پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سد فینسک در مازندران، راه یا چاره

0

پس از کوه، جنگل و ساحل خواری این بار بخشش آب مازندران به استانی دیگر دوباره سر زبان ها افتاده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، سد فینسک، سدی ۱۲ میلیون متر مکعبی که در ۷۰ کیلومتری سمنان در حال ساخت است، روی رودخانه اسپ یکی از سرشاخه های تجن واقع شده و قرار است به شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه آب برساند.

این سد دشت‌های سبز و بکر مازندران را مورد تهدید قرار می‌دهد و با توجه به هشدار کارشناسان این طرح سبب کمبود منابع آبی و بروز تنش‌های آبی و آسیب‌های جدی به جنگل‌های هیرکانی خواهد شد.

طرحی که به رغم دستور مسئولان ارشد کشور برای بررسی مطالعاتی هرچه بیشتر به منظور جلوگیری از تهدیدات جدی زیست محیطی اما همچنان چراغ خاموش در حال ساخت است.

مردم منطقه و دوستداران محیط زیستی معتقدند با ساخت این سد زندگی حدود ۲۲ روستا از بین خواهد رفت. از طرف دیگر در ۲۵ کیلومتری سد فینسک سد شهید رجایی قرار دارد که با ساخت این سد مهمترین منبع آبی خود یعنی اسپرو با سالانه ۱۶ میلیون متر مکعب آب را از دست می دهد.

در شهریوررماه امسال هم جلسه کمیته ارزیابی اثرات زیست محیطی سد فینسک با حضور نمایندگان استان سمنان و مازندران در محل سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد. کاویانی مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: صورت جلسه شد که حتما این طرح باید براساس تغییرات آب و هوایی امروز اصلاح و بازنگری بشود و تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این طرح مورد بررسی قرار بگیرد و نکته سوم هم این بود که مهندسی ارزش باید توسط وزارت نیرو با یک دستگاه بی طرف انجام شود.

فعالان محیط زیست می گویند بی آبی سمنان ریشه ساختاری دارد و سدسازی هم هیچ دردی از آن دوا نمی کند.

حامد گلی گزارش می دهد…

PlayMute

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.