پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روایت عشق و شیدایی در کوچه پس کوچه‌های عاشورایی مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ بهناز مقدس|مردم ولایت‌مدار مازندران در دهه نخست ماه محرم امسال با وجود محدودیت‌های کرونایی از حضور در مجالس عزاداری و عرض ارادت به خاندان اباعبدالله (ع) غافل نبوده و سعی کردند در کنار رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی با شرکت در محافل سوگواری و مشارکت در پویش‌های مردمی و کمک‌های مومنانه عشق و محبت خود به این خاندان نشان دهند.‌

همه ما می‌دانیم واقعه عاشورا سرشار از درس‌هایی بوده که با گذشت ۱۴۰۰ سال از وقوع آن، باز هم برای بشریت تازگی دارد و نیازمند پند گرفتن از این رویداد هستیم؛ حماسه‌ عظیم عاشورا حادثه‌ای بزرگ، شگفت‌آور و ‌اسوه‌ای بی‌نظیر برای تمام جوامع انسانی است.

مقام معظم رهبری با توجه به آیه لقد کان فی قصصهم عبرة لاُولِی الألباب فرمودند قرآن به ما می‌‏گوید که از گذشته تاریخ درس بگیرید، حالا ممکن است بعضی‏‌ها بنشینند، فلسفه بافی کنند که گذشته برای امروز نمی‌‏تواند سرمشق باشد اما نهضت عاشورا والاترین پیام آزادگی در تاریخ بشری بوده و عاشورا به غیر از درس؛ یک صحنه عبرت است.

 

شهادت مظلومانه سیدالشهدا (ع) و یارانش در کربلا، تاثیر بیدارگر و حرکت‌آفرین دارد از این روست که انقلاب اسلامی ایران آنچه که انگیزه‌های قیام  و حرکت مردم و رهبری را خالص و تطهیر می‌کرد؛ نام و یاد امام و کربلا بود؛ شعار ما ملت امام حسینیم عشق و ارادت مردم ایران به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را غیرقابل وصف کرده اما محرم امسال، سوگواری نه تنها به دلیل شیوع بیماری کرونا متفاوت بود بلکه بدون حضور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی گذشت ولی مالک اشتر زمان نه تنها غایب نبود بلکه شاهدی بر همه عزاداری‌ها و سینه‌زنی‌ها بود.

عاشورا درس عشق است و درس اعجاز و همه دنیا را به  زیبایی ترسیم کرده و عشق را به معنی کلمه حرمت بخشیدند؛ عشق حسین بود و زینب شد سفیر عشق؛ نقش زینب کبری (ع) در عصر خالی بودن الگو و اسوه در جوامع اسلامی بوده و هست.

*نشان دادن جلوه‌های فرهنگ عاشورایی دوران کرونا در مازندران

حجت‌الاسلام نیما ارزانی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه تا پیش از برگزاری دهه اول محرم، شاید تصور این بود که برگزاری آیین سوگواری با چالش‌های زیادی رو به رو باشد، اظهار کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا با ارائه دستورالعمل‌های صحیح و کاربردی موجبات فعالیت هیأت‌ها با تامین سلامتی شهروندان را مهیا کرده است.

وی تصریح کرد: تمامی هیأت‌های مذهبی عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در فضای باز برگزار و در بسیاری از هیأت‌ها نیز ناظران بهداشت حضور داشتند.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا شرایط محرم امسال را چنان تغییر داد که ایرانیان بایسته‌‌های خاص آن را در هیچ سالی تجربه نکرده بودند، گفت: متدینان و عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) حل مساله را به گلایه و خمودی ترجیح دادند تا با راه‌‌حل‌ها و ایده‌‌های نو.

 ارزانی خاطرنشان کرد: کرونا به‌طور قطع تهدیدی برای همگان به‌شمار می‌‌آید که عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) آن را تبدیل به فرصتی کردند که شعور حسینی را در جای جای ایران اسلامی به نمایش بگذارد.

*سربلندی عاشقان اهل بیت در آزمون محرم امسال

وی ادامه داد: ناگفته نماند که در برخی از مناطق شهر هیأت‌هایی هم برخی نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کردند اما با گشتی در فضای مجازی و بررسی میدانی متوجه می‌شویم که محرم امسال با تمامی محدودیت‌ها به خوبی و با عظمت سال‌های گذشته برگزار شد و مردم متدین و عاشقان اهل بیت از این آزمون سربلند بیرون آمدند.

این استاد دانشگاه و حوزه افزود: مناسبت‌‌های مذهبی مانند عزاداری ماه محرم در ذهن همه ایرانی‌‌ها و شیعیان با تصویر نمادهای مختلف عزاداری ثبت شده است که مازندران هم در این قافله عاشقی پیشتاز است؛ از علم و کتل گرفته تا بیرق‌‌های عزا و پرچم‌‌های بزرگ و کوچکی که در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، سر درِ خانه‌ها و مقابل دسته‌‌های عزاداری به چشم می‌‌آمد.

 

ارزانی عنوان کرد: در میان انواع ابزار، نمادها و تجهیزات مربوط به عزاداری‌‌های ماه محرم و حتی سایر مناسبت‌‌های مذهبی، پرچم‌‌ها و بیرق عزای امام حسین (ع) نقش پر رنگ‌‌تری دارند؛ پرچم‌‌هایی که برخی از آن‌ها در هیأت‌ها و مساجد چند دهه قدمت دارند و ارزش معنوی و مقدس ‌گونه‌‌ای یافته‌‌اند.

این کارشناس مذهبی گفت: پارچه‌‌های ساده‌ای که با تلفیقی از هنرهای گلدوزی و خوشنویسی به نمادی مذهبی تبدیل می‌‌شوند و به ویژه در ماه محرم مورد توجه قرار می‌‌گیرند و امسال نیز در شرایط کرونایی این نمادها بیشتر خود را به رخ جهان کشاندند و این جزئیاتی که تا سال قبل برای خیلی‌ها معمولی بود امسال جنبه بی‌نظیری یافت.

وی با اشاره به اینکه در کنار این نمادها راهکارهایی هم برای شور عاشقان حسینی در شرایط کرونایی فراهم شد، تصریح کرد: محرم امسال خانه‌‌های مردم استان مازندران رنگ و بوی بیشتری از محرم گرفت و هشتک “هر خانه یک پرچم” عشق و ارادت به فرهنگ عاشورا را در فضای مجازی و حقیقی فریاد زد.

*عطر شور و شعور حسینی کوچه پس کوچه‌های شهر

ارزانی با بیان اینکه مداحان در شهرهای مختلف استان با حضور در کوچه پس کوچه‌های شهر و در منازل خانواده‌‌های شهدا، عطر شور و شعور حسینی (ع) را بر در و دیوار دارالمرحمه می‌زدند، افزود: برخی از مردم مازندران با هدف کمک به بیماران و رفع نیاز آن‌ها هر ساله در دهه اول محرم و به خصوص روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اقدام به اهدای خون کردند تا بخشی از نیاز هم نوعان خود را بر طرف سازند که امسال با توجه به نیاز بیشتر مراکز درمانی، نذر خون رونق گرفت.

برخی از مردم مازندران با هدف کمک به بیماران و رفع نیاز آن‌ها هر ساله در دهه اول محرم و به خصوص روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی اقدام به اهدای خون کردند تا بخشی از نیاز هم نوعان خود را بر طرف سازند که امسال با توجه به نیاز بیشتر مراکز درمانی، نذر خون رونق گرفت.

این استاد دانشگاه و حوزه در ادامه یادآور شد: حرکت‌‌های خدا پسندانه‌ این روزها کم دیده نمی‌‌شود که البته برخی از آن‌‌ها در سال‌‌های گذشته نیز بود که با توجه به شرایط خاص محرم امسال، ظهور بیشتری پیدا کرد که مصداق بارز آن کمک به نیازمندان است.

وی اظهار کرد: انتشار ویروس کرونا که تعطیلی و تضعیف برخی از مشاغل و آسیب رساندن به خیلی‌ از خانواده‌‌ها را به‌دنبال داشت، مزید بر علتی شد که عده‌ای آستین همت مواسات را بالا بزنند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: کمیته امداد امام خمینی  استان مازندران هم اعلام کرده از آنجایی که نذری ریشه در باور مردم ما دارد و نشان از عشق و ارادت مومن به خاندان عصمت و طهارت (ع) و عذاران و عاشقان حسینی است، با اجرای رزمایش ایران همدل که در قالب طرح اطعام حسینی تا پایان ماه صفر ادامه دارد، تهیه غذا بین خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد، سایر نیازمندان و خانواده‌‌های آسیب ‌دیده از کرونا به منظور هم‌‌نوایی با سفره بی‌طعامان توزیع می‌شود.

ارزانی با عنوان اینکه مجموع این اقدامات که همه رنگ و بوی کرونا داشته است، موجب رونق عزای اباعبدالله (ع) شد، گفت: در کنار این اقدامات جلوه‌های زیبایی راهم رقم خورد که تا سال گذشته حتی کوچکترین تصوری از آن نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند عده‌ای در جامعه ما به دلیل ضعف بصیرت است که عمق و گستره نهضت اباعبدالله (عج) و گستره آن بر تاریخ عالم را نمی‌دانند و تاثیر آن را درک نکرده‌اند اما بزرگترین تئورسین‌های جریانات دنیا در مقابل عظمت واقعه سر تسلیم فرود آورده‌اند و مکتب امام حسین (ع) را به عنوان مکتب جریان ساز و کار ساز که می‌تواند انسان را به حرکت دربیاورد؛ پذیرفته‌اند.

این استاد دانشگاه و حوزه یادآور شد: باید دانست که تئوری روشنفکران رو به نابودی گذاشته است اما یوم الحسین جهانی شده است و نام امام حسین (ع) سر زبان تمامی مردم دنیاست و در احادیث آمده که پیش از ظهور حضرت ولی عصر (عج) مردم دنیا امام حسین (ع) شناس می‌شوند.

 /۳۱۴۱/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.