پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سنگ قبرهاي آرامگاه روستای سعیدآباد چهاردانگه

متاسفانه به مقوله سنگ های قبور که در آرامگاه های منطقه بسیار وجود دارد که نشان دهنده هنر حجاران منطقه است بی توجهی شده است، بعضا این سنگ ها توسط افراد سود جو به یغما رفتند.

5

 

مردمان با دانش دیارم سنگها را به خوبی می شناختند و از آنها برای ساختن سنگ آسیاب استفاده می کردند. سنگی که در مقابل سایش مقاوم بود و با چرخش خود گندم را آرد می كرد.

 

سنگ شناسان خبره چهاردانگه سنگ آهک را به خوبی می شناختند و از آن برای تهیه آهک و در نهایت ساروج استفاده می کردند تا در ساخت و ساز بناها و حمام هاي قدیمی استفاده شود. آنها سنگ ها را برای ساخت وزنه ها در اندازه مختلف در می آوردند و از آنها به عنوان وزنه استفاده می کردند.

 

هنرمندان حجار منطقه، سنگهای مقاوم در مقابل سرما و گرما را به خوبی می شناختند و از این سنگهای مقاوم، سنگ قبر افراد را حجاری می کردند و با حک نام افراد بر روی سنگ زمخت، نام متوفی و هنر خود را به یادگار می گذاشتند.

 

متاسفانه به مقوله سنگهای قبور که در آرامگاه های منطقه بسیار وجود دارد که نشان دهنده هنر حجاران منطقه است بی توجهی شده است، بعضاً این سنگ ها توسط افراد سودجو به یغما رفته است. ( سنگ قبر بسیار زیبایی با قدمت بیش از 200 سال از آرامگاه روستای ازنی مفقود شده  است ) و یا در اثر بی توجهی شکسته شده و از بین رفتند.

 

سنگهای قبور با خود حرف های بسیاری دارند. جایگاه متوفی را نمايان مي كردند، تعداد اولاد آنها را مشخص مي كردند و علاقه مندی او را به موضوعی نشان می دادند.

 

 در این قسمت تصاویر تعدادی از سنگ قبرهاي روستای سعیدآباد چهاردانگه می آید.

 

براي مشاهده تصاوير در اندازه بزرگ تر روي آنها كليك كنيد.

 

sang-ghabr-saeeidabbad-5

sang-ghabr-saeeidabbad-1

sang-ghabr-saeeidabbad-2

sang-ghabr-saeeidabbad-3

sang-ghabr-saeeidabbad-4

 

عكس ها از حامد خليلي ازني

 

5 نظرات
  1. موسی می گوید

    آقای خلیلی متشکرم هم از زحمات شما برای منطقه و هم بابت تلنگری که به مردم محلم سعیدآباد زدید تا مراقب گذشته با ارزش خود باشند و به جای انکه به بهانه های مختلف مثل دیوار کشی و … بدون مراقبت ارامگاه محل را تخریب می کنندو بعضی سودجویان هم در این بین سوء استفاده و… ( آخه خیلی از سنگ های قدیمی تر و سالم تر احتمالا به سرقت رفتند چون یکدفعه دیدیم که سر جاشون نیستند. انشاء الله در آینده ای بسیار نزدیک اطلاعات و عکس های بهتری در اختیار شما قرار خواهم داد.

  2. حامد خليلي ازني می گوید

    هر کدام از این سنگ قبر ها برای خود سخن های بسیار دارند. مثلا تصویر سوم که مربوط به سنگ قبر یک نو عروس می باشد در کنار آن دو عدد شانه حک شده است که نشان می دهد این قبر مربوط به یک خانم می باشد .

  3. تن تن می گوید

    كاري خوبي است . اولا سلام آقا خليلي . دوم اينكه مگر نو عروس آقا هم هست كه شما نوشتي قبر مربوط به يك خانم است . فقط آدم هاي بي سواد ميتوانند بفهمند كه شانه ها نشانه از قبر خانم مي باشد .

    1. حامد خليلي ازني می گوید

      سلام ، دوست عزیز ابتداء خودم برای اطلاع و دقت بیشتر بازدید کنندگان محترم تاکید نمود که این قبر مربوط به یک عروس خانم می باشد و سپس بر اساس آن توضیح دادم شانه های که کنار آن حک شد ، نشانه خانم بودن صاحب قبر می باشد.( جهت توضیح علایم روی سنگ قبر)و حتی کسی اگر سواد خواندن هم ندارد با علامت شانه متوجه جنسیت صاحب قبر شود.

  4. م.صادقي می گوید

    سلام. بخاطر كار ارزشمندي كه انجام داديد واقعا ممنونم.
    در بين تمامي سنگها ، سنگ قبر جد بنده مرحوم “شيخ داوود صادقي سعيد ابادي ” و عموي بنده مرحوم ” ملا محمد و يا شيخ محمد صادقي سعيد ابادي ” خاليست.
    اميدوارم مسئولين براي اباداني تمامي روستاها بخصوص روستاي سعيذ اباد هر انچه كه در توان دارند انجام دهند . تا سالها بعد براي فرزندانمان چيزي از نياكانشان به يادگار بماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.