پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سایت موزه فضای باز در محوطه تاریخی وستمین ایجاد می‌شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: اقدامات لازم برای سایت موزه شدن وستمین درحال انجام بوده که این سایت موزه به عنوان سایت موزه فضای باز مطرح است.

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:  چند سال قبل بود که در جریان عملیات حفاری به منظور انتقال خط لوله گاز  از دامغان به نکا؛ محوطه‌ای باستانی نمایان شد که بعد از انجام تحقیقات و کاوش مشخص شد این محوطه بقایای یک گورستان است.

بعد از انجام سه مرحله عملیات کاوش و باستان‌شناسی و با کشف شی، زیورآلات، ظروف سفالی و سایر به دست آمده مشخص شد در حوزه باستان‌شناسی نیاز به بررسی بیشتر است.

گورستان وستمین کیاسر یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستانی کشور است که سال ۱۳۹۴ به شماره ۳۱۳۳۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد که بعد از انجام کاوش‌ها مشخص شد که قدمت این محوطه تاریخی به دوره اشکانیان برمی‌گردد.

نخستین فصل کاوش در وستمین سال ۱۳۹۴ انجام شد و در پی آن ۶۰ گور دخمه ، در دومین فصل کاوش در سال ۱۳۹۶، ۱۲ گور دیگر و در فصل سوم کاوش‌ها در  سال ۱۳۹۷ نیز ۳۳ گور دخمه دیگر کشف شد.

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: اقدامات لازم برای سایت موزه شدن وستمین درحال انجام است.

وی با بیان اینکه این سایت موزه به عنوان سایت موزه فضای باز مطرح است، افزود:  در این سایت موزه اشیای کشف شده البته با سازه‌های سنتی در گوردخمه‌ها به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه یک سری کارهای تخصصی با سازه سنتی‌ها درحال اجرا است، تصریح کرد: بخشی اعتبار ابلاغ شده و البته تحقق این طرح به‌صورت کامل مستلزم اعتبار بالایی است که اقدامات لازم در این زمینه در دستور کار قرار دارد.

 /۸۶۰۳۴/ج

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.