پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رونمایی از برنج «شهریار » در مازندران/ تلاش 10 ساله برای تولید بذر مرغوب برنج+ فیلم

0


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، رقم جدید برنج شهریار با استفاده از فناوری هسته‌ای تولید شده است.

این برنج با پرتو دهی اشعه گاما از چشمه کیالیت ۶۰ بار در ۲۰۰ گری روی رقم پر محصول با هدف دستیابی به لاین برتر موتانت زودرس، پاکوتاه و همچنین عملکرد بالا و کیفیت مطلوب است.

 

این برنج بیش از هشت تن در هر هکتار عملکرد داشته، زودرس بودن، رسیدگی همزمان با طارم هاشمی از نشا کاری تا برداشت حدود ۹۰ روز است از ویژگی‌های این برنج اعلام شده است، طول برنج بعد از پخت ۱۱و ۱۱۷ میلیمتر می‌رسد.

برنج شهریار به پاس تلاش‌های شهید شهریاری در صنعت هسته‌ای کشور توسط قربانعلی نعمت‌زاده  رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان که مسؤول اصلی این پروژه است به برنج شهریار نامگذاری شده است.

تیموری رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری در ابتدای این مراسم، اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال برای تولید این رقم انجام شده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه کشاورزی قدمتی حدود ۴۹ ساله داشته و دستاوردهای کلانی دارد، بیش از ۳۵ هزار نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند در تامین نیروی انسانی در بدنه وزارت کشاورزی نقش اساسی داشته است.

رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطر نشان کرد: نگاه ما این است که از حمایت‌های وزارت علوم برای توسعه فعالیت‌های دانشگاه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای دست‌یابی به نقش اساسی دانشگاه در چوزه بین‌المللی را در دستور کار داریم.

پرفسور نعمت‌زاده که مسؤول اصلی این پروژه،در این مراسم اظهار کرد: باید از داشته‌ها به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: برای خودکفایی برنج شکی ندارم اگر بخش‌های مختلف اقتصادی و سیاست‌گذاران دست به دست هم بدهند نه تنها این رقم و سایر ارقام تولید شده می‌تواند زمینه خودکفائی برنج را داشته باشیم.

پرفسور نعمت‌زاده یادآور شد: ۳۴ سال برای تولید این مصول عملکرد دو برابر مچصول ملی عملکرد دارند اگر این مهم تچقق پیدا کند باید به داشته‌های خودمان تچچق ببخشیم.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۶۴ برای خودکفایی در برنج گام برداشتیم و اگر بکارگیری شود به واردات بی نیاز می‌شویم.

رئیس رئیس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان ادامه داد:  تولید رقم‌های جدید از برنج در دستور کار است که از نظر عملکرد و کیفیت بهتر از شهریار و روشن است.

وی ادامه داد: بانک ژن برنج استان مازندران ذخایر بسیار مناسبی در اختیار دارد و سرمایه بسیار مناسبی برای کشور محسوب می‌شود، برنج روشن و شهریار در صورت حمایت‌های لازم زمینه خودکفایی کشور را فراهم می‌کند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر نباید شاهد واردت برنج باشیم، افزود: ظرفیت مناسب برای تولید برنج در کشور وجود دارد از این قابلیت‌ها باید به صورت مناسب استفاده شود.

نعمت‌زاده ادامه داد: شهریار در استان گلستان و ساری کشت شده است و بر اساس برنامه در سال ۱۴۰۰ قرار است در بین ۱۰۰ کشاورز دو استان توزیع می‌شود.

وی با اعلام اینکه این رقم برای تجاری‌سازی آماده است، گفت: این رقم در جشنواره وزارت کشاورزی رونمایی شده است و گواهی ثبت رقم آن هم صادر شده است.

کیوان مرادیان رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی کشور بحث ورود ارز است و به تبع آن نمی‌توانیم نسبت به تامین نیازمندی‌ها اقدام کنیم، گفت: با توسعه فعالیت‌های هسته‌ای به ویژه در حوزه کشاورزی می‌توانیم نیازمندی‌های کشور را تامین کنیم.

وی گفت: به‌کارگیری صنعت هسته‌ای در تامین نیازمندی‌های کشور ارزشمند است.

در ادامه منصور علی زارعی رئیس مجمع نمایندگان مازندران، اظهار کرد: مهمترین موضوع تامین امنیت غذایی است، شرایط تحریم و کرونا نشان داد که باید در این بخش به پایداری نسبی برسیم و این ظرفیت در کشور وجود دارد.

وی با اعلام اینکه نیاز سالانه کشور ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تن برنج است، گفت: ۲ میلیون ۴۰۰ هزار تن در کشور تولید می‌شود که هفت درصد مربوط به استان مازندران است، حدود ۲۱۵ هزار هکتار اراضی بخش کشاورزی داریم که نیاز به زهکشی دارد که زمینه افزایش سطح را به همراه دارد.

زارعی ادامه داد: زهکشی، استفاده از سامانه نوین، مکانیزاسیون یکی از موضوعاتی است که باید در مازندران به آن توجه شود،به مسؤولان ملی اعلام کردیم که اگر زمینه تامین زیرساخت‌های برای تولید برنج را فراهم کنند طی پنج سال آینده می‌توانیم زمینه ۷۰ درصد واردات این محصول را فراهم کنیم.

زارعی خاطر نشان کرد: عده‌ای در کشور با تولید مخالف هستند به دلیل اینکه منافع آنها وابسته به واردات است.

در ادامه علی بابایی‌کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: شهید قاسم سلمیانی ثابت کرد که با وجود مشکلات متعدد در کشور می‌توانیم نماد و الگوی مناسب برای سایر کشورهای آزاده جهان باشیم.

وی تصریح کرد: اقدامات دانشمندان در کشور قابل تقدیر اما در حوزه اجرایی با مشکلات و موانعی مواجه هستیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مخالفت دولت برای صادرات مرکبات، گفت: توسعه صادرات یکی از برنامه‌های محوری پنجم و ششم توسعه است اما دولت با این جریان مخالف است به جای حمایت از تولید و زمینه سازی برای تولید زمینه‌سازی برای جلوگیری از صادرات را در دستور کار قرار داده است.

در ادامه شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: نگاه واردات‌محور باید حذف شود، در حال حاضر ۴۰۰ هزا تن برنج وارد می شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته و سال جاری زمینه حذف ارزی ترجیحی برای برنج محقق شده و همین موضوع زمینه کاشت ارقام پرمحصول را به همراه دارد.

 آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در استان مازندران اظهار کرد: اقدامات توسعه‌ای در کشور به برکت تلاش‌های سرداران علم و فناوری در حال انجام است.

 

وی تصری کرد: تحقیقات و پژوهش در کشور به خوبی انجام می‌شود و جز کشورهای بالا در تولید علم و مقالات پژوهشی هستیم اما این تحقیقات به ثمر نمی‌رسد.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران خاطر نشان کرد: باید زمینه تبدیل تحقیق به تولید را فراهم کنیم، تجربه موفق ما در زمینه صنایع دفاع نشان داده که می‌توانیم حتی در صدر کشورهای جهان قرار گیریم.

وی خاطر نشان کرد: عملیاتی کردن مباچث تحقیقاتی باید در سطچ کلان کشور انجام شود.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران، خاطر نشان کرد: دانش تولید انواع بذر را در اختیار داریم و باید در برنامه‌ریزی‌های کشور از این ظرفیت‌ها استفاده مناسب ببریم.

 

 

 /۸۶۰۰۴/ج/و




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.