پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سورت همچنان در انتظار سرمایه‎گذار

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: چشمه باداب سورت چشمه پلکانی کم‌نظیری در جهان بوده که در  بخش چهاردانگه ساری واقع شده است.

 

این چشمه همزمان با آخرین چین‌خوردگی البرز در دوران چهارم زمین‌شناسی پدید آمده و جریانات رسوبی و معدنی آن طی سال‌ها در شیب کوهستانی منطقه حوضچه‌های پلکانی شگفت‌انگیزی به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف به‌وجود آورده است.

 

چشمه‌های باداب سورت دارای ۱۲ چشمه با آب‌های متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است.

 

باداب سورت به معنی شدت اثر آب گازدار است که به زبان محلی به آن اروست وائو یا بادو می‌گویند.

 

سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ این چشمه را بعد از کوه دماوند به‌عنوان دومین میراث طبیعی کشور در آثار ملی ایران ثبت کرد، همچنین ثبت جهانی این چشمه بعد از پاموک کاله ترکیه به‌عنوان دومین چشمه آب شور جهان است.

 

این موهب خدادادی در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا قرار دارد که مناظر جنگلی و کوهستانی اطراف چشمه زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است، طوری که در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی را از کل کشور و حتی جهان به این منطقه می‌کشاند.

 

اما در چند سال اخیر به‌دلیل بی‌توجهی مسؤولان و همینطور بی‌مهری گردشگران و بازدیدکنندگان نسبت به این سرمایه ملی نگرانی مردم منطقه و دوستدارن محیط زیست را در پی داشت.

 

نبود حصار در اطراف این چشمه باعث شد تا گردشگران داخل حوضچه‌ها رفته و باعث آسیب و حتی تخریب پلکان‌های این چشمه شوند.

 

حجم زیاد گردشگر و به‌دنبال آن تردد خودروها تا نزدیکی چشمه و همچنین نداشتن متولی مشخص باعث شد که این اثر بی‌نظیر ملی آرام آرام به‌سمت نابودی پیش رود.

 

مسأله زباله و سرویس بهداشتی از دیگر بحث‌های مهم در این منطقه زیبا بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

تخریب سورت ادامه داشت تا جایی که خبرهایی از بسته شدن این چشمه به روی گردشگران شنیده شد تا توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حفظ و حراست شود.

 

میراث فرهنگی فنس‌کشی اطراف چشمه را انجام داد و در حال حاضر به‌صورت ساماندهی‌شده، تورهای گردشگری نیز از چشمه بازدید می‌کنند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: روند قانونی و اداری واگذاری زمین منطقه چشمه سورت در حال پیگیری است.

 

دلاور بزرگ‌نیا با بیان اینکه منابع طبیعی هم با این امر موافقت کرده، خاطرنشان کرد: اقتصاد و دارایی با فرم‌هایی که از طرف میراث فرهنگی و گردشگری تکمیل شده در تلاش است تا مسیر قانونی واگذاری نهایی شود.

 

وی با اشاره به جلسه استانداری پیرامون بحث چشمه سورت بیان کرد: در این جلسه مسؤولیت موقت منطقه تا آمدن سرمایه‌گذار با میراث فرهنگی و گردشگری است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه سازماندهی و آمد و شد تورها در بخش ساماندهی تورها در معاونت گردشگری در حال پیگیری است، تأکید کرد: معاونت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی هم در حال انجام سرمایه‌گذاری موقت برای شکل‌گیری امکانات اولیه در منطقه است.

 

بزرگ‌نیا با اشاره به فنس‌کشی دور چشمه در سال گذشته گفت: امیدواریم تا پیش از سفرهای تابستانی امکانات اولیه برای مسافران و گردشگران در منطقه نهایی شود.

 

وی با بیان اینکه ممنوعیتی برای بازدید گردشگران در سال گذشته ایجاد نشد، تصریح کرد: برای تورهایی که برای بازدید با میراث فرهنگی هماهنگی کردند مانعی ایجاد نشد البته جلوی بازدیدهای پراکنده و بی‌برنامه گرفته و بازدید از چشمه ساماندهی شد.

 

بزرگ‌نیا ادامه داد: در حال حاضر تا استقرار سرمایه‌گذار، میراث فرهنگی با کمک فرمانداری ساری و اهالی منطقه موقتاً ساماندهی منطقه چشمه سورت را انجام می‌دهد.

 

وی ایجاد کمپ اقامتی کوهستانی و بحث سلامت و درمان در منطقه را از برنامه‌های میراث فرهنگی نام برد و بیان کرد: با آمدن سرمایه‌گذار طرح‌ها و برنامه‌های چشمه سورت تکمیل می‌شود.

 

به گزارش فارس، دومین چشمه آب شور جهان که در حال نابودی بود با متولی‌گری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با همکاری دستگاه‌ها در حال احیا بوده اما این سؤال مطرح است که چرا همیشه باید بنا و یا آثار تاریخی در حال تخریب نابودی باشند تا به داد آنها رسید و آیا مرمت و بازسازی بناها سخت‌تر از حفظ و حراست آنها نیست؟

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.