پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زنگ خشکسالی در مازندران به صدا در آمد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، براساس گزارش هواشناسی مازندران در فروردین ماه سال جاری در این استان ۹۱ میلمتر باران در ایستگاههای هواشناسی به ثبت رسید و این بارش ها در اردیبهشت با حدود سه برابر کاهش نسبت به فروردین ماه به ۳۸ میلمتر رسید و در ادامه در خردادماه نیز بارش ها ۸ میلمتر گزارش شد که کاهش چشمگیری نسبت به ماه اول و دوم بهار داشت.
براساس این گزارش میانگین بارش باران اردیبهشت ماه سال جاری در مقایسه با سال قبل صرفاً حدود ۸ درصد و نسبت به دوره آماری کمتر از یک درصد افزایش داشت و این در حالیست که روند بارش ها در خردادماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و دوره آماری به طور میانگین ۷۳ درصد کاهش نشان می دهد و روند تند نزولی نمودار بارش ها در مازندران بار دیگر زنگ خطر خشکسالی را در این خطه شمال کشور به صدا در آورد.
در مجموع براساس این گزارش در بهار ۱۳۶ میلمتر باران در مازندران به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل (بهار ۹۷) رشد ۳۳ درصدی و در مقایسه با دوره آماری رشد ۲۵ درصدی را نشان می دهد که بیشترین بارش مربوط به فروردین ۹۸ است که براثر این بارش سیل آسا و طغیان رودخانه ها حدود ۱۸ هزار میلیاردریال به واحدهای مسکونی و تاسیسات زیربنایی این استان خسارت وارد شد.
کنار گذاشتن خوش خیالی پایان خشکسالی
کارشناسان اقلیم شناسی در مازندران با اشاره به روند نزولی نمودار بارش باران در فصل بهار ۹۸ معتقدند که بر خلاف تصور عامیانه که بارش های سیل آسا اواخر سال ۹۷ و ۹۸ که به یمن آن بارش ها تمام ۱۰ سد فعال و ۸۰۰ آببندان با ظرفیت حدود یک میلیارد متر مکعبی آن پر آب شد را به پایان خشکسالی و فرارسیدن تر سالی تلقی می کردند؛ سایه شوم خشکسالی همچنان بر مازندران و احتمال اکثر استان های کشور همچنان باقی است.
این کارشناسان می گویند: باید مسوولان استانی به خصوص دست اندرکاران حوزه آب و کشاورزی از حالا نسبت به تداوم خشکسالی به مردم هشدار بدهند و صرفه جویی و مصرف بهینه را همچنان در دستور کار قرار دهند تا حداقل به یمن بارش های سیل آسا و پربودن سدها یک تا دو سال آینده معضل کم آبی در این خطه شمال کشور کمتر شود.
رشد ۵۰ درصدی باران در سال زراعی جاری
رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی مازندران می گوید: در ۹ ماهه سال آبی یا همان زراعی جاری (اول مهر ۹۷ تا ۳۱ خرداد ۹۸) به طور میانگین بارش ۷۲۲ ملیمتری در این استان به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بارش ها حدود ۵۰ درصد بیشتر شد.
محمدعلی ملکی به خبرنگار ایرنا گفت: همچنین میانگین بارش باران در سال زراعی جاری نسبت به دوره آماری بلند مدت نیز ۳۴ درصد افزایش یافت و در همین مدت نیز حدود یک دهم درجه نسبت به دوره آماری گرمتر شد.
وی اضافه کرد: پیش بینی فصلی مرکز اقلیم شناسی سازمان هواشناسی ایران که پیش بینی هایش تا حدود ۷۰ درصد قابل اعتماد است، برآورد کرد که میانگین بارش باران در تابستان پیشرو در حد نرمال باشد و دما نیز در مقایسه با سال گذشته تغییرات چندانی نداشته باشد.
استان مازندران در منطقه معتدل خزری واقع است که میانگین بارش باران در این استان افزون بر ۷۰۰ میلیمتر است که در سال گذشته این بارش به کمتر از ۶۰۰ میلمتر رسید.
/ ‏۱۸۹۹/‏۶۹۸۲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.