پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زندان جای محکومان جرایم غیرعمد نیست

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، طرح ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در راستای جلوگیری از صدور قرارها و احکام قضایی بی‌رویه منجر به بازداشت و زندان که آثار منفی خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی ایجاد می‌کند از ۲ سال پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و دستگاه قضایی همسو با این مصوبه ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را به عنوان سیاست‌های کلی قضایی در دستور کار قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق اکبری روز یکشنبه پس از بازدید از بخش های مختلف اداره زندان شهرستان ساری در جمع مددجویان این زندان افزود: زندان جای محکومان و متهمان جرایم عمد و قانون شکنان و گردنکشان مانند ارازل اوباش، قاتلان، سارقان و قاچاقچیان مواد مخدر است.

وی با تاکید بر اینکه زندان همیشه جای مناسبی برای اصلاح مجرم نیست، خواستار توجه به این موضوع از سوی هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه شد و توضیح داد: دستگاه قضایی در بحث جرائم خشن و عمد و هنجار شکنی نظم عمومی جامعه، مصمم به برخورد بدون اغماض است اما در جرائم غیرعمد باید اجازه دهیم که مجرم در کنار جامعه و خانواده اصلاح شود.

اکبری آگاه کردن جامعه از قوانین و مقررات و چارچوب های قانونی را یکی از بسترهای مهم مورد نیاز برای کاهش جرم دانست و گفت: اطلاع رسانی و ارتقاء سطح آگاهی مردم می‌تواند در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و احترام به قانون مؤثر باشد.

وی افزود: بالا رفتن سطح آگاهی‌های حقوقی مردم سبب می شود تا در زمان مراجعه به این دستگاه و محاکم قضایی دچار سردگمی و در نهایت گرفتار زندان نشوند.

کاهشی شدن صدور احکام زندان

رییس کل دادگستری مازندران از کاهشی شدن صدور احکام زندان و آمار مجرمان کیفری در استان خبر داد و گفت: امروز قضات استان از مجازات های جایگزین حبس نیز استفاده می کنند که باید افزایش یابد.

وی نقش شوراهای حل اختلاف را برای کاهش ورودی‌ها پرونده به محاکم قضایی مهم توصیف کرد و افزود: بسیاری از پرونده ها می تواند در این شورا به سازش ختم شود.

اکبری گفت که به مناسبت هفته قوه قضائیه زندانیان کیفری استان مازندران به مرخصی و ملاقات های عمومی آنان با خانواده ها افزایش می یابد.

طبق آخرین آمار، حدود ۶هزار و ۵۰۰ نفر به خاطر جرائم مختلف در زندان های مازندران به سر می برند.

بر اساس آمار اداره کل دادگستری مازندران طی سال گذشته ۸۳۷ هزار و ۲۸۹ پرونده جدید به محاکم قضائی استان وارد و از این تعداد ۸۲۲ هزار و ۵۸۲ فقره با صدور رأی، مختومه شد.

رییس کل دادگستری مازندران به همراه هیاتی از قضات و رسانه ها به مناسبت هفته قوه قضاییه از زندان ساری بازدید کرد.

هفته قوه قضائیه از یکم تیر ماه تا هفتم تیر ماه و به مناسبت سالروز شهادت شهید محمد بهشتی و ۷۲ تن از یارانش نام گذاری شده است.

۶۹۹۰/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.