پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روایت مردی که هزاران درخت کاشت/ این مرد درخت زندگی هدیه می‌دهد

علی خضری دوستدار طبیعت و فعال اجتماعی در منطقه دودانگه ساری که علاقه زیادی به کاشت گل و گیاه دارد، می‌گوید؛ نهال‌ها را به نیت یک شخص و مناسبت‌های تاریخی در طبیعت غرس می‌کنم؛ به‌طوری‌که در حال حاضر تماس‌های مختلفی با من گرفته می‌شود از من می‌خواهد برای آنها درختی بکارم، من هم نهال را می‌کارم و مکان نهال را به آنان اعلام می‌کنم.

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، انجام کارهای نیک و پسندیده هر چند کوچک همواره در ذهن انسان نقش می‌بندند و گذر زمان نمی‌تواند گرد فراموشی بر آن بپاشد؛ به‌طوری‌که ردپای آن را می‌توان در گام‌های مهربانان جست‌وجو کرد.

هر کس در مسیر مهربانی قدم برمی‌دارد دلش هوایی می‌شود و این روایت زندگی علی خضری دوستدار طبیعت منطقه دودانگه ساری است که با داشتن دلی بزرگ و سبز آرزوهای بزرگی در سر دارد.

این دوستدار طبیعت شبانه‌روزش را صرف احیای طبیعت در معرض خطر جنگل‌های هیرکانی می‌کند و هر کجا که قدم برمی‌دارد سرسبز می‌شود؛ از حیاط منزلش گرفته تا محل کارش، از مسیرهای جاده‌ای دودانگه گرفته تا آرامگاه‌ها هیچ مکانی از نگاه این فعال اجتماعی دور نمی‌ماند و با نگاهش به همه طبیعت استان گرد سرسبزی می‌پاشد.

*اراده‌ای بلند برای سرسبزی

وی در حیات منزلش ۲۰۰ نوع نهال مثمر و غیرمثمر، زینتی و در خطر انقراض شامل گیلاس وحشی، افرا، انجیلی، بارانک، آزاد، بلوط و چنار پرورش می‌دهد.

با وجود اینکه کارش آزاد و پرمشغله است اما اراده‌ای بلند و پشتکار بالایی برای سرسبزی دارد و هیچ چیز از نگاهش دور نمی‌ماند.

*همه چیز از یک اتفاق تلخ شروع شد

علی خضری دوستدار طبیعت و فعال اجتماعی در منطقه دودانگه ساری در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: از ابتدا علاقه زیادی به گل و گیاه داشتم؛ به‌طوری‌که وقتی به جنگل می‌رفتم اگر هلو می‌خوردم هسته آن را زیر خاک می‌کاشتم که درختی رشد کند و سرسبز شود ولی از سال ۹۴ اتفاقی برایم افتاد که به‌واسطه آن اتفاق در این مسیر بیشتر ورود پیدا کردم.

متاسفانه تنها فرزندم را از دست دادم و کارم این شده بود که می‌رفتم سر مزارش؛ حتی قبرش را سنگ نکردم بلکه در اطراف مزارش گل کاشتم و همین کار شروعی برای پرورش نهال شد و جرقه‌ای در ذهنم زده شد.

وی اضافه می‌کند: استارت کارم با کاشت درخت در آرامگاه‌ها، داخل جنگل، بلوار فریم، ورودی فریم به سمت ساری و سایر اماکن رقم خورد.

*غرس نهال‌ به نیت شخص یا مناسبت در طبیعت

در حیاط منزلم هم ۲۰۰ نوع نهال مثمر و غیرمثمر، زینتی و در خطر انقراض شامل گیلاس وحشی، افرا، انجیلی، بارانک، آزاد، بلوط و چنار پرورش می‌دهم و اعتقاد دارم کسانی که از دنیا رفتند شاید جسم‌شان از دنیا رفته ولی من به یاد دوستانم درختی در طبیعت می‌کارم.

این دوستدار طبیعت تصریح می‌کند: نهال‌ها را به نیت یک شخص و مناسبت‌های تاریخی در طبیعت غرس می‌کنم؛ به‌طوری‌که در حال حاضر تماس‌های مختلفی با من گرفته می‌شود که یکی فرزندش دنیا می‌آید و از من می‌خواهد برایش درختی بکارم  و یکی عزیزش را از دست می‌دهد و به یادش از من می‌خواهد درختی غرس کنم و من هم نهال را می‌کارم و مکان نهال را به آنان اعلام می‌کنم.

معتقدم ادامه این کار به فرهنگ‌سازی برای حفاظت از درختان کمک می‌کند؛ اینکه فرزندان ما بدانند یک نهال چگونه تبدیل به یک درخت تنومند می‌شود مطمئنا قدرش را بهتر می‌دانند.

خضری یادآور می‌شود: در این راه از کسی هیچ هزینه‌ای دریافت نکردم وقتی اصرار دارند که حتما مبلغ را پرداخت کنند از آنان می‌خواهم آنان نیز همین مسیر را ادامه دهند و در طبیعت درختی بکارند.

تاکنون تعداد درختانی که کاشتم را شمارش نکردم ولی بیش از هزاران درخت کاشتم؛ به‌طوری‌که ۲ هزار اصله نهال از اسفندماه پارسال تاکنون در طبیعت شهرستان ساری یا کاشته است یا به اقوام و دوستان هدیه دادم.

وی بیان می‌کند: طی این سال‌ها خاطرات زیادی را تجربه کردم اما یکی از خاطرات من طی سه یا چهار هفته اخیر رقم خورد، که مشغول خوردن ناهار بودم و فردی به تلفن همراهم تماس گرفت و از من خواست به نیت فرزندش که به دنیا آمده درخت بکارم…

در کنار همه این اقدامات، برخی در این مسیر با قطع یا شکستن نهال‌ها دلم را می‌شکنند؛ به طوری‌که در برخی معابر حتی پارک چندین بار نهالم را شکستند ولی مایوس نشدم و دوباره کاشتم.

دوستدار طبیعت منطقه دودانگه شهرستان ساری خاطرنشان می‌کند: در یک مجموعه ۲ هکتاری که با مشارکت منابع طبیعی تهیه و محصور کردیم تا به عنوان باغ جنگل‌های هیرکانی در اختیار دانش‌آموزان، دانشجویان و محققان دانشگاهی قرار گیرد.

خضری در پایان سخنان خود می‌گوید: این راه را تا زمانی‌که توانی از لحاظ جسمی و هم از لحاظ اقتصادی ادامه خواهم داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.