پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سلام برنج جدید مازندران به بازار با آغاز رسمی برداشت شلتوک

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، نخستین برداشت مکانیزه شالی مازندران عصر امروز در سطح یک هکتار از اراضی شالیزاری روستای قیلیان کلاً شهرستان آمل طی آیینی با حضور استاندار مازندران و مسئولان مرتبط استانی و شهرستانی آغاز شد.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود ۲۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین های استان زیر کشت شالی رفته است که دستکم ۱۰ هزار هکتار بیشتر از سال گذشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این مراسم گفت که امسال شرایط آب و هوایی و وجود آب فراوان سبب شد تا علاوه بر افزایش سطح زیر کشت، کیفیت شالی هم افزایش یابد.

عزیزالله شهیدی پبیش بینی کرد که تولید شلتوک در شالیزارهای مازندران امسال به یک میلیون ۴۲۰ هزار تن برسد که این مقدار نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد بیشتر است.

وی با اعلام اینکه مازندران با دارا بودن بیش از ۴۰ درصد سطح زیرکشت و تولید برنج، رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است، افزود: با توجه به عدم محدودیت کشت ارقام در اراضی شالیزاری وضعیت مطلوبی را امسال در بازار برنج پرمحصول استان شاهد خواهیم بود به گونه‌ای که از ۳۴ هزار و ۴۵۰ هکتار سال گذشته با ۶۷ درصد رشد امسال به ۵۸ هزار و ۴۰۰ هکتار رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در حال حاضر مهمترین موضوع در زمان برداشت برنج قیمت آن است که با توجه به هزینه بالا و کاهش درآمد شالیکاران امسال قیمت برنج باید متناسب با هزینه تولید باشد.

کشت برنج در مازندران بسته به شرایط هر منطقه از اواخر بهمن و اوایل اسفند با آبگیری و شخم و شیار شروع می شود و در ماههای فروردین و اردیبهشت به مرحله نشاء می رسد. برداشت برنج هم بسته به ارقام کشت شده طی ۴۵ تا ۶۰ روز شروع می شود.

شالیکاران شهرستانهای فریدونکنار، آمل، بابل، بابلسر و محمودآباد در حوزه آبریز هراز هر ساله حدود ۴۵ روز زودتر از مناطق شرقی استان کشت و کار برنج را آغاز می‌کنند و هم اکنون شالی این زمین‌ها به مرحله برداشت رسیده است.

۶۹۹۰/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.