پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رویکرد گردشگری جشن های مذهبی دهه کرامت امسال برای مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، حجت الاسلام محمود علیخانی روز پنجشنبه در نشست خبری اعلام برنامه های دهه کرامت استان اظهارکرد: احیای شعائر مذهبی تنها با عزاداری اهل بیت نیست، شادی اهل بیت بسیار بیشتر از عزاداری هاست و الان چندین سال است به خاطر ذائقه جوانان جشن های مذهبی تقویت می شود که هیچ منافاتی هم با شعایر مذهبی ندارد.

وی افزود: همانگونه که در عزاداری اهل بیت محتوا و شور و شعور با هم است در شادی اهل بیت هم چنین است و باید با آموزه هایی همراه باشد.

دبیر اجرایی شورای هماهنگی دهه کرامت ادامه داد: دهه کرامت نیز که با جشن رضوی تمام می شود باید دستاوردش این باشد که در پایانش مهربانی ها، مودت و دوستی ها با خانواده و مردم بیشتر شود و نیز نیازمندان جامعه باید از کرم و کرامت این دهه برخوردار شوند.

علیخانی با بیان اینکه برنامه های دهه کرامت از یکم ذی القعده یا ۱۳ تیرماه آغاز می شود،، افزود: افتتاحیه هفته کرامت مازندران به میزبانی شهرستان تنکابن خواهد بود.

وی گفت: در میانه دهه کرامت یعنی ۱۸ تیر (ششم ذی القعده) بزرگداشت شاهچراغ و امامزاده هاست که جشن این بزرگداشت در بابلسر به عنوان میانه استان و جشن ولادت امام رضا (ع) نیز به عنوان اختتامیه جشن رضوی در مرکز استان شهرستان ساری بر گزار می شود.

وی افزود: برنامه ما خروج جشن ها از مساجد است و بویژه با توجه به ایام گردشگری در نظر داریم غالب این جشن ها همراه با برنامه ها و مسابقات فرهنگی در پارک ها، جنگل ها، سواحل دریا برگزار شوند.

دبیر اجرایی شورای هماهنگی دهه کرامت اظهار داشت که برپایی ایستگاه های کریمانه شامل ایستگاه های صلواتی که به صورت خودجوش در مناسبت های مختلف توسط جوانان ایجاد می شود و در کنار برخی از آنها برنامه های فرهنگی برپا می شود و برگزاری جشن های دختران افتاب از دیگر برنامه های در نظر گرفته برای این دهه است.

علیخانی افزود: سفارش ما این است همچنان که مردم به صورت خودجوش در عزاداری های اهل بیت فعالیت دارند در برپایی جشن و شادی ها نیز مشارکت داشته باشند چون دشمنان سعی دارند ناامیدی و ناراحتی را به جامعه تزریق کنند و ما باید تلاش کنیم خلاف این جهت حرکت کنیم.

وی برنامه دیگر این دهه را حضور خدام رضوی و شاهچراغ در استان عنوان کرد و گفت: خادمان حرم حضرت معصومه (س) در این دهه در کنار ۱۲ استان دیگر کشور مهمان شهرهای بابل، ساری و قائمشهر نیز خواهند بود.

به گفته او علاوه بر برنامه های کلی، برنامه های محلی به مناسبت این دهه نیز در نقاط مختلف با تکیه بر مردمی بودن پابرجاست و اجرا می شود و باید به سمتی حرکت کنیم که مردم هر منطقه با ذائقه های خود برای هفته کرامت برنامه ریزی کنند.

دبیر اجرایی شورای هماهنگی دهه کرامت با بیان اینکه ۲۴ دستگاه با بزرگداشت دهه کرامت همکاری خواهند کرد، گفت: برنامه های جزئی تر نیز در صورت قطعی شدن به اطلاع مردم خواهد رسید.

** جریان های سیاسی همچنان گریبانگیر رسیدن مساجد به اهداف فرهنگی

دبیرکانون مساجد استان مازندران با تاکید بر اینکه مساجد خانه خدا و جایگاه همه مردم است، افزود: متاسفانه منش ها و جریان های سیاسی گریبان برخی مساجد مازندران را نیز گرفته است.

علیخانی با بیان اینکه این جریان ها مساجد را از اهداف اصلی دور می کند، گفت: متاسفانه برخی افراد تنگ نظر در مساجد حضور دارند و بعضاً مدیریت مسجد را نیز بر عهده دارند که مساجد را برای قوم و اسم و قشر خاصی می خواهند.

وی تاکید کرد: قشری نگری و حذفی نگری جایی در مساجد ندارد و این مسئله به شدت تاکنون به مساجد آسیب وارد کرده است و باید همه بدانند که مسجد جایگاه همه مردم با هر قشر، حزب، نگاه و منش است و نباید مراجعین به مسجد را دستچین کرد.

مازندران دارای چهار هزار و ۱۰۰ مسجد فعال است که یک هزار و ۱۳۲ کانون فرهنگی و هنری با بیش از ۱۱۶ هزار عضو فعال در آن مشغول به فعالیت فرهنگی و هنری هستند.

۱۸۹۹/‏۷۳۳۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.