پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رونقی که در سایه محرومیت حاصل شد

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، اردیبهشت ماه که می‌شود شاهد تب و تاب گل‌کاران برای برداشت گل در منطقه دودانگه هستیم که تا روزهای پایانی خردادماه ادامه دارد ولی امسال با توجه به شرایط خشکی تولید گل کمی کاهش یافت.

البته در مناطق دشتی منطقه برداشت گل که در روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه بود تمام شد اما در مناطق کوهستانی گل‌کاران کماکان در حال برداشت هستند، چون برداشت گل در روزهای پایانی اردیبهشت شروع شده بود.

در کنار اینکه باغ‌های بسیاری به کشت گل اختصاص یافت باز هم افراد زیادی هستند که تمایل دارند زمین‌های خود را به کشت گل‌محمدی اختصاص دهند.

کشت گل محمدی از سال۱۳۹۰ در بخش دودانگه شروع شد و از سال‌های بعد و با برگزاری جشنواره بیشتر جان گرفت.

تاکنون بیش از ۲۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت گل محمدی رفت و قرار است در بحث برنامه توسعه به ۵۰۰ هکتار برسد.

موضوع مهم فعالیت بیش از ۳۰۰ نفر گل‌کار است، کشتی که توانست رونق را به دیار محروم دودانگه برگرداند و اکنون چشم و چراغ منطقه است.

همچنین سه کارگاه گلاب‌گیری با مجوز نیمه صنعتی  در روستاهای پاجی، کلیج‌کلا و دادوکلا و ۱۴ کارگاه سنتی در سطح بخش فعال بوده که دوکارگاه دارای مجوز سیب سلامت است.

ششمین جشنواره گل‌محمدی و گیاهان دارویی نیز در رورهای پایانی اردیبهشت ماه باحضور پرشور مردم در منطقه برگزار شد که ماحصل آن تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره گل محمدی وگیاهان دارویی بوده است.

گل‌محمدی دریچه نویی را برای تولید و اشتغال به روی مردم منطقه باز کرد به‌طوری‌که قرار است سطح کشت گل محمدی در بخش توسعه به ۵۰۰ هکتار برسد و در این صورت کارخانه گلاب‌گیری و اسانس‌گیری  در بخش احداث خواهد شد که محصول اصلی استحصالی اسانس است و در این صورت روزهای پررونق‌تری در انتظار گل‌کاران خواهد بود.

علی روشنی مدیرعامل شرکت تعاونی گل‌محمدی و گیاهان دارویی منطقه دودانگه ساری در این‌باره، اظهار کرد: برداشت گل‌محمدی در منطقه بخش دشت تمام شد، ولی در بخش کوهستانی ازجمله روستاهای بندرج، پرکوه و مناطق بنافت همچنان ادامه دارد.

وی افزود: کارگاه‌های گلاب‌گیری منطقه هم باتوجه به ادامه برداشت گل هم در منطقه دودانگه و هم ارسال گل‌محمدی چهاردانگه به این منطقه فعال است.

مدیرعامل شرکت تعاونی گل‌محمدی و گیاهان دارویی منطقه دودانگه ساری با اشاره به اینکه روزانه حدود ۴۰۰ کیلو گل‌محمدی استحصال می‌کردیم که این روزها میزان کاهش پیدا کرده است، اضافه کرد: تعداد گل‌کاران فعال در این بخش هم از ۳۰۰ نفر گذشت.

روشنی با اعلام اینکه توانمند کردن بخش کشاورزی هدف ماست، تصریح کرد: چیزی که برای همه ملموس است این بوده کشت گل‌محمدی، اشتغال مردم منطقه را بالا برده و موضوع مهم اینکه حتی در کنار کشت با بخش فروش و بازار آشنا شدند که باید این مهم رونق یابد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.