پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زمان مناسب برای انجام واکسیناسیون تب برفکی در دام ها

زمان واکسیناسیون تب برفکی ماه های خرداد، مهر و بهمن است و سن مناسب برای انجام واکسیناسیون از ۶ ماه به بالا می باشد

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، یزدانقلی خزایی پول در آموزشی تب برفکی در روستای ولی آباد شهرستان چالوس اظهار کرد: تب برفکی سبب می شود دهان و سم حیوان تاول بزند و این تاول ها پس از مدتی پاره و به زخم تبدیل می شود.

وی ادامه داد: راه های انتقال بیماری، مصرف موادغذایی و آب آلوده به ویروس، تنفس از طریق هوا، جابجا شدن راه‌های مبتلا به ویروس با دام‌های سالم، زیر کفش افراد، ورود محصول دامی آلوده به روستا مثل شیر و گوشت و ترشحات دام های آلوده و بیمار است.

خزایی با بیان اینکه گوشت تازه باید به مدت ۲۴ ساعت در یخچال و یا جای خنک نگهداری شود تا ویروس تب برفکی از بین رود، گفت: بی حالی، تب، ترشحات بینی آبکی، افزایش ترشحات بزاق، ایجاد تاول و زخم بر روی لثه و زبان، بین سم و نوک پستان، لنگش، ریزش آب از دهان از علایم تب برفکی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چالوس افزود: ویروس تب برفکی روی بستر دامداری و فضولات و ترشحات بدن می تواند تا ۴۰ روز زنده بماند.

وی خاطرنشان کرد: زمان واکسیناسیون تب برفکی ماه های خرداد، مهر و بهمن است و سن مناسب برای انجام واکسیناسیون از ۶ ماه به بالا می باشد.

خزایی ادامه داد: از کشتار دام خارج از کشتارگاه باید جلوگیری شود و اگر دامی تلف شد به سرعت دفن و یا سوزانده شود تا آلودگی انتشار نیابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چالوس، وجود آب آهک در محیط دامداری و درصورت بروز سم درد ریختن آهک خشک لای سم دام را ضروری دانست و گفت: شستشوی سم با سم شور و اسپری تتراسایکلین صورت گیرد، استفاده از گلیسیرین ید در صورت دهان درد دام، در صورت تاول در پستان دام استفاده از محلول آب سرد و بتادین به مدت یک دقیقه را از موارد کاربردی در درمان بیماری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.