پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ساری هزینه خالی شدن روستاها را می‌پردازد/ کاهش معضلات شهری با توسعه صنعت گردشگری روستایی

تکدی گری، دستفروشی، ایجاد مشاغل کاذب، و حتی بزهکاری‌های اجتماعی و سایر معضلات شهر ساری معلول تخلیه روستاها از ساکنین و ایجاد حاشیه نشینی می‌باشد. چه بسا هزینه ایجاد مشاغل روستایی به منظور برگشت روستاییان از هزینه‌های رفع مسائل شهری کمتر باشد

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: بی‌شک یکی از مهم‌ترین علل بروز معضلات اجتماعی شهری خالی شدن روستاها از سکنه می‌باشد که در طی سال‌ها روستاییان به علت عدم اشتغال روستایی به شهرها مهاجرت نمودند. البته به علت فاصله طبقاتی آنها با شهرنشینان در حاشیه شهرها سکنی گزیدند. مرکز مازندران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طی چند سال اخیر شاهد مهاجرت روستاییان به حواشی ساری بوده‌ایم که نتیجه آن رشد بالای اعتیاد، زاغه نشینی، حاشیه نشینی و سایر معضلات اجتماعی بوده است.

 

لذا برای حل این معضلات اجتماعی مقابله مستقیم اثرگذار نبوده و باید به علت بوجود آمدن آن توجه کرد که همانا علت اصلی آن مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها بوده است. بازگشت حاشیه نشینان به روستاها مهم ترین اقدام برای کاهش مشکلات شهری خواهد بود که از این منظر اولین گام برای مهاجرت معکوس روستاییان ایجاد گردشگری روستایی می‌باشد.

 

با توجه به نزدیکی روستاهای اطراف شهر ساری به شهر و راه دسترسی نسبتا مناسب، ایجاد گردشگری روستایی و اشتغال محلی دور از انتظار نبوده و گردشگری روستایی به عنوان مهم ترین پتانسیل روستاهای اطراف ساری قابل توجه می‌باشد.

 

از آنجایی که اشتغال در شهرها نیازمند مهارت و تجربه می‌باشد لذا بهترین شکل کارآفرینی روستایی همانا بهره گیری از توان و تجربه روستاییان می‌باشد که امروزه با توجه به گردشگر پذیر بودن مازندران از یک سو و عدم توسعه صنعتی و تجاری مازندران از سوی دیگر ضرورت توجه به گردشگری را دوچندان نموده است اما مسئولیت رفع معضلات اجتماعی از سطح شهرها و ایجاد مشاغل روستایی تنها به مدیران شهری برنمی‌گردد و نیازمند همکاری و هم افزایی سایر دستگاه ها می‌باشد.

 

تکدی گری، دستفروشی، ایجاد مشاغل کاذب، و حتی بزهکاری‌های اجتماعی و سایر معضلات شهر ساری معلول تخلیه روستاها از ساکنین و ایجاد حاشیه نشینی می‌باشد. چه بسا هزینه ایجاد مشاغل روستایی به منظور برگشت روستاییان از هزینه‌های رفع مسائل شهری کمتر باشد.

 

در اینجا پرسشی که مطرح است این است که سازمان‌ها و ادارات در زمینه گردشگری روستایی چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ به طور مثال صدا و سیما تا چه میزان در شناسایی ظرفیت‌های گردشگری موجود در روستاها اطلاع رسانی کرده است؟ سازمان میراث فرهنگی در حفظ و مرمت آثار و همچنین ورود بخش خصوصی و تجاری شدن جاذبه‌های گردشگری روستایی چه اقداماتی انجام داده است؟ آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای در آموزش نیروهای انسانی و ایجاد مراکز آموزشی در حوزه گردشگری چه کرده‌اند و راه و شهرسازی برای ایجاد راه‌های دسترسی بهتر به مراکز روستایی چه گام‌هایی برداشته است؟

شهر ساری هزینه خالی شدن روستاها را می‌پردازد/ کاهش معضلات شهری با توسعه صنعت گردشگری روستایی

نویسنده : سرویس اقتصادی مازندمجلس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.