پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل معضل زباله مازندران به میدان می‌آیند

0

به گزارش روابط عمومی استانداری، احمد حسین زادگان، مقام عالی دولت در مازندران  روز شنبه در نشست رویداد  استارت آپ مدیریت پسماند و محیط زیست گفت:با حمایت علمی و مالی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، شرکت های دانش بنیان استان با اجرای پروژه های پسماند برای حل معضل زباله به میدان می آیند
وی اضافه کرد : با وجود این که مازندران از شرکت های آستارت آپ خوبی برخوردار است، ولی تاکنون در حوزه ساماندهی پسماند از دانش و فناوری های روز به درستی استفاده نکرده است.
نماینده عالی دولت در مازندران افزود: باید با مشارکت صندوق نوآوری، رویداد استارت اپ مدیریت پسماند و محیط زیست را با جهت گیری کار اجرایی و عملیاتی به منظور شناسایی مشکلات و مسایل حوزه پسماند و مدیریت آن در استان برگزار کنیم.
حسین زادگان اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان در این رویداد؛ توانایی ها و قابلیت های علمی و اجرایی خود را برای کاستن از معضل زباله ارایه خواهند کرد.
 وی اظهار داشت: هدف از برگزاری این رویداد صرفا انجام کار نظری نیست بلکه شناسایی و اجرای پروژه های موثر در حوزه ساماندهی پسماند است.

وی یادآور شد: شرکت های دانش بنیان طرف قرارداد با صندوق شکوفایی و نوآوری کشور با استفاده از تسهیلات کم بهره این صندوق در اجرای پروژه های مدیریت و ساماندهی کل زنجیره تولید، تفکیک، حمل، دفن و تبدیل زباله به کمپوست و انرژی به کمک استان می آیند.

حسین زادگان با بیان این که در این راستا بدنبال شرکت های صاحب ایده و توانا برای انجام و اجرای کار عملیاتی و پروژه های حوزه پسماند هستیم، ابراز نمود: چندین پروژه دانش بنیان در حوزه کمپوست خانگی، بازیافت ظروف پلاستیکی، تبدیل ضایعات کشاورزی به انرژی، تبدیل پسماندهای داخل میادین میوه و تره بار، دستگاه امحا پسماند بیمارستانی، دارویی و شیمایی و … در گام نخست از سوی شرکت های دارای اهلیت برای اجرا شناسایی شده است و در گام نخست برآنیم تا تعداد این پروژه ها را ارتقا دهیم.

مقام عالی دولت در استان با بیان این که مسایل مختلف پسماند شهرهای مازندران شناسایی شد و این رویداد می تواند در جذب پروژه های لازم برای مدیریت و ساماندهی این مشکلات بسیار کمک کند، افزود: شهرداری ها و دستگاه های ذی ربط باید در برگزاری هرچه موثرتر این رخداد کمک نمایند و خروجی رویداد مدیریت پسماند باید عقد قراردادهای کاری و پروژه های بسیار موثر در این خصوص باشد.

استاندار با تاکید بر این که پروژه های ارایه شده باید در برگیرنده همه فرآیندها از آغاز تا پایان کار باشد، عنوان کرد: تا زمان حل معضل زباله در مازندران، برای زباله های موجود استان باید یک برنامه عملیاتی تدوین شود.

حسین زادگان، تاکید کرد: گزارشی از مشکلات پسماند حوزه کشاورزی استان تهیه تا از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان برای کمک به معضل این بخش نیز استفاده شود.

مشاور عالی رییس هیات عامل در صندوق نوآوری و شکوفایی گفت:  این  صندوق در دوره جدید کار خود سعی دارد تا در جهت حل برخی مشکلات کشور حرکت کند و رویداد مدیریت پسماند و محیط زیست استان اگر منجر به اقدام شود دارای انتفاع است و به همین دلیل بدنبال حمایت از شرکت های دانش بنیان برای حل مشکلات مازندران بویژه معضل پسماند هستیم.

حمید رضا شاهوردی افزود:  پسماند مازندران یک معضل ملی است و ماموریت این صندوق تامین مالی شرکت های دانش بنیان برای ایجاد یک ارزش اجرایی در قالب پروژه های ضروری است و این برنامه در فاز نخست، ۶ پروژه در قالب ۳ پروژه استانی و ۳ پروژه ملی در مازندران برای مدیریت پسماند معرفی شده است که این رقم افزایش خواهد یافت.
به گفته وی به پروژه های بزرگ مقیاس در این حوزه تا سقف ۳۰ میلیارد  تومان تسهیلات از صندوق توسعه نوآوری پرداخت خواهد شد.
وی  از راه اندازی  دستگاه کمپوست خانگی، دستگاه بازیافت ظروف پلاستیکی، دستگاه امحا پسماند بیمارستانی، دارویی و شیمیایی به عنوان پروژه های استانی برای رفع مشکل پسماند در این خطه شمال کشور اعلام کرد.
شاهوردی  پروژه تبدیل و بازیافت پلاستیک به مواد نفتی، دستگاه تبدیل ضایعات کشاورزی به انرژی و دستگاه تبدیل پسماندهای داخل میادین میوه و تره بار به عنوان سه پروژه ملی که در دیگر استان ها نیز به اجرا درآمده نام برد که برای کمک به حل معضل زباله در مازندران تاکنون شناسایی شده است.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.