پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زمین پَر هوا پَر؛ اینجا دلت برای طبیعت می‌گیرد+ عکس و فیلم

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران|  رشد قارچ‌گونه آسمان‌خراش‌ها و احداث مسکن دوم و سوم توسط افراد بومی و غیربومی در مناطق مختلف استان اعم از مناطق دشت، جلگه، نقاط کوهستانی و مرتفع متصل به اراضی مرتعی و جنگلی از چالش‌های آمایشی و پدیده تغییرکاربری اراضی کشاورزی و ملی موضوعی است که در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی یافته و در این میان زمین‌های مناطق روستایی بالادست و ییلاقی به لحاظ چشم‌اندازها و جاذبه‌های طبیعی و اقلیمی و بکر بودن بیشتر قربانی شدند و در معرض تخریب قرار داشته و دارند به‌طوری‌که در سال‌های اخیر سرعت رو به رشدی به خود گرفته است.

 

 

 پول‌های سرگردان در جامعه و میل به ایجاد تفرجگاه‌های شخصی به‌عنوان چالش فرهنگی اجتماعی با ابعاد اقتصادی و زیست‌محیطی به‌عنوان یک چالش فراگیر در سطح ملی و در استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران مطرح بوده و در گستره‌ای پیچیده و بعضاً سازمان‌یافته زیستگاه‌های طبیعی و زیرساخت‌های تولید را در می‌نوردد.

 

 

در این میان نقش مشاوران املاک در خرید و فروش و بورس‌بازی و تفکیک اراضی و افزایش

 درست در بکرترین و زیباترین نقاط طبیعت استان مازندران و حتی در بین درختان جنگلی برخی اقدام به خاک‌برداری و خاکریزی و احداث ویلاهایی کرده که نتیجه این اقدامات قلع و قمع تعداد زیادی از درختان و بستر جنگل شده است

افسارگسیخته اراضی، تهدید مهمی تلقی می‌شود. بسیاری از آنها در روند تهیه محدوده طرح‌های هادی به‌صورت پنهانی دخالت کرده تا معادلات خود در راستای اهداف سوداگرانه به پیش ببرند و فعالیت‌های مشابه توسط بخش اعظمی از دهیاران و اعضای شورای اسلامی نیز  انجام می‌شود که لازم است مسؤولان امر به‌ویژه استانداری و فرمانداری‌ها، سازمان صمت و دستگاه‌های نظارتی بر رفتارهای خارج از ضوابط و شکننده آنها داشته و برخوردهای قاطع صورت گیرد.

نکته جالب اینجاست درست در بکرترین و زیباترین نقاط طبیعت استان مازندران و حتی در بین درختان جنگلی برخی اقدام به خاک‌برداری و خاکریزی و احداث ویلاهایی کرده که نتیجه این اقدامات قلع و قمع تعداد زیادی از درختان و بستر جنگل شده، منظره‌هایی که واقعاً دیدن آن  باعث آزار روح آدمی و عدم درک شقاوت انسان‌هایی که این عمل را انجام می‌دهند، می‌شود.

 

 

* زمین‌های حاصلخیزی که به‌ جایش شهرک و ویلا سبز شد

متاسفانه زمین‌های کشاورزی فراوانی که بسیار حاصلخیز هم بوده‌اند، اکنون به شهرک‌های لوکس و ویلاهای گران‌قیمت برای افرادی شده که تعدادشان روز به روز بیشتر هم می‌شود. این درحالی است که ده‌ها هکتار از زمین‌های کشاورزی از بین رفته‌اند و نتیجه آن پشت پا زدن به تولید کشور بود و متاسفانه عده‌ای برای سودهای بسیار ویلاسازی کمر همت برای نابودی کشاورزی و دامداری بسته‌اند.

 

 

* طبیعتی که دیگر حتی بویی از زیبایی ندارد

جنگل‌های بکر شمال هم که میراث طبیعی گران‌قیمتی است و از میلیون‌ها سال قبل برای ما به ارث رسیده از دست غارت‌گران در امان نمانده و مشت مشت خاک شالیزارها برای ما باارزش است و در تولید استراتژیک‌ترین محصول نقش دارد.

درحالی‌که باید برای حفظ آب و خاک تلاش جدی صورت گیرد متأسفانه به‌خاطر بی‌توجهی

به‌خاطر بی‌توجهی مسؤولان و با پرداخت مبالغ ناچیز به دهیاری‌ها و شورای روستاها، بیشتر قریب به اتفاق روستاهای شمال با تغییر کاربری زمین شالیزار به ویلا، از چهره روستایی تغییر شکل داده اند و ویلاهایی در روستاها ساخته شده که هر ۶ ماه یک‌بار استفاده می‌شود و کشاورزان با فروختن زمین پدری آواره شهرها شده و در خوشبینانه‌ترین حالت نگهبان ویلاها شدند

مسؤولان و با پرداخت مبالغ ناچیز به دهیاری‌ها و شورای روستاها بیشتر قریب به اتفاق روستاهای شمال با تغییر کاربری زمین شالیزار به ویلا، از چهره روستایی تبدیل به ویلاهایی شده‌اند که هر ۶ ماه یک‌بار استفاده شده و کشاورزان با فروختن زمین پدری آواره شهرها و در خوشبینانه‌ترین حالت نگهبان ویلاها شدند؛ به ‌طوری‌که درحال حاضر بسیاری از روستاهای دارای ۵۰ خانوار دارای بیش از ۵۰۰ ویلا شده که ساکنان آنها به ۲۰ خانوار هم نمی‌رسد و اغلب ایام سال هم خالی از سکنه هستند.

 

 

در حریم قانونی بسیاری از روستاها به اندازه پنج برابر جمعیت آن روستا ساختمان و برج ساخته شده، این درحالی است که جیب برخی پر می‌شود و بسیاری از ساکنان روستاها و شهرها و بومیان با حداقل امکانات زندگی می‌کنند ولی برخی به بهانه‌های مختلف هر از چند گاهی دست به کارهایی می‌زنند که در واقع عرصه را برای آیندگان تنگ می‌کنند، زمین‌های کشاورزی از این باب به کشاورزان واگذار شده که امنیت غذایی کشور تأمین شود نه اراضی را به‌عنوان ارث پدری به ویلا تبدیل کرده و به فروش برسانند و بار خود را ببندند.

* زمین پر، هوا پر؛ حکایت امروز مازندران

درحالی مازندران سبز بیابان می‌شود و باید گفت زمین پر، هوا پر؛ که بزرگ‌ترین چالش‌ محیط‌زیستی عصر حاضر همین موضوع است و تغییر کاربری اراضی عادی که مهم‌ترین عامل بیابانی شدن زمین است؛ این درحالی است در دنیا سالانه  چند هکتار جنگل تخریب شده و اراضی بسیاری تغییر کاربری داده می‌شود  و باید با اطمینان گفت سبک زندگی ناسازگار و مصرف‌زدگی هم بیابانی شدن را پرشتاب‌تر کرده و تراژدی تلخی در انتظار خواهد بود.

 

 

* شناسایی تغییر غیرمجاز کاربری متناسب با حجم نیست

به اعتقاد معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران اراضی تغییر کاربری شناسایی شده و منجر شدن آن به رأی به‌نظر می‌رسد متناسب با حجم تغییرغیرمجاز کاربری نبوده و ضرورت دارد جهاد کشاورزی نسبت به توان دهگردشی و عوامل گشت و پایش اراضی اهتمام بیشتری به خرج دهد تا در کنترل پدیده مخرب تغییرکاربری و ساخت و سازهای غیر به نتایج مطلوبی دست یابیم.

حجت‌الله هادیان می‌گوید: طی سال‌های گذشته با سوءاستفاده و فضاسازی‌های به‌عمل‌ آمده از تبعات پدیده‌هایی ازجمله ریزگردها، افزایش دما، پدیده خشکسالی در برخی از استان‌های جنوبی و مرکزی کشور مورد هجوم تباع خارجی و افراد غیربومی و خرید و فروش و بورس‌بازی زمین‌های کشاورزی و سایر اراضی و زیست‌گاه‌های طبیعی قرار گرفته و پول‌های سرگردان برای سرمایه‌گذاری در امر زمین و مسکن و ساخت‌وسازهای افسارگسیخته در راستای تفرجگاه‌ها و مسکن دوم، تفکیک و قطعه‌بندی اراضی، دیوارکشی و سایر اقداماتی که منجر به خروج اراضی کشاورزی از روند تولیدات و ضربات جبران‌ناپذیری به بخش کشاورزی و گردشگری استان، وارد کرده است.

وی ادامه می‌دهد: البته در این مسیر نقش بنگاه‌های مشاور املاک را نمی‌توان نادیده گرفت که با همکاری بخشی از دهیاران و اعضای شوراهای دست‌اندرکار در امر خرید و فروش و ساخت و ساز، مشکلات را چندبرابر می‌کنند.

 

 

* نقش تأثیرگذار دستگاه‌های خدماتی

وی با اعلام اینکه نقش دستگاه‌های خدماتی در اعطای امتیاز به ساخت‌وسازهای غیرمجاز شامل برق، آب و گاز بسیار تأثیرگذار است، اضافه می‌کند: در صورت رعایت ماده ۸ قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی از حجم ساخت‌وسازهای غیرمجاز به نحو چشم‌گیری کاسته می‌شود.

 

 

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران تصریح می‌کند: در راستای پیشگیری، شناسایی و برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی واقع در خارج از محدوده قانونی شهرها و روستاهای دارای طرح هادی، اجرای ضوابط و مقررات قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در سال ۱۳۹۸ نیز تداوم داشته و تدابیر و اقدامات سنوات قبل به منظور مقابله با آن دسته از افرادی که بدون رعایت قانون و اخذ مجوز مبادرت به تغییر کاربری  غیرمجاز در اراضی کشاورزی می‌کنند، برخورد قانونی به عمل آمد.

هادیان بیان می‌کند: در سال گذشته ۳ هزار و ۸۴۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز به مساحت ۱۲۶ هکتار شناسایی شده این روند در مقایسه با سال ۹۷ با ۱۳ درصد رشد همراه بوده است.

 

 

وی در پایان از همه دستگاه‌های ذیربط در امر ساخت‌وساز خواست در اجرای قوانین مقررات به‌منظور حفظ زیرساخت‌های بخش کشاورزی و تضمین امنیت غذایی کشور همکاری‌های لازم را به‌عمل آورند.

 

 

به گزارش فارس، مازندران را همه با سرسبزی و طبیعت خوش آب و هوا می‌شناسند، اما طی سال‌های اخیر تغییر کاربری و تخریب جنگل و مرتع حتی زمین‌ها و اراضی به بهانه‌های مختلف از سرسبزی آن کاسته و شرایط را به گونه‌ای دیگر تغییر داده که ادامه این روند موجب شده که این دیار خوش آب و هوا از سرسبزی فاصله گیرد؛ هرچند که طی سال‌های اخیر شاهد ساخت و سازها هستیم که به عینه قابل لمس است.

 

 

 /۸۶۰۳۴/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.