پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سحرآمیزترین چشمه ایران پرآب اما مهجور + فیلم

دومین اثر ملی طبیعی ثبت شده در ایران با واگذاری به بخش خصوصی اگرچه روز‌های خوشی را سپری می‌کند، اما هنوز مهجور است.

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:  چشمه‌ها نشان دهنده تازگی جهان است آب‌های جوشانی که از اعماق سیاه و تاریک زمین خود را به به آسمان آبی رنگی رساندند تا تلألو نورشان امیدی را در دل تشنگان مادی و معنوی ایجاد کند.

باداب سورت چشمه‌ای در ۷۰ کیلومتری جنوب ساری جایی در میان دشت‌های چهاردانگه است چشمه‌ای با حوضچه‌های پلکانی که شما را یاد شالیزار‌های مازندران می‌اندازد با این تفاوت که جنس این حوضچه‌ها از سنگ تراورتن است، سنگ رسوبی که به علت داشتن تخلخل در آن خاصیت عایق حرارتی و صوتی دارد.

این باداب چندین چشمه با آب‌هایی با رنگ و بو و مزه  متفاوت دارد از آب بسیار شور گرفته تا آب ترش مزه به رنگ های زرد و قرمز و نارنجی که در شیب پایین دست ، صدها طبقه پلکانی بسیار زیبا ایجاد کرده و جاذبهٔ اصلی و ویژگی منحصر به فرد این چشمه ها شده است ، چشمه هایی که بومیان می گویند بدلیل وجود منابع معدنی برای دردهای مفصلی و برطرف کردن مشکلات گوارشی مفید است.

دومین اثر طبیعی ملی بعد از دماوند، زیبایی زاید الوصف را در خود جای داده است که پتانسیل بزرگی در جذب گردشگر و توریسم بین المللی دارد، اما عدم نگاه ملی به این چشمه همیشه پر آب مشکلات زیادی را برای صنعت گردشگری مازندران به وجود آورده است مشکلی که کارشناسان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را چاره کار می‌دانند.

چشمه‌ای که صاحب دارد

چشمه‌های باداب سورت هرکدامشان ویژگی خودش را دارد، آب شور دارد و ترش و تلخ و شیرین. هرکدام هم به اقتضای زمان رنگ عوض می‌کنند و زیبایش را به رخ دیگران می‌کشانند.

مسیر رسیدن به این چشمه هزار رنگ آسان است ساری را که به سمت چهاردانگه ترک کنید در مرز استان سمنان و تلمادره به چپ بپیچید و بعد از روستای اروست و نرسیده به روستای مالخواست وارد جاده خاکی شوید چند متر جلوتر کیوسک نگهبانی قد علم کرده است و کمی آن طرف ماشین‌ها یکی یکی مشغول پارک کردن هستند.

نزدیک به دو سال است باداب سورت طی مزایده‌ای به سرمایه‌گذار واگذار شده است تغییر مالکیت تغییرات زیادی را در چشمه به وجود آورده است که یکی از آن‌ها بلیت‌فروشی است، چشمه‌ای که سال‌ها بدون هیچ محدودیتی در اختیار گردشگران قرار گرفته بود حالا همین بلیت فروشی مشکلات زیادی را به سرمایه‌گذار تحمیل کرده است.

باداب سورت
این را متصدی فروش بلیت می‌گوید و گله می‌کند که سرمایه‌گذار مبلغ زیادی را صرف بازسازی و ایجاد امکانات رفاهی برای گردشگران مهیا کرده است در نتیجه بلیت‌فروشی یک امر عادی است، اما بعضی از مسافران برای پرداخت همین مبلغ ناچیز که قرار است صرف بهسازی این چشمه شود شاکی هستند.

او گفت:  مسافران هنوز اطلاعی از تغییرات به عمل آمده در چشمه باداب سورت ندارند،   همان گردشگرانی که در ابتدای سفر از بلیت خریدن امتناع می‌کردند وقتی نظم ایجاد شده در چشمه را می‌بینند هنگام برگشت از ما عذرخواهی می‌کنند و تازه متوجه می‌شوند که ۱۵ هزار تومان ارزش بازدید از چشمه‌ها را داشت.

از پارکینگ تا مکان چشمه ۷۰۰ متر فاصله است مسیر سنگلاخی که قبلاً با تراکتور و وانت باید از آن عبور می‌کردیم حالا با ممنوعیت ورود ماشین باید پیاده گذر کنید.

یادش بخیر وقتی در دوران بچگی برای رسیدن به چشمه باداب سورت پشت نیسان آبی می‌نشستیم و به اطراف نگاه می‌کردیم اصلاً هم برایمان مهم نبود که چرخ‌های این ماشین سنگین دارد از روی میلیون‌ها سال قدمت تاریخی عبور می‌کند و باعث تخریب آن می‌شود.

با اولین نگاه به چشمه باداب سورت تعجب به سراغمان می‌آید چشمه‌هایی که روزی کفش هایمان را در می‌آوردیم و با پای برهنه در آن قدم می‌گذاشتیم حالا دورش زنجیر کشیده اند و دیگر کسی اجازه قدم زدن روی چشمه‌ها را ندارد.

از ترکیه یاد بگیرید

مازندران پر از منابع زیبای خدادادی است که هر کدام می‌توانند منبع درآمدی برای این استان و کشور باشند درست مثل کاری که ترکیه با چشمه پاموک کاله کرد، چشمه‌ای شبیه چشمه باداب سورت، اما با کلی تفاوت.

پاموک کاله چشمه آب شوری است که از لحاظ بصری بسیار به باداب سورت شباهت دارد، اما فقط سفید است به همین خاطر به آن قلعه پنبه‌ای ترکیه می‌گویند با این حال کشور ترکیه توجه ویژه‌ای به این معجزه طبیعی کرده است تا جایی که به یکی از قطب‌های گردشگری این کشور تبدیل شده است و سالانه میلیون‌ها گردشگر از اقصی نقاط جهان برای دیدن این چشمه دست به جیب می‌شوند و به اقتصاد همسایه شمال غربی ما کمک می‌کنند.

چشمه باداب سورت
محمد عباسیان یکی از مازندرانی‌های ساکن ترکیه است او که چندین بار از چشمه باداب سورت بازدید کرده بود می‌گوید: باداب سورت دست کمی از پاموک کاله ندارد بلکه زیباتر هم هست.

او گفت: منطقه دنیزلی که این چشمه در آن قرار دارد آثار باستانی و گردشگری فراوان دیگری نیز دارد به همین دلیل توسعه گردشگری در پاموک کاله موجب افزایش بازدید و منابع طبیعی دیگر نیز می‌شود.

شهروند مازندرانی ساکن ترکیه می‌گوید: بهترین هتل‌های این کشور در این منطقه برای بازدیدکنندگان از این چشمه قرار دارد و سرمایه‌گذاری هدفمند برای جذب گردشگر موجب بازگشت سریع سرمایه و رسیدن به مرحله سوددهی شده است.

پاموک کاله گرچه شباهت‌های زیادی به باداب سورت دارد، اما یک تفاوت فرق زیادی را بین این دو چشمه به وجود آورده است مدیریت صحیح واژه‌ای که به نظر در پاموک کاله پیدا می‌شود و اینجا خیر.

چشمه‌ مهجور، پیمانکار مهجور‌تر

چشمه باداب سورت تا همین چند سال پیش چندین صاحب داشت از منابع طبیعی و میراث فرهنگی و گردشگری گرفته تا آب منطقه‌ای و محیط زیست که هرکدام خودشان را صاحب بخشی از آن می‌دانستند کشمکش‌های اداری و کاغذ بازی‌های فرسایشی این نهاد‌های دولتی منجر به این شد تا طی مزایده‌ای این چشمه به مدت ۱۵ سال به بخش خصوصی اجاره داده شود تا هم باداب سورت متولی اش را بشناسد و هم تکلیف ادارات مختلف روشن شود.

عرفان خشته سرمایه گذار چشمه باداب سورت از سخت گیری‌هایی که طی دو سال گذشته برای احیای حوضچه‌های این چشمه صورت گرفته است خبر می‌دهد و می‌گوید ۷۰ درصد این حوضچه‌ها بازسازی شده‌اند.

او گفت: همه گیری کرونا خسارت‌های مالی گسترده‌ای را به گردشگری و این مجموعه وارد کرده است، با این حال ما اجاره خود را سرماه پرداخت کرده‌ایم در حالیکه انتظار می‌رفت دولت به ما کمک کند.

عرفان  توجه نکردن به آثار طبیعی و تاریخی را بزرگترین مشکل می‌داند و گفت : همانطور که سرمایه‌گذار باید به تعهداتش عمل کند، دولت نیز وظیفه دارد به وظایفش عمل کند مانند اینکه دومین چشمه آب شور دنیا از داشتن آسفالت مناسب بی‌بهره است و مسئولان راه هنوز هیچ اقدامی برای حل این مشکل نکرده اند.‌

سحرآمیزترین چشمه ایران پرآب اما مهجور + فیلم
او گفت:  حتما در روز‌های برگزاری رویداد ساری ۲۰۲۲ چشمه و گردشگری رونق می‌گیرد اما آب پاکی را روی دستمان می‌ریزد و می‌گوید از  برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی برای بازدید گردشگران خارجی از چشمه باداب سورت هیچ اطلاعی ندارم و هنوز با من به عنوان پیمانکار این چشمه صحبتی نشده است.

 انشالله جلسه می‌گیریم!!

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یکی از مهمترین نهاد‌های دولتی برای حفظ و حراست از منابع ملی و آثار باستانی و یکی از برگزارکنندگان رویداد جهانی ساری ۲۰۲۲ است.

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران گفت: چشمه باداب سورت یکی از مهم‌ترین آثار طبیعی مازندران است و در  حال حاضر این چشمه در اختیار بخش خصوصی است و با نظارت سازمان میراث فرهنگی به کار خودش ادامه می‌دهد.

او گفت:  چشمه سورت نسبت به پنج سال گذشته تغییرات زیادی کرده است و امکانات رفاهی خوبی توسط بخش خصوصی مهیا شده است.

از ایزدی درباره مطلع نبودن سرمایه گذار چشمه باداب سورت از اقدامات مسئولان استانی برای میزبانی از گردشگران می‌پرسم و می‌گوید: به زودی جلسه مشترکی را با سرمایه‌گذار چشمه باداب سورت در ارتباط با رویداد ساری ۲۰۲۲ برگزار خواهیم کرد.

رویداد ساری ۲۰۲۲ یکی از فرصت‌های مهم برای به نمایش گذاشتن زیبایی‌های بی نظیر مازندران به جهان است و ساری در حالی پایتخت گردشگری کشور‌های عضو سازمان اکو شد که به نظر می‌رسد مسئولان مازندران از مهمترین جاذبه گردشگری مرکز استان غافل شده‌اند.

چشمه باداب سورت که بعد از سال‌های خشکسالی حالا آب دارد، اما برای استان هنوز نان ندارد.

/ باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش: محمد حسین رمدانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.