پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سنگینی بارِ سفر به مازندران در تعطیلات بر گرُده اورژانس

0

بر اساس گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اورژانس مازندران، در تعطیلات اخیر در مجموع ۲ هزار و ۲۶۳ مورد ماموریت توسط اورژانس انجام شد که از این تعداد ۷۱۰ ماموریت تصادفی بود که نتیجه آن اعزام ۴۹۸ مصدوم به مراکز درمانی و انجام کارهای درمانی ۱۲۸ نفر دیگر در محل بوده است.

اورژانس، ماموریت های تصادفی را به ماموریت‌هایی اطلاق می‌کند که در آن حادثه خودرو دخیل باشد اعم از اینکه نقش خودرو در ایجاد حادثه در برخورد با خودروی دیگر یا برخورد با فرد و یا واژگونی باشد.

همچنین بر اساس این گزارش، تعداد ماموریت های غیر تصادفی انجام شده در تعطیلات اخیر یک هزار و ۵۵۳ مورد بود که در نتیتجه آن ۸۰۰ بیمار به وسیله آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

در این مدت ۶ مورد ماموریت تصادفی ویژه هم انجام شد که حوادث منتهی به این ماموریت ها نیز ۳۱ مصدوم داشت.

ماموریت تصادفی ویژه به ماموریت های گفته می شود که تعداد مصدومان آن پنج نفر یا بیشتر باشد.

گزارش اورژانس مازندران نشان می دهدد که برای خدمات رسانی به مصدومان حوادث در استان مازندران از پنجم تا نهم تیر امسال پنج سورتی پرواز بالگرد اورژانس انجام شد و از طریق این پروازها هشت بیمار به مراکز درمانی منتقل شدند.

آمار ماموریت های اورژانس در تعطیلات پنج روزه اخیر نشان می دهد که تبعات حضور پرشمار مسافران و گردشگران به مازندران بویژه در ایام تعطیلات تنها به ترافیک سنگین جاده‌ها و شلوغی مکان‌های تفریحی خلاصه نمی‌شود و باعث افزایش قابل توجه و چند برابر ماموریت ها و فعالیت نهادهای خدمات رسانی همچون اورژانس می شود.

چهارچوب فعالیت های اورژانس در قالب ۲ شکل ماموریت تصادفی و غیر تصادفی است که در این قالب به حادثه دیدگان براساس شدت جراحت خدمات درمانی در صحنه حادثه و یا انتقال به مراکز درمانی ارائه می شود.

بنا به اعلام اورژانس استان مازندران تعداد ورودی تماس های روزانه به مراکز پیام اورژانس استان سه هزار تماس است و ماهانه ۶ هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار ماموریت انجام می شود.

آمارهای اورژانس مازندران نشان می دهد که حجم بیشتر تماس ها و ماموریت های این نهاد در ایام تعطیلات انجام می شود به طوری که تعداد ماموریت های در یک روز تعطیل ۱۰ درصد بیشتر ازروزهای غیر تعطیل است.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان مازندران روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ورودی تماس های روزانه با مرکز پیام اورژانس استان سه هزار تماس است که در ایام تعطیلات فراتر از این رقم می شود.

یحیی صالح طبری افزود: به طور مثال در تعطیلات اخیرمربوط به شهادت امام جعفر صادق (ع) در مدت پنج روز، چهارم تا نهم تیر تعداد ورودی تماس با اورژانس ۱۶ هزار و ۳۶۸ مورد بود که افزایش ورودی تماس حدود ۳۰۰ موردی را نشان می دهد.

وی همچنین افزایش انجام ماموریت های اورژانس را بخشی از مسائل در ایام تعطیلات است، ادامه داد: ماموریت های اورژانس در ایام تعطیل ۱۰ درصد بیشتر از دیگر روزها است.

صالح طبری افزود: به طور مثال در مقایسه آمار ماموریت های روزانه یک روز غیر تعطیل سال ۹۸ پرسنل اورژانس مازندران ۳۹۰ مورد ماموریت انجام دادند که این رقم در یک روز تعطیل همین سال ۴۳۷ مورد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه افزایش ماموریت های اورژانس در روزهای تعطیل تمام فصول وجود دارد، ادامه داد: به طوریکه همین افزایش ۱۰ درصدی ماموریت ها علاوه بر اینکه در فصل تابستان شاهد هستیم در فصل زمستان نیز این افزایش را داریم.

رئیس اورژانس مازندران به ذکر نمونه ای از این مساله اشاره کرد و گفت: در یک روز غیر تعطیل فصل زمستان سال ۹۷ پرسنل اورژانس ۳۴۶ مورد ماموریت انجام دادند و در حالیکه در روز تعطیل تابستان همین سال ۳۹۵ مورد ماموریت انجام شد.

وی این روند انجام ماموریت ها در مازندران را که یک استان گردشگرپذیر دور از انتظار ندانست و ادامه داد: برغم کمبود نیروی انسانی در اورژانس استان اما پرسنل با تمام توان در خدمات رسانی به مسافران و مردم این استان آماده به خدمت هستند و کاستی در انجام وظیفه نداشته‌اند.

حدود ۳۸۰ پرسنل در ۹۰ پایگاه اورژانس جاده‌ای، شهری و روستایی مازندران فعالیت می‌کنند که بنا به اعلام رئیس اورژانس این استان براساس استاندارد نیرو این تعداد باید یکهزار نفر باشد. صالح طبری با اشاره به اینکه

۲۰۹۶/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.