پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زخم‌هایی که تیشه به ریشه قصر طلایی مازندران زد

نادرترین دریاچه جهان زیر تیغ بی‌مسئولیتی‌ها و بی‌توجهی‌ها در حال جان دادن است، دریاچه‌ای که می‌توانست با ساماندهی و مدیریت درست آن را به یکی از پایه‌های صنعت گردشگری در استان مازندران تبدیل کرد حال زیرپای گردشگران در حال له شدن است.

0

 

10217tچشمه سورت که یکی از بی نظیرترین مواهب خدادادی می باشد به علت عدم برنامه ریزی صحیح مسئولین ذیربط، آسیب جدی به آن وارد شده است. این چشمه بی بدیل خیل مشتاقان را از داخل و خارج کشور به سوی خود فرا می خواند و متاسفانه هنوز مسئولین استان اهمیت آنرا درک نکردند و برنامه ای جامع برای گردشگری آن تدارک ندیدند.

 

به علت اهمیت حفاظت از این گوهر طبیعی، تعداد زیادی مقاله و مطالب برای سورت در خبرگزاری های کشور منتشر می شود و پایگاه خبری چهاردانگه به عنوان یک هشدار جدی سعی دارد تمام این مقالات انتقادی را در این پایگاه منتشر نماید، شاید مسئولین محترم میراث فرهنگی فکری به حال این بیمار بنمایند.

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از ایسنا، نادرترین دریاچه جهان زیر تیغ بی‌مسئولیتی‌ها و بی‌توجهی‌ها در حال جان دادن است، دریاچه‌ای که می‌توانست با ساماندهی و مدیریت درست آن را به یکی از پایه‌های صنعت گردشگری در استان مازندران تبدیل کرد حال زیرپای گردشگران در حال له شدن است. (پایگاه خبری چهاردانگه: سورت، چشمه است و دریاچه نیست. متاسفانه این اشتباه از سوی نویسنده خبرگزاری ایسنا صورت گرفته است).

 

 کرم تا زرد، نارنجی، قرمز و آبی تابلوی منحصربه فردی را رقم زده است که چشم همگان را به خود خیره می‌کند، طعم شور و ترش آن این دریاچه را در لیست عجیب‌ترین دریاچه‌های جهان قرار داده است و جایگاه‌های پلکانی  این دریاچه که حالا زخم‌های عمیقی برتن آن نشسته روزی جلوه‌ای بی‌نظیر برای گردشگران بوده است.

 

حال رقیب ترکیه‌ای بهتر است

 می‌گویند قدر نعمت نعمتت افزون کند، کفر نعمت از کفت بیرون کند؛ حال مصداق آن را در دریاچه منحصر به فردی که در 100 کیلومتری شهرستان ساری بخش چهاردانگه روستای اروست قرار گرفته است می‌بینیم، جاذبه‌ای که فقط دو نمونه از آن در جهان وجود دارد یکی در ترکیه و دیگری در مازندران.

 

با یک حساب سرانگشتی تفاوت در نوع نگهداری این پدیده اعجاب‌انگیز در این دو مکان از زمین تا آسمان است.

 

پاموكاله با آنکه رنگین‌کمان رنگ‌های سورت را ندارد و سفید است اما حالش از سورت بسیار بهتر است و جزو یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ترکیه محسوب می‌شود، دولت ترکیه با نگهداری صحیح از این جاذبه سود سرشاری از جذب گردشگر در این مکان به دست آورده است.

 

قصر طلایی در حال فروریختن است

 

اما ما با سورت چه کردیم؟ در سال‌های اخیر ناآگاهی و عدم اطلاعات کافی گردشگران، پاس‌کاری مسئولان در حفظ حریم این چشمه باعث تخریب جدی و غیرقابل برگشت سورت شده است.

 

قصرطلایی در حال فرو ریختن است و این که چرا ما نتوانسته‌ایم از این جاذبه به درستی استفاده کنیم سوالی است که همواره بی‌جواب مانده است.

 

ثمره جانلو فعال گردشگری در خصوص جاذبه‌های سورت می‌گوید: این چشمه علاوه بر زیبایی بی‌نظیری که دارد می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد گردشگری سلامت باشد، آب این چشمه معدنی است و برای درمان دردهای مفصلی و بیماری‌های پوستی بسیار مفید است.

 

وی تاکید می‌کند: این چشمه می‌تواند رونق گردشگری را در مازندران به وجود آورد آنهم گردشگران ارزآور چرا که جزو نادرترین دریاچه‌های طبیعی جهان محسوب می‌شود اما این نعمت در حال نابودی است.

 

کلاف سردرگم سورت در دست مسئولان

 

جانلو می‌افزاید: سورت در غربت و تنهایی با زخم‌هایی عمیق دست و پنجه نرم می‌کند و مدت‌ها مسئولیت حفاظت آن بین سازمان محیط زیست و اداره‌ کل منابع طبیعی استان و اداره‌ کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران به کلافی سر در گرم تبدیل شده بود، همه ادعای مالکیت داشتند اما کسی گامی برای رفع تخریب‌ها و حفظ این پدیده انجام نداد.

 

آتش زیر پلکان‌های دومین جاذبه طبیعی جهان

 

وی می‌گوید: فرهنگ گردشگری و حفظ جاذبه‌ها در کشور باید نهادینه شود، چرا باید در زیر پلکان‌های نادرترین چشمه جهان آتش روشن شود و یا برای گرفتن عکس یادگاری دهانه‌های زیبای پلکانهای سورت مجروح شود، این ضعف فرهنگ گردشگری و عدم تبلیغات درست برای حفط میراث فرهنگی در کشور را نشان می‌دهد.

 

این فعال گردشگری معتقد است: سورت در زمستان بسیار جذاب‌تر و بکرتر از بقیه ماه‌های سال است و اگر بخواهیم برای گردشگری زمستانه برنامه‌ای تدوین کنیم سورت می‌تواند جز مکان‌های دیدنی این فصل سال باشد اما متاسفانه راه صعب‌العبور آن حتی در تابستان نیز بلای جان مسافران و گردشگران شده است چه برسد به زمستان که عبور و مرور سخت‌تر می‌شود.

 

روزهای خوش سورت در انزوا

 

جانلو تصریح می‌کند: وجود راهنما و نگهبان برای حفظ این اثر و همکاری تمامی ارگان‌ها با متولی مشخص برای سورت می‌تواند روزهای خوشی را برای قصر طلایی رقم بزند در غیر این‌صورت سورت در اوج معروفیت در تنهایی و انزوا خواهد مرد.

 

سورت در اختیار میراث فرهنگی است!

 

اکرم دروگر کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری مازندران نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا از واگذاری زمین‌های حریم سورت به میراث فرهنگی و گردشگری خبر می‌دهد و می‌گوید: با رایزنی و جلسات متعدد بین منابع طبیعی و میراث فرهنگی حفاظت از سورت در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت.

 

فنس‌گذاری برای جلوگیری از ورود گردشگران!

 

وی تصریح می‌کند: میراث فرهنگی برای جلوگیری از ورود گردشگران به داخل سورت برنامه‌ای مدون کرده تا  4 و نیم هکتار از عرصه دریاچه فنس‌گذاری شود که اکنون قسمتی از آن در حال اجراست، همچنین متولیان حفاطت از سورت در صدد آن هستند با کاشت گونه‌های گیاهی خاص آن منطقه یک حصار طبیعی برای جلوگیری از ورود افراد به حوضچه‌ها ایجاد کنند.

 

دروگر از به کارگیری دو نگهبان برای حراست از سورت خبر می‌دهد و می‌گوید: برای معضل جاده‌های صعب‌العبور این منطقه نیز در حال رایزنی هستیم تا با مدیریت درست راه‌های این جاذبه را هموار کنیم هرچند هم اکنون نیز یک سمت از جاده این جاذبه را که ریزشی بوده بسته‌ایم تا در آینده‌ای نه چندان دور به بهترین نحو راه‌های ورودی به این مکان در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد.

 

وی مهمترین معضل در تخریب سورت را ورود دام‌های مرتع‌داران به حریم سورت و خراب کردن فنس‌ها می‌داند و ادعا می‌کند: میراث فرهنگی به دلیل کمبود نیرو و صعب‌العبور بودن راه نمی‌توانید به صورت شبانه‌روزی از سورت محافظت کند و همه خصوصا افراد و جوامع محلی اطراف سورت باید در محافظت از قصر طلایی تلاش کنند.

 

 حال باید دید این حرفا  و وعده‌ها عملی خواهد شد، یا باز هم باید گفت حال سورت خوب است اما تو باور مکن….

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.