پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سیاحت نوروزی در بناها و موزه‌های تاریخی ساری

نوروز و بهار فرصتی را مهیا می‌کند تا با سیاحت و گشت و گذار در بناهای تاریخی، شگفتانه‌های این آثار دیدنی را رمزگشایی کنید.

0

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: گردشگرانی که جاهای دیدنی ساری را مانند کف دست بلدند، به‌خوبی می‌دانند که رود تجن، چشم‌وچراغ مردمان این منطقه است. در همسایگی این رود، پارک ملل ساری قرار دارد. رستوران، کافه، سرویس‌بهداشتی، آب‌خوری و نیمکت از خدمات رفاهی پارک ملل ساری به حساب می‌آید.

پارک ملل بی‌دلیل به یکی از بهترین مکان‌های دیدنی ساری تبدیل نشده است. در این پارک دریاچه‌ای زیبا وجود دارد. اگر اهل هیجان هستید، می‌توانید به جت‌اسکی یا قایق‌سواری مشغول شوید. پارک ملل ساری مکانی مخصوص ماهیگیری نیز دارد. این ویژگی‌های پارک ملل ساری، خاطره سفر به این منطقه را برای همیشه در ذهن گردشگران ماندگار می‌کند.

بناهای تاریخی ساری

امکان ندارد جایی صحبت از جاهای دیدنی ساری به میان بیاید و سخنی از بناهای تاریخی این شهر مطرح نشود. تعداد بناهای تاریخی ساری از چیزی که فکرش را بکنید بیشتر است. از آنجایی که می‌دانیم همراهان ما به گشت‌وگذار در مکان‌های تاریخی ایران اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، در ادامه به مهم‌ترین بناهای تاریخی ساری اشاره می‌کنیم.

میدان ساعت ساری

در گشت‌وگذار از جاهای دیدنی ساری به میدانی می‌رسید که برجی بلند با ساعت بزرگی در آن خودنمایی می‌کند. این میدان به میدان ساعت ساری معروف است. میدانی که از آن صحبت می‌کنیم یکی از مهم‌ترین میادین ساری به حساب می‌آید. میدان ساعت ساری در دهه ۵۰ خورشیدی ساخته شده است. این میدان از آن زمان تاکنون به‌عنوان یکی از نمادهای مهم شهر ساری شناخته می‌شود. میدان ساعت به بسیاری از سایر مکان‌های دیدنی این شهر مانند عمارت فاضلی، آب‌انبار نو و خانه تاریخی سردار جلیل نزدیک است. یکی دیگر از ویژگی‌های میدان ساعت را می‌توان فاصله کم این میدان با بهترین هتل‌های ساری دانست.

آدرس: ساری، انتهای خیابان جمهوری

سیاحت نوروزی در بناها و موزه های تاریخی ساری

برج رسکت

در این قسمت از معرفی جاهای دیدنی ساری به برجی رسیدیم که یکی از قدیمی‌ترین برج‌های آجری ایران به حساب می‌آید. گفته می‌شود این برج در دوران سلجوقیان بنا شده است. کتیبه‌هایی به زبان پهلوی در گوشه‌وکنار برج خودنمایی می‌کند. برج رسکت در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. به همین دلیل در طول زمان از گزند طبیعت به دور نمانده است. با این حال با توجه به اهمیت این برج به‌عنوان یکی از بناهای تاریخی ساری، چندین بار مرمت شده است. خوشبختانه برج رسکت اکنون در وضعیت خوبی به سر می‌برد. این برج با ۱۹ متر ارتفاع، از دور گردشگران را به خود فرا می‌خواند. محیط اطراف برج را طبیعت زیبای ساری پوشانده است. به همین دلیل فرصتی پیدا می‌کنید تا در کنار گشت‌وگذار در برج رسکت، حسابی از منظره‌های دیگر لذت ببرید.

آدرس: ساری، بعد از سد سلیمان‌تنگه، خروجی رسکت، برج رسکت

برج سلطان زین‌العابدین

در روزگاران بسیار قدیم فرد سرشناسی در ساری امروزی با نام زین‌العابدین مرعشی زندگی می‌کرد. حکومت آق‌قویونلوها که در آن زمان بر منطقه ساری فعلی حکم می‌راند. پس از مرگ وی، حاکم وقت برای مزار زین‌العابدین مرعشی برجی بلند ساخت. این برج از آن زمان تاکنون با نام برج سلطان زین‌العابدین شناخته می‌شود. برجی که از آن صحبت می‌کنیم حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد. لحاظ زیباشناختی نیز برج سلطان زین‌العابدین با کاشیکاری‌های زیبا و کتیبه‌های قدیمی تزئین شده است. این برج به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ساری در فهرست بناهای تاریخی ایران به ثبت رسیده است. برج سلطان زین‌العابدین، فاصله کمی با میدان ساعت ساری و مسجد جامع ساری دارد. لازم به ذکر است امکان بازدید از داخل برج وجود ندارد و باید به تماشای زیبایی‌های محیط بیرون آن بسنده کنید.

آدرس: ساری، خیابان جمهوری، کوچه میرمشهد

شاطر گنبد

ساری یکی از مناطق استراتژیک در دوران پادشاهی تیموریان به حساب می‌آمد. به همین دلیل نیز بناهای تاریخی ساری در گوشه‌و کنار این شهر خودنمایی می‌کند. بسیاری از این بناها به حکمرانی تیموریان نسبت داده می‌شود. یکی از این بناها، شاطر گنبد است. گفته می‌شود یکی از شخصیت‌های مهم روزگارانِ قدیم ساری در این مکان به خاک سپرده شده. بنای شاطر گنبد، ساختمانی چهار گوش دارد که با آجرهای خشتی و ساروج ساخته شده است. شاطر گنبد در فهرست مکان‌های تاریخی ایران به ثبت رسیده است. به همین دلیل مرمت شده و وضعیت نسبتاً خوبی دارد. پیشنهاد می‌کنیم پس از گشت‌وگذار در شاطر گنبد، به رودخانه تجن به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ساری بروید. این رودخانه فقط ۳۰۰ متر از شاطر گنبد دورتر است.

آدرس: ساری، گنبدمحله، جنوب شرقی روستای بالادزا

عمارت فاضلی

عمارت فاضلی، خانه‌ای قدیمی است که حال و هوای زندگی مردمان ساری قدیم را در ذهن گردشگران زنده می‌کند. این عمارت با پنجره‌های چوبی که شیشه‌های رنگارنگی دارند، انتخاب مناسبی برای گرفتن عکس‌های یادگاری است. عمارت فاضلی به لحاظ ساختمان نیز یکی از شاهکارهای معماری قدیم شناخته می‌شود. این عمارت در سه طبقه بنا شده است. در طبقه پایین عمارت فاضلی سرداب و مطبخ قرار داشت از طبقه اول به‌عنوان مسکونی استفاده می‌شد. سومین طبقه عمارت فاضلی به شاه‌نشین اختصاص گرفته بود. عمارت فاضلی همانند تمامی خانه‌های قدیمی، حیاطی دلگشا و آرامش‌بخش دارد. اگر از گشت‌وگذار در جاهای دیدنی ساری سیر نمی‌شوید و به بازدید بناهای تاریخی ساری علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار عمارت فاضلی، سری به خانه تاریخی کلبادی ساری بزنید.

آدرس: ساری، خیابان ۱۸ دی، خیابان آب انبار نو.

حمام وزیری

تاریخ ساخت حمام وزیری ساری به دوران قاجار باز می‌گردد. این حمام سالیان دراز به مردمان ساری خدمت کرد. در نهایت نیز به موزه تغییر کاربری داد تا به یکی از تماشایی‌ترین موزه‌های ساری تبدیل شود. حمام وزیری ساری از قسمت‌های مختلفی مانند خزینه آب سرد و گرمخانه تشکیل شده است. در این حمام انواع لوازم شست‌وشوی قدیمی، پوشاک دوران قاجار و اشیای مربوط به زندگی مردمانِ ساری قدیم به نمایش گذاشته شده است. حمام وزیری ساری فاصله بسیار کمی با عمارت کلبادی دارد. به گردشگرانی که می‌خواهند با رسم‌و رسوم و سبک زندگی مردمان ساری قدیم آشنا شوند، گردشگری در حمام وزیری ساری را پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس: خیابان انقلاب، کوچه آب انبار نو

امام‌زاده عباس

در سده نهم هجری قمری بارگاهی در ساری برای یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع)، ساخته شد. این بارگاه بنایی هشت‌ضلعی دارد که با آجرهای خشتی ساخته شده است. کتیبه‌های قدیمی، پنجره‌های زیبا و تزئینات آب‌کاری‌شده از ویژگی‌های اصلی بارگاه امام‌زاده عباس ساری به حساب می‌آید. امام‌زاده عباس در کنار نمای بیرونی، نمای داخلی تماشایی نیز دارد. ضریح این بارگاه در سال ۱۳۵۲ به دست هنرمندان اصفهانی ساخته شد. اگر با خرید بلیط هواپیما ساری به این شهر راهی شده‌اید، کافی است در فرودگاه سوار تاکسی شوید. سپس از راننده درخواست کنید تا شما را به بارگاه امام‌زاده عباس برساند. این بارگاه در یکی از خیابان‌های خوش‌مسیر ساری واقع شده است.

آدرس: جاده ساری به بهشهر، بعد از پل تجن، محله آزاد گله

امام‌زاده یحیی

برای شما از زیبایی و شهرت برج ساعت ساری گفتیم. در کنار بازدید از این برج پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به امام‌زاده یحیی ساری بزنید. بارگاه این امام‌زاده در فاصله کمی از برج ساعت قرار گرفته است. این بارگاه در سده نهم هجری قمری بنا شده است. بارگاه امام‌زاده یحیی همانند دیگر بناهای تاریخی ساری، گنبدی مخروطی دارد. این بارگاه در طول تاریخ چندین بار مرمت شده و اکنون در وضعیت خوبی به سر می‌برد. امام‌زاده یحیی ساری نمای بیرونی زیبایی دارد. در داخل این بارگاه نیز پنجره‌های چوبی و منبت‌کاری‌های استادانه‌ای خودنمایی می‌کند. بارگاه امام‌زاده یحیی ساری به خانه تاریخی فاضلی و کاروانسرای حضرت نیز بسیار نزدیک است. بارگاه امام‌زاده یحیی فاصله زیادی از پایانه اتوبوس‌های بین‌شهری ساری ندارد. به همین دلیل اگر با خرید بلیط اتوبوس ساری به این شهر رسیده‌اید، گشت‌وگذار در امام‌زاده یحیی انتخاب مناسبی برای آغاز بازدید از جاهای دیدنی ساری است.

آدرس: میدان ساعت، خیابان جمهوری اسلامی

موزه کلبادی

منوچهر خان کلبادی یکی از شخصیت‌های برجسته ساری در دوران قاجار بود. وی در آن زمان در عمارتی بزرگ و زیبا زندگی می‌کرد. این عمارت با آجرهای کوره‌ای ساخته شده و معماری چشم‌نوازی دارد. زیبایی‌های خانه کلبادی به اندازه‌ای بود که این خانه پس از مدت‌ها به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرد. اکنون نیز خانه کلبادی به موزه کلبادی تغییر کاربری داده است. گشت‌وگذار در این موزه همانند سفر در تونل تاریخ است. تمامی اشیا و لوازمی که ساکنان قدیم خانه کلبادی از آن‌ها استفاده می‌کردند در این موزه به نمایش گذاشته شده است. به گردشگرانی که به تاریخ مازندران علاقه دارند و از گشت‌وگذار در عمارت‌های قدیمی سیر نمی‌شوند، سیاحت در موزه کلبادی ساری را پیشنهاد می‌کنیم. این موزه فاصله کمی با خانه تاریخی فاضلی و دیگر جاهای دیدنی ساری دارد.

آدرس: میدان ساعت، ابتدای خیابان انقلاب، کوچه آب انبار نو

مجموعه تاریخی فرح‌آباد

ساری در دوران صفویان پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرد. به همین دلیل در این منطقه بناهای بی‌شماری از پادشاهی صفویان به جای مانده است. یکی از این مکان‌ها که تعداد زیادی از جاهای دیدنی ساری در آن قرار دارند، مجموعه تاریخی فرح‌آباد ساری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.