پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

“ساری ۲۰۲۲” یک مانور تبلیغاتی یا تحولی در صنعت گردشگری مازندران؟!

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: ساری در سال ۲۰۲۲ قرار است به پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی موسوم به «اکو» تبدیل شود اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و اینکه زمان کمی تا وقوع این رویداد وجود دارد، باید دید آیا این تنها یک شعار تبلیغاتی بوده یا واقعا گام های اساسی برای رونق گردشگری در مازندران برداشته خواهد شد، هرچند برای بررسی این موضوع با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مازندران بارها تماس گرفته شد ولی با وجود وعده های مسئولان این نهاد هیچ کدام از آن ها در آخر پاسخی به خبرنگاران ما ندادند.

گردشگری به عنوان یک صنعت پایدار از نظر منابع ارزی وتوسعه پایدار در اقتصاد معیشتی مازندران بسیار موثر است، هرچند این استان به دلیل جاذبه های بیشمارو مواهب طبیعی جنگل، دریا وکوه ظرفیت بالقوه گردشگری دارد و همیشه مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و از این ابزار قدرتمند در جهت تولید اشتغال،رفع بیکاری و بحران حاکم باید به درستی استفاده کرد،اما تا تبدیل به یک قطب گردشگری که دارای ایده ال ها و مولفه های خاصی است، فاصله بسیار دارد.
متاسفانه یکسالی ازحضور نحس مهمان ناخوانده ویروس کرونا می گذرد،ویروسی که تمام جهان را در حوزه های مختلف از جمله گردشگری تحت تاثیر خود قرار داده است.انتشار سریع این ویروس جهش یافته باعث شد تا ورودی کشورها بر روی مهمانان و گردشگران خارجی بسته شود و البته درداخل کشور هم رفت و آمدها و مسافرت ها تعریف چندانی نداشت .
استان پهناور و سرسبز مازندران که سالانه میزبانی جمعیت میلیونی گردشگران را به نحوی شایسته انجام می داد متاسفانه با شیوع ویروس کرونا شاهدبسته شدن یک به یک مراکز اقامتی و بومگردی و هتل ها و امکان مذهبی بود.سایه سنگین ویروس کرونا بر پیکره مراکز تفریحی و گردشگری چیزی جز سکوت و خاموش شدن چراغ آن ها نبود.
سال ۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران پیشنهاد میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو به وزیر میراث فرهنگی کشور داده شد که به تصویب هیات وزیران کشورهای عضو اکو رسید.
عباس مهدوی چندی پیش در جلسه بررسی راهکارهای ارتباط موفق برای جذب گردشگران کشورهای عضو اکو در رویداد ساری ۲۰۲۲ گفته بود که مرکز استان مازندران سال آینده به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب و معرفی شده است که فرصت طلایی برای تقویت گردشگری مازندران است.
مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران ایجاد زیرساخت های لازم برای میزبانی شایسته و رفع کمبودها و نواقص را از اولویت های مسئولین استان دانست و گفت: اما همزمان باید به موضوعات فرهنگی و هنری برای جلب توجه گردشگران کشورهای عضو اکو نیز توجه کرد.

اما محمدرضا اورمزدی در گفت وگو با ایسنا مازندران اظهار کرد: مازندران با وجود مشکلات فراوان زمانی می تواند ادعای میزبانی برای گردشگران داخلی و خارجی را داشته باشد که هتل های استاندارد،مراکز اقامتی مناسب، شبکه آژانس های مطلوب و امنیت جاده ای را درحد ایده آل داشته باشد.
وی درپاسخ به این سوال که آیا مازندران برای میزبانی گردشگری ۲۰۲۲ آماده است،گفت: معمولا اینگونه شعارها و تبلیغات گریبانگیر عرصه مدیریتی است که اصولا قبل ازهربرنامه و شعاری باید ظرفیت ها و شناخت کافی دیده شود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ساری به عنوان مرکز استان مازندران در سطح کشوربه عنوان یکی از شهرهای مقصد گردشگری است اما باید دید حرف هایی که زده می شود چقدر خاصیت عملیاتی شدن را دارد.
اورمزدی افزود: آیا پیشنهاد یک طرحی را دادن صرفا برای یک مانور تبلیغاتی است یا براساس این طرح و شعار قصد برند سازی و توسعه وجود دارد.
وی ادامه داد: باتوجه به شرایطی که بر کل جهان و استان به دلیل شیوع ویروس کرونا حاکم شده آیا مشکلات فعالین حوزه گردشگری شنیده و برطرف شده است.
این کارشناس گردشگری ادامه داد: متاسفانه به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا و کاهش گردشگران داخلی و خارجی و محدودیت های جاده ای بسیاری از مراکز و آژانس های مسافرتی تعطیل و بسیاری از اقامتگاه های بومگردی فروخته و هتل ها در معرض نابودی قرارگرفتند.
اورمزدی با بیان اینکه با این پای لنگان نمی توان به سمت میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۲ حرکت کرد، افزود: هرچند این موضوع یک فرض ایده آل محسوب می شود و باید برای آن تلاش کرد،اما واقعیت ها و مشکلات پیش روی مازندران به لحاظ اقتصاد کلان و خرد و اقتصاد گردشگری باید دیده شود.
وی یادآورشد: صنعت گردشگری دراستان مازندران بیشترین فعالیت را بعد از کشاورزی به خود اختصاص داده است اما متاسفانه مسئله کرونا باعث شد فعالیت ها به صفر برسد و منجمد شود و حال با این اقتصاد خسارت دیده و چنین شرایط سخت و طاقت فرسایی سخن از میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال۲۰۲۲ مطرح می شود.
این استاد دانشگاه گفت: جهان و کشور ایران درسال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با کووید ۱۹ درگیر بود و برخی کشورها زنگ خطر کووید ۲۰ یعنی ادامه این بیماری و پاندومی که اقتصاد ملی را تحت تاثیر قرار داده به صدا درآورند.
اورمزدی بیان کرد: مسئولین و مدیران باید براساس واقعیت های عینی زندگی مردم و اقتصاد محلی منطقه ای گام بر دارند و بعد به ایده ال ها بپردازند.
وی با اشاره به اینکه برند سازی باید بر اساس داده های استان صورت بگیرد، یادآورشد: در گذشته شهرداران با یکی از کشورهای خارجی یا همسایه تفاهم نامه خواهرخواندگی می بستند که فقط جنبه رسانه ای داشت و اصلا خروجی از آن دیده نشد.
این کارشناس گردشگری با بیان اینکه آیا نیاز واقعی صنعت گردشگری در کشور این است، افزود: مسئولین امر باید کمی واقع گرا باشند و مبتنی بر نیازهای مردم و صنعت  و در جهت رسیدگی به مشکلات گام بردارند.
گفتنی است با توجه به تماس های مکرر خبرنگار ایسنا با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران در توضیح این مسئله که در حال حاضر چه اقداماتی در این حوزه انجام و در دست اجرا است ، متاسفانه  از سوی این نهاد پاسخی دریافت نشد./ ایسنا

انتهای پیام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.