست و عامل کششی سواحل است که نشان می دهد که مقاصد دیگر را به درستی معرفی نکردیم.
زال در ادامه بیان کرد: گوهر تپه یکی از بزرگترین سایتهای شمال کشور است که با سایتهای خارج از کشور به لحاظ فرهنگی در ارتباط است. یک مسئله تمام عیار برای استان محسوب می شود اما متاسفانه گردشگر زیادی ندارد و واقعا جای تاسف است.
وی با بیان اینکه ما چیزی به نام تولید محتوا در تمامی بخش های فرهنگی داریم، گفت: باید محتوای تاریخی و فرهنگی که به فرهنگ ما ربط دارد، تولید و دیده شود، در واقع محتوا باید چند جاذبهای و قابل دسترسی و نزدیک باشد که مازندران این قابلیت را دارد اما متاسفانه از آن استفاده نمیشود.
عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران ادامه داد: گردشگرانی که وارد مازندران می شوند تک ذائقهای باقی ماندند که آن هم دریا با خطرات جانی و خطرات فرهنگی بوده که نیازمند مدیریت صحیح است.
زال با اشاره به اینکه در مازندران مقصد گردشگری مهمی همچون سایت موزه گوهر تپه بهشهر را داریم اما سایت موزه لزوما در هر محوطهای ایجاد نمی شود، اظهار کرد: از نظر وسعت و میزان آثاری که نامنقولاند و باید در مکان ثبت شوند بسیار حائز اهمیت است که در واقع این آثار باید وجود داشته باشد تا با چندین جاذبه تاریخی فرهنگی مواجه شویم.
وی خاطرنشان کرد: معرفی تمامی جاذبه ها زنجیر وار به هم متصل است و اگر در این زمینه کار نکنیم نمی توانیم گردشگر را جذب کنیم و قطعا اطلاع رسانی درست باعث می شود تا ورود گردشگر با مدیریت صحیح اقتصاد کشور را متحول کند.
عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: معرفی نشدن درست مقاصد گردشگری در مازندران باعث شده تا مهمترین جاذبههای ما مانند سایت موزه ارزشی نداشته و گردشگر به درستی نمیداند مقصد و دلیل مسافرتش به مازندران چیست.
محمدحسن زال در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با گلایه از نادرست بودن مدیریت گردشگری در استان اظهار کرد: به طور مثال ترافیک سنگین شهر ساحلی بابلسر همچنان برقرار بوده که نشان از عدم مدیریت گردشگری، افزایش تردد و سرازیز شدن گردشگران فقط به یک مقصد آن هم ساحل است.
وی با اشاره به اینکه مدیریت درست گردشگری در مازندران به دلیل اینکه آورده مالی و فرهنگی دارد، در واقع رضایت را به همراه دارد، تصریح کرد: گردشگری در مازندران بیشتر شده اما برای جامعه محلی یا ساکن راهگشایی نشده است که از حضور گردشگر لذت ببرد و اوضاع اقتصادی را تغییر دهد.
عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با تاکید بر اینکه به طورکلی در دنیا، ایران درست معرفی نشده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی نتوانسته این رسالت را به خوبی انجام دهد؛ یکی از پر جاذبه ترین کشورها هستیم که معرفی نشده است در صورتی که اگر ۱۰ جاذبه طبیعی دنیا را با ایران مقایسه کنیم، مشاهده می کنیم که جاذبههای طبیعی کشور ما بسیار جذاب تر است.
زال با بیان اینکه متاسفانه مردم دنیا گاها ایران را از لحاظ جاذبه های طبیعی نمی شناسند، خاطرنشان کرد: اگر در مازندران گردشگری متنوع اش به درستی اطلاع رسانی شود ما این همه گردشگر فقط در سواحل را نخواهیم داشت بلکه تنوع باعث می شود درجاذبه های دیگر مازندران گردشگر داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین سایت های میراث جهانی را در عباس آباد بهشهر داریم، افزود: معرفی نشدن درست مقاصد گردشگری در مازندران باعث شده تا مهمترین جاذبههای ما مانند سایت موزه ارزشی نداشته و گردشگر به درستی نمیداند مقصد و دلیل مسافرتش به مازندران چیست.
عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه ما دو عامل رانشی و کششی در گردشگری داریم، یادآور شد: عامل رانشی، عاملی است که ما را از مبدا به مقصد براند و عامل کششی عاملی است که مقاصد گردشگری در یک مکان ما را به سمت خود میکشاند؛ عامل رانشی خستگی از آلودگی هواست و عامل کششی سواحل است که نشان می دهد که مقاصد دیگر را به درستی معرفی نکردیم.
زال در ادامه بیان کرد: گوهر تپه یکی از بزرگترین سایتهای شمال کشور است که با سایتهای خارج از کشور به لحاظ فرهنگی در ارتباط است. یک مسئله تمام عیار برای استان محسوب می شود اما متاسفانه گردشگر زیادی ندارد و واقعا جای تاسف است.
وی با بیان اینکه ما چیزی به نام تولید محتوا در تمامی بخش های فرهنگی داریم، گفت: باید محتوای تاریخی و فرهنگی که به فرهنگ ما ربط دارد، تولید و دیده شود، در واقع محتوا باید چند جاذبهای و قابل دسترسی و نزدیک باشد که مازندران این قابلیت را دارد اما متاسفانه از آن استفاده نمیشود.
عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران ادامه داد: گردشگرانی که وارد مازندران می شوند تک ذائقهای باقی ماندند که آن هم دریا با خطرات جانی و خطرات فرهنگی بوده که نیازمند مدیریت صحیح است.
زال با اشاره به اینکه در مازندران مقصد گردشگری مهمی همچون سایت موزه گوهر تپه بهشهر را داریم اما سایت موزه لزوما در هر محوطهای ایجاد نمی شود، اظهار کرد: از نظر وسعت و میزان آثاری که نامنقولاند و باید در مکان ثبت شوند بسیار حائز اهمیت است که در واقع این آثار باید وجود داشته باشد تا با چندین جاذبه تاریخی فرهنگی مواجه شویم.
وی خاطرنشان کرد: معرفی تمامی جاذبه ها زنجیر وار به هم متصل است و اگر در این زمینه کار نکنیم نمی توانیم گردشگر را جذب کنیم و قطعا اطلاع رسانی درست باعث می شود تا ورود گردشگر با مدیریت صحیح اقتصاد کشور را متحول کند.