پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رونق کیش و مات در بوستان‌های بابل

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا؛ شهر بابل با ۱۴ پارک و بوستان شهری، این روزها به یکی از مکان‌های شلوغ برای بازی شطرنج تبدیل شده است و در بین این پارک‌ها پارک شادی بابل بیشترین علاقه مندان بازی شطرنج را در خود جای داده است.

شطرنج یک بازی دو نفره است و بر روی صفحه‌ای که دارای ۶۴ مربع سیاه و سفید و با استفاده از مهره‌های شطرنج (شاه، وزیر، رخ، فیل، اسب و سرباز) انجام می‌گیرد که هر یک از بازیکنان دارای ۱۶ مهره هستند که در یک طرف صفحه شطرنج چیده می‌شوند و هر یک دارای ارزش و امتیازی مشخصی هستند و شطرنج با پیروزی یکی از بازیکنان یا تساوی پایان می‌یابد.

شطرنج بازی یکی از ورزش‌هایی است که برای تمرکز و تقویت قدرت ذهن بسیار مؤثر است و گفته می‌شود برای جلوگیری از بروز آلزایمر این بیماری قرن بسیار مثمر ثمر می‌باشد.

حضور شطرنج بازان در پارک شادی بابل این روزها به حدی است که در برخی از روزها بیش از ۲۰۰ نفر برای بازی و تماشای ورزش شطرنج گرد هم می آیند که در بین آنها تمامی اقشار جامعه حضور دارند ولی حضور جوانان و بازنشستگان در بین آنها پر رنگ تر است.

نکته قابل تأمل این است که در بین این شطرنج بازان برخی از اعضای بابلی تیم ملی شطرنج و اساتید شطرنج هم حضور فعال دارند و حضور این افراد بر غنای این ورزش در پارک‌ها افزوده است.

ناگفته نماند که این شطرنج بازان از فقر ابتدایی‌ترین امکانات این ورزش در پارک‌ها بابل بسیار گله مند هستند، امکاناتی که به اعتبارات میلیاردی نیازی ندارد اما نیازمند اندکی توجه و احساس مسئولیت در قبال حضور گسترده شطرنج بازان بابلی در پارک‌هاست.

بازی شطرنج محیطی امن را برای بابلی به ارمغان دارد

احمد زمانی معلم بازنشسته و یکی از شطرنج بازان در پارک شادی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: برای شهر بابل بسیار ارزشمند است که تعداد زیادی از جوانان و بزرگان شطرنج در پارک‌ها گرد هم می‌آیند و محیطی سالم و شاداب را برای علاقهمندان این ورزش فراهم می‌شود.

وی افزود: شطرنج بازان بابلی آن چنان با علاقه و ذوق و شوق این ورزش را در پارک دنبال می‌کنند که روز به روز به تعداد بازیگران و تماشاگران این ورزش در پارک‌ها افزوده می‌شود.

این معلم ریاضی بازنشسته ادامه داد: وقتی مبینا علی نسب ملی‌پوش بابلی شطرنج به همراهی پدرش در پارک شادی بابل حضور می‌یابد و با شطرنج بازان در این پارک بازی می‌کند نشان از اهمیت و رونق این ورزش در پارک‌های بابل است.

زمانی گفت: تعداد زیادی از مربیان و اساتید بازنشسته دانشگاه‌ها و همچنین دانشجویان زیادی که از سراسر کشور برای تحصیل به دانشگاه‌های بابل حضور دارند نیز در جمع شطرنج بازان حضور به هم می‌رسانند که این حضور سطح بازی شطرنج در پارک‌ها را ارتقا بخشید.

پارک شادی از ابتدایی‌ترین امکانات شطرنج بی بهره است

این شهروند بابلی اظهار داشت : پارک شادی بابل که یکی از شلوغ ترین مکان‌ها برای بازی شطرنج است از ابتدایی‌ترین امکانات بازی اعم از میز و صندلی، سایبان و روشنایی محروم است و این فقر امکانات زیبنده شهر بابل و شطرنج بازان نیست.

وی افزود: شطرنج بازان بابلی بر روی دیوارهای پارک‌ها به خصوص در پارک شادی بابل شطرنج بازی می‌کنند و نشستن بر روی بتن‌های داغ با فضای تنگ و نامناسب برای شطرنج بازان آزاردهنده شد.

این معلم بازنشسته که به نمایندگی تعداد زیادی از شطرنج بازان صحبت می‌کرد؛ ادامه داد: در زمان بارندگی و گرما بازی شطرنج در پارک‌ها تعطیل می‌شود چون مکان سرپوشیده وجود ندارد و این امر برای شطرنج بازان بیشتر آزاردهنده است.

زمانی گفت: طراحی چند میز شطرنج و گذاشتن یک سایه بان بر روی آن نیازمند منابع مالی زیاد نیست و امیدوارم مسئولین پارک‌ها با فراهم کردن ابتدایی‌ترین امکانات، مکانی مناسب‌تر را برای شطرنج بازان فراهم کنند و این جمعیت علاقه مند را در ورزش سالم و شاداب یاری رسانند.

بابل، قطب شطرنج مازندران

دبیر هیأت شطرنج مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت: شطرنج بابل در یک دهه اخیر سیر صعودی را طی کرده است و امروز به عنوان قطب شطرنج مازندران در کشور می‌درخشد.

سید حمید شریعت پناهی افزود: در حال حاضر مازندران سه ملی پوش شطرنج دارد که از این تعداد دو ملی‌پوش علیرضا فیروزجاه و مبینا علی نسب از بابل هستند.

وی اظهار داشت: بابل بیش از پنج هزار شطرنج باز دارد که در سه باشگاه شطرنج، دو کانون و همچنین در محل هیأت شطرنج در کنار پارک‌ها، مغازه‌ها و اماکن دیگر شطرنج بازی می‌کنند.

فیروزجاه ، جوان‌ترین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران

شریعت پناهی گفت : در سال گذشته علیرضا فیروزجاه اولین استاد بزرگ تاریخ شطرنج مازندران و جوان‌ترین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران از سوی فدراسیون جهانی شطرنج معرفی شده است.

دبیر هیأت شطرنج مازندران بیان کرد: این افتخارات خیره کننده نشان دهنده آن است که بابلی‌ها استعداد و علاقه زیادی به بازی شطرنج دارند و هر مقداری در این بخش سرمایه‌گذاری شود ارزشمند است.

وی ادامه داد: شطرنج بازی این روزها در پارک‌های بابل به خصوص در پارک شادی این شهر به ورزش اول بابلی‌ها تبدیل شده است و در برخی از روزهای پایان هفته ۲۰۰ شطرنج باز فقط در پارک شادی بابل شطرنج بازی می‌کنند.

شریعت پناهی گفت: هر چند پارک‌های بابل برای ورزش شطرنج فاقد امکانات کافی می‌باشد اما این فقر امکانات سبب نمی‌شود که بابلی‌ها دست از ورزش مورد علاقه خود بکشند اما با مشقت و زحمت فراوان این ورزش را ادامه می‌دهند.

دبیر هیأت شطرنج مازندران که تا قبل از سال ۹۸ به مدت ۱۰ سال دبیر هیأت شطرنج بابل بود، افزود: پارک‌های بابل از امکانات ابتدایی شطرنج بازی چون میز شطرنج، صندلی مناسب و روشنایی کافی برای شطرنج بازی محروم هستند اما با وجود این مشکلات علاقه مندان دست از ورزش نمی کشند.

شریعت پناهی از شهرداری بابل خواست تا نسبت به رفع مشکلات این ورزشکاران در پارک‌ها اقدام کند تا شکوفایی استعدادهای شطرنج شهرستان شتاب بیشتری بگیرد.

نسبت به رفع مشکلات شطرنج بازان مصمم هستم

مدیر عامل پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بابل هم به خبرنگار ایرنا گفت: هر چند مدت کوتاهی است که در این سمت مشغول فعالیت شدم اما نسبت به رفع مشکلات شطرنج بازان مصمم هستم.

سید مرتضی حسینی افزود: هر اتفاقی که زمینه شور و نشاط را برای شهروندان به ارمغان بیاورد مجموعه شهرداری بابل از آن حمایت می‌کند.

وی گفت: تا کنون درخواستی از نیازهای شطرنج بازان در پارک‌ها به دستم نرسیده است که در این صورت نسبت به تحقق آن تلاش می‌کنیم.

این مسئول افزود: تغییر در پارک‌ها باید با نظر کارشناسان این امر صورت بگیرد و بسیار مصمم هستیم با بهره گیری از نظر کارشناسان مشکل شطرنج بازان را رفع کنیم.

وی در خصوص حضور گسترده مردم در پارک شادی و فقر امکانات شطرنج بازی در این پارک گفت: بازسازی پارک شادی نیمه کاره است و هنوز تکمیل نشده است اما اگر در خواست شطرنج بازان و نیازهای آنها به دست ما برسد آن را محقق خواهیم کرد.

شهرستان بابل ۵۳۶ هزار نفر جمعیت دارد که نیمی از آن با ۱۴ پارک و بوستان در شهر سکونت دارند.

۷۳۴۳/1654

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.