پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

راه اندازی واحد اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونایی در ۲۴ استان

0

پیمان عشقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه مازندران شاخص اهدا و مصرف بالای فرآورده‌های خونی را درکشور دارد، افزود: این مسئله به دلیل وجود تعداد بالای بیماران تالاسمی در استان بوده و ۱۰ درصد بیماران تالاسمی کشور در این استان به سر می‌برند.

وی با عنوان اینکه همچنین بیماران خاصی نظیر دیالیزی و غیره در مازندران وجود دارد، اظهار داشت: به رغم این، مازندران دارای شاخص بالای خون است و به استان‌های اطراف نیز در تأمین اهدای خون کمک می‌کند.

عشقی با بیان اینکه با شیوع کرونا میزان ذخایر خونی کاهش یافته اما این کاهش به کمتر از ۳۵ درصد نرسیده بود، ادامه داد: امیدواریم مردم شرایط را درک کنند و بتوانیم کمبود خون را جبران کنیم.

۴.۵ درصد اهدا کنندگان خون بانوان هستند

رئیس سازمان انتقال خون ایران با اظهار اینکه کشور ما در اهدای خون در منطقه از شاخص‌های انتقال خون جلوتر است، افزود: متأسفانه نقش بانوان در این زمینه کمتر است و در حال حاضر ۴.۵ درصد اهدا کنندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند.

عشقی ادامه داد: برخی باورها سبب شده تا میزان اهدای خون بانوان در کشور ۴.۵ درصد باشد درحالی که این رقم در کشورهای منطقه ۱۴ درصد و در اروپا ۵۰ درصد است و فرهنگ ایرانی اقتضا می‌کند که بانوان در این زمینه سهم بیشتری داشته باشند.

رئیس سازمان انتقال خون با بیان اینکه اهدای خون توسط بانوان، هر خانه تبدیل به یک پایگاه انتقال خون خواهد شد به رشد استقبال بانوان طی چندماه گذشته برای اهدای خون اشاره کرد و گفت: در استان مازندران میزان اهدای خون بانوان نیم درصد افزایش یافته است.

راه اندازی واحد اهدای پلاسمای خون در ۲۴ استان

عشقی با اظهار اینکه از نظر تجهیزات اهدای پلاسمای بیماران بهبودیافته کرونایی ۱۱ استان به عنوان هاب و قطب خون معرفی شده است، گفت: مازندران هاب سه استان از نظر تجهیزات این بخش است.

رئیس سازمان انتقال خون ایران با اظهار اینکه مازندران در اهدای پلاسمای خون بیماران بهبودیافته رتبه اول را دارد، گفت: از نظر اهدای خون این بیماران یافته در استان راضی هستیم ولی در کشور رضایت ندارم و دو درصد بهبودیافتگان برای اهدای پلاسما مراجعه کردند.

وی با تاکید براینکه اهدای پلاسمای خون هیچ خطری و نگرانی برای ابتلای کرونا وجود ندارد، گفت: در پایگاه‌های انتقال خون تمامی استانداردها وپروتکل های بهداشتی رعایت می‌شود.

عشقی با اظهار اینکه در ۲۴ استان کشور واحد اهدای خون پلاسمای بیماران بهبودیافته راه اندازی شده است، گفت: این درحالی است که در برخی کشورها ازجمله مصر به تازگی یک مرکز راه اندازی شده است..

کد خبر 5047929
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.