پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

را‌ه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی در جوار نادرترین چشمه آب معدنی جهان

نخستین پروانه بهره‌برداری اقامتگاه بوم‌گردی استان مازندران در باداب سورت صادر شد.

1

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به نقل از ایسنا، پیشرفت و گسترش بوم‌گردی در واقع بازخوانی فعالیت‌های خودجوش محلی است که از سال‌ها پیش در میان مردم و جوامع محلی به ویژه ساکنان مجاور با مناطق طبیعی و تاریخی و فرهنگی رواج داشته و دارد و می‌تواند علاوه بررشد اقتصادی منطقه، انتقال‌دهنده آداب و رسوم و فرهنگ محلی باشد.

 

نوع غذاهای محلی هر منطقه، پوشش مردمان آنجا، صنایع دستی خاص هر منطقه می‌توان خود عاملی برای جذب گردشگر به خصوص گردشگران خارجی باشد، خصوصا در استان مازندران که روستاهای آن پتانسیل‌های فراوانی برای جذب و رونق گردشگری دارند.

 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران  از صدور نخستین پروانه بهره‌برداری اقامتگاه بوم‌گردی در باداب سورت خبر داد.

 

مهران حسنی با برشمردن مزایای صنعت گردشگری گفت: از اواخر سال گذشته دستورالعمل مدون از سوی سازمان میراث فرهنگی برای اقامتگاه بوم‌گردی به این نهاد ابلاغ شده است.

 

وی تصریح کرد: در این دستور العمل ابلاغی که به فرمانداران و بخشداران مناطق استان ارسال شد، برای هر متقاضی دارای طرح توجیهی بابت بازسازی، نوسازی و تجهیزات اقامتگاهی، مبلغ 100 میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود کم پرداخت می‌شود.

 

 حسنی عنوان داشت: تا الان پیشنهادهای مختلفی از سراسر شهرستانها برای ایجاد اقامتگاههای بومی داشتیم که درحال بررسی و ساماندهی این پیشنهادها هستیم.

 

وی حفظ بافت اصلی روستاها را عامل مهم در ارزیابی  و صدور مجوز بوم‌گردی دانست و گفت: نقطه‌ای مانند باداب سورت به دلیل جادبه خاص و بی‌نظیرش و گردش‌پذیر بودن این نقطه، مکان بسیار حساسی است و نباید بافت و اصالت آن از بین برود بر همین مبنا برای اقامتگاه‌هایی مجوز صادر شد که با حفط اصالت و بافت روستا به کار مشغول شوند.

 

 

بهره‌برداری اولین اقامتگاه بومی در کنار نادرترین جاذبه گردشگری جهان

 

سیدمحمد ساداتی مالک نخستین اقاتگاه بوم‌گردی در نزدیکی باداب سورت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه مازندران عنوان داشت: این اقامتگاه در روستای مالخاست، 120کیلومتری شهر ساری در ضلع جنوبی چشمه سورت واقع شده و حدودا 4کیلومتر با چشمه سورت فاصله دارد.

 

وی درباره اینکه چطور فکر ایجاد چنین مکانی افتاده است، گفت: شغل اصلی من کشاورزی و دامداری است اما در حدود 6-7سال پیش اتفاقی افتاد که همراه با آن جرقه‌های ایجاد چنین مکانی در ذهن من به وجود آمد.

 

ساداتی بیان داشت: در آن سال عده‌ای مسافر اتریشی که برای دیدن چشمه باداب سورت به مازندران سفر کرده بودند، به علت سرما و  بارش برف قادر به بازگشت به مکان اقامتی خود نشده و مجبور شدند شب را در نزدیک‌ترین مکان اقامتی یعنی روستای مالخاست و در منزل من سرکنند.

 

مالک نخستین اقاتگاه بوم‌گردی در نزدیکی باداب سورت افزود: موقعیت روستای مالخاست که در مجاورت یکی از نادرترین جاذبه‌های گردشگری جهان قرار داشت، حفظ بافت قدیمی روستا  و نوع پوشش مردمان این منطقه که قطعا برای گردشگران جذابیت دارد نهایتا به دلیل گسترش فرهنگ بومی و محلی از عواملی بود که می‌توانست گردشگران زیادی را به مالخاست بکشاند بر همین مبنا اقدام به ایجاد چنین مکانی کردم.

 

وی بیان داشت: در اقامتگاه‌های بوم‌گردی مالخاست تماما مصالح  مورد استفاده در بناها متناسب با شرایط این منطقه است زیرا آنچه که موجب جذب گرشگران به این اقامتگاه‌ها می‌‌شود  لزوم حفظ بافت طبیعی این مکان‌ها است که برآمده از موقعیت جغرافیایی، فرهنگ و شیوه زندگی مردمان این روستا است.

 

ساداتی در مورد مزایا و یژگی‌های اولین اقامتگاه در باداب سورت گفت: در این مکان علاوه بر اسکان مسافران در خانه‌هایی با بافت قدیمی، انواع غذاهای محلی برای مسافران فراهم است، همچنین محصولات کشاورزی و دامداری به صورت ارگانیک جهت خرید مسافران عرضه می‌شود.

 

وی افزود: از مزایای دیگر طرح بوم‌گردی رونق تولید صنایع  دستی است که علاوه بر نشان دادن هنر دست مردمان این روستا در شکوفایی اقتصاد مالخاست نقش مهمی دارد.

 

این مسئول گفت: عرضه محصولاتی همچون گلیم، جاجیم و تابلوفرش یکی از مشاغلی است که هم اکنون در روستای مالخاست رونق دارد و موجب باروری اقتصاد این منطقه شده است.

1 نظر
  1. حسن می گوید

    بیش از 15 سال است که مردم اروست خانه هایشان را اجاره می دهند. آنهم با رزرو اینترنتی همپای کشور های توسعه یافته جهان علی رغم تمام بیمهری های مسئولین.
    چه کسی گفته روستای مالخواست اولین اقامتگاه و نزدیکترین است؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.