پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زمينه هاي توسعه بخش چهاردانگه ( بخش ششم / كشاورزي)

0

 

رشد بخش کشاورزی به عنوان بستری برای کسب اهداف توسعه در کشورهای در حال توسعه امری ضروری قلمداد می شود. در میان اهداف مورد نظر، بهبود و تقویت رشد اقتصادی و کاهش فقر، بهبود امنیت غذایی و حفظ منابع طبیعی بسیار مهم هستند. بخش کشاورزی به طور مستقیم از طریق تولید بیشتر و صادرات و به صورت غیرمستقیم از طریق افزایش تقاضا برای خدمات و کالاهای صنعتی در جوامع روستایی، به رشد اقتصادی کمک نموده و در نتیجه موجب خلق فرصت های شغلی جدید می گردد.

یک بخش سازمان یافته و یکپارچه ی کشاورزی می تواند کمک شایانی به بهبود امنیت غذایی، کاهش قیمت محصولات غذایی (به خصوص به نفع جمعیت فقیر می باشد که سهم نامتناسبی از درآمد خود را صرف غذا می کنند)، افزایش میزان اشتغال و درآمد، ایجاد پیوندهای اقتصادی مهم در زنجیره ی تولید و ایجاد تاثیرات مثبت در محیط زیست کند.

بخش چهاردانگه با داشتن تنوع آب هوايي، ويژگي های منحصر به فرد در زمينه توسعه كشاورزي دارد و از دير باز شعل عمده مردم، كشاورزي بود. تنوع كشت در بخش چهاردانگه، اين بخش را از نظر كشاورزي ممتاز نموده است. اگر مشكلات پيش روي كشاورزان برداشته شود، بخش كشاورزي مي تواند باعث رونق زندگي ذر منطقه شده و همچنين قدمي در راستاي امنيت غذايي كشور بردارد.

در بخش چهاردانگه ا قلام متعددي كشت مي شود كه عبارتند از: گندم، جو، برنج، كلزا، سويا، آفتابگردان، سيب زميني، عدس، توتون، خيار، گوجه، لوبيا سبز، انواع سبزيجات، گوجه فرنگی، چغندر، سير ، پياز و … .

 

 

گندم: گندم نقش ویژه ای در تامین امنیت غذایی ایران دارد و دستیابی به استقلال در تولید محصولات استراتژیک مثل گندم، کلیدی براي توسعه بخش کشاورزی و اقتصاد ملی است.

 

 

با توجه به اينكه نان، اصلي ترين ماده غذايي مي باشد؛ گندم از دير باز در اين بخش كشت مي شد و کشاورزان از كاه آن براي مصرف دام خود استفاده مي نمودند. گندم در تمام روستاهاي بخش چهاردانگه كشت مي شود که به صورت ديم و كشت پاييزه مي باشد. در اوايل پاييز كشاورزان اقدام به كشت گندم نموده و اواخر خراد و تير ماه نیز برداشت مي شود. كاشت و برداشت در گذشته به صورت سنتي بوده و اكنون بيشتر زمين هاي منطقه با استفاده از تراكتور كاشته شده و با كمباين برداشت مي شود.

 

 

 كم آبي، ديم بودن، عدم معرفي بذري مطلوب و متناسب با شرايط آب هوايي منطقه، زمين هاي شيب دار با قطعات كوچك، كمبود تراكتور و كمباين از اهم مشكلات گندام كاران اين بخش مي باشد. 

 

جو: جو یکی از سازگارترین غلات است که در شرایط آب و هوایی مساعد، در خاک حاصلخیز که قابلیت نگهداری آب در آن زیاد باشد، و همچنین در خاک‌هایی که ” پ.هاش ” آنها بین ۷ تا ۸ باشد تولید می‌شود. این غله نسبت به گندم در برابر خشکی مقاوم تر است و بنابراین در آب و هوایی که آب، سبب محدود کردن تولید غلات می‌شود، می‌تواند بیشترین محصول را تولید کند. در شرایط دیم هم عملکرد جو بهتر از گندم می‌باشد

 

 

از انجاييكه از دير باز شغل مردم بخش چهاردانگه در كنار كشاورزي، دامداري بود و هر خانواده حداقل چند راس گاو، گوسفند و اسب در منزل خود براي تامين نيازهايي مانند شير و استفاده براي كار كشاورزي نگهداري مي كردند، لذا كاشت جو از اهميت زيادي براي تامين خوراك دام برخوردار بود. لذا در كنار كاشت گندم، كاشت جو انیز نجام مي گرفت و از اين رو كاشت جو در تمام روستاهاي بخش چهاردانگه انجام مي گيرد. اهم مشكلات كاشت جو همان مشكلات كاشت گندم مي باشد. كاشت جو نیز در بخش به صورت پاييزه مي باشد و در خرداد و تيرماه براشت انجام مي گيرد.

 

 برنج: برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. هم‌اکنون «ده‌ها هزار نوع برنج» در جهان كشت مي شود. با توجه به اقيلم متفاوت بخش چهاردانگه از شمالي تا جنوبي ترين نقطه آن، کشت برنج در اكثر روستاها رایج بوده و برنج با كيفيت بالا مانند طارم و برنج با كيفيت پايين مانند گرده و زرك و … كشت مي شود.

 

 

زمين هاي شاليزاري بخش چهاردانگه در جلگه هاي  كنار سر شاخه هاي رود تجن قرار دارد. كم آبي و سيل زدگي از اهم مشكلات شاليكاري بخش چهاردانگه مي باشد.

 

 صيفي جات: در سالهاي اخير كاشت خيار، كدو و لوبيا سبز در دهستان چهاردانگه از رونق خوبي برخوردار شده است. كاشت آن كه از روستاي لالا شروع شده و خيار منطقه به خيار لالا معروف است، اكنون در اكثر روستاهاي اين دهستان كاشته مي شود و درآمد خوبي را نصيب كشاورزان نموده است. كاشت اين اقلام به صورت مكانيزه انجام گرفته و آبياري به صورت قطره اي انجام مي گيرد.

 

 

 

بخش زيادي از توليدات منطقه  به خارج استان صادر مي شود و اكنون بخش چهاردانگه از مناطق شناخته شده كاشت اين اقلام به شمار مي رود.  نهاده هاي مربوط به كاشت خيار گران مي باشد. 

 

 

 

گوجه فرنگي: كاشت كوجه فرنگي با توجه به آب هواي مناسب در دهستان پشتكوه بخش چهاردانگه انجام مي گيرد و هر ساله مساحت زمين های زير كاشت اين محصول بيشتر شده و عده اي از جوانان كه به شهرهاي ديگر مهاجرت نمودند، در فصل بهار و تابستان براي كاشت گوجه فرنگي به منطقه بر مي گردند. كاشت كوجه فرنگي باعث افزايش درآمد مردم شده است.

 

عدس: عدس در روستاهاي دهستان  پشتكوه بخش چهاردانگه كاشت مي شود. عدس منطقه از نوع محلي بوده اما از كيفيت خوبي برخوردار مي باشد.

 

سبزي: از ديرباز زنان بخش چهاردانگه در باغچه هاي خانه خود انواع سبزي را مي كاشتند و از آن براي مصارف خانگی استفاده مي كردند. اما اكنون كاشت سبزي براي عرضه به بازار در حال رونق گرفتن مي باشد. كاشت سير و پياز نيز از رونق خوبي برخوردار است.

 

140415131249481

 

سيب زميني: سيب زميني در اكثر روستاهاي بخش چهاردانگه كاشته مي شود. سيب زميني بعضي از روستا ها مانند ايول و ازني از معروفيت ويژه ای برخوردار است و كيفيت خوراكي سيب زميني منطقه بسيار بالا مي باشد. ( مزرعه سيب زميني در روستاي ازني)

 

 

توتون: در روستاهاي دهستان چهاردانگه به خصوص روستاهاي نوكنده، ولاغوز، پروريج آباد و پاجا توتون كشت مي شود و محصول خوب و ممتازي به عمل مي آيد که با توجه به خريد تضميني و قيمت مناسب، كشت توتون در اين منطقه رونق خوبي دارد.

 

كلزا: يكي از بهترين نوع دانه هاي روغني مي باشد . كلزا در دهستان چهاردانگه و گرماب كشت مي شود.

 

نويسنده مقاله: حامد خليلي ازني

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.