سنگ بنای دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال ۱۳۵۲ به عنوان مدرسه عالی مهندسی کشاورزی به صورت یک واحد غیر انتفاعی گذاشته شده است. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، علیرغم این که در مرکز استان مازندران واقع شده و از بضاعت مادی و معنوی فوقالعادهای برخوردار است، شاهد افت محسوس این دانشگاه علیرغم همه تلاشهایی که از سوی مسولین این دانشگاه صورت گرفته میباشیم. بضاعت دانشگاه و اساتید آن خیلی بیش از آنی است که اکنون وجود دارد.در این مجال به تعدادی از راهکارهایی جهت ارتقاء این دانشگاه پیشنهاد میشود.
۱. باور به پیشرفت دانشگاه: باید بپذیریم دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در حال حاضر نه در شان مردم مرکز استان، نه در شان خود دانشگاه و نه در شان اساتید توانمند این دانشگاه است. دانشگاهی که پذیرش دانشجو در آن همانند دانشگاههای دور افتاده شهرستانی تقریبا تمام رشته آن بر اساس سوابق تحصیلی انجام میشود، یعنی نه رشتهها تحصیلی و نه دانشگاه جذابیتی و رقابتی خاصی برای پذیرش در آن وجود ندارد. در صورتی که پذیرش دانشجو در همین رشتهها در دانشگاه های معتبر به صورت آزمونی میباشد.پس بر همگان فرض است برای ارتقاء دانشگاه تلاش نمایند.
۲. تغییر نام دانشگاه: نام دانشگاه از اهمیت زیادی در انتخاب رشته دانش آموزان برخوردار است. نام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری جذابیتی در موقع انتخاب رشته برای دانش آموزان ندارد. حتی ترجیح میدهند رشته کشاورزی را در دانشگاه هایی مانند دانشگاه تهران، مشهد و… بخوانند. تغییر نام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به دانشگاه ساری باعث تقویت این دانشگاه میشود.
۳. ایجاد رشته های جدید و رشته های بین رشتهایی: دانش آموزان رغبتی برای تحصیل در رشتههای علوم کشاو.رزی و منابع طبیعی ندارند و این رغبت هرسال به علت بیکاری گسترده فارغ التحصیلان این رشتهها کاهش پیدا کرده است، به همین دلیل شاهد کاهش تعداد دانشجو در دوره کارسناسی دانشگاه هستیم.اما رشتههای جدید و به ویژه رشتههای بین رشتهای مورد استقبال دانش آموزان میباشد. مثلا رشته زیست شناسی جانوری و زیست شناسی گیاهی در سال های اخیر مورد استقبال دانش آموزان قرار ندارد، اما رشتههای جدید، زیست شناسی سلولی و ملکولی، ژنتیک، زیست فناوری مورد استقبال دانش آموزان میباشد.
۴. بین المللی سازی دانشگاه: با توجه به اینکه موافقت قطعی “پردیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری” وجود دارد با فعال کردن این پردیس و جذب دانشجویان خارجی به تقویت دانشگاه کمک میکند. همانگونه که الان دانشجویان خارجی در دانشگاه مازندران، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی مشغول تحصیل هستند.
۵. راهاندازی دانشکده علوم پایه: با توجه به اینکه مصوبه تاسیس “دانشکده علوم پایه” از دور دوم سفر دولت نهم وجود دارد و ساختمان آن با حضور وزیر علوم در سال ۱۴۰۱ افتتاح شده است راهاندازی دانشکده علوم پایه باعث جذب دانشجویان جدید میشود. همچنین با توجه به قرابت زیاد رشته های کشاورزی با رشتههای علوم پایه به مطالعات بین رشتهای کمک مینماید.
۶. تاسیس دانشکده علوم انسانی: شهرستان ساری بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز دارد و همچنین شرق استان در تا شهرستان قائم شهر دارای ۲۱۰ هزار دانش آموز می باشد. در صورتی که اکثر دانشگاه های موجود انسان در حوزه فنی و مهندسی هستند با ایجاد “دانشکده علوم انسانی” به جذب دانشجویان جدید کمک شایانی می شود. اکنون بخش اعظم دانشجویان رشته علوم انسانی به خارج از استان مهاجرت میکنند.
۷. افزایش رشتههای دوره کارشناسی: با توجه به اینکه تعداد جذب دانشجو در دوره کارشناسی بیشتر است و دانشجویان کارشناسیبه مدت چهار سال در دانشکاه ماندگار میباشد و همچنین فرصت ادامه تحصیل در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشگاه دارد، ایجاد رشتههای کارشناسی به تقویت دانشگاه و افزایش تعداد دانشجو کمک میکند. آافزایش تعداد دانشجو باعث تقویت جایگاه دانشگاه میشود.برای همین است دانشگاه بزرگ مدام در حال افزایش رشته های جدید در دوره کارشناسی هستند.
۸. ایجاد پژوهشکده های جدید: با ایجاد “پژوهشکده های جدید” فعالیت علمی و کاربردی دانشگاه افزایش مییابد. مثلا تاسیس پژوهشکده هواشناسی کشاورزی در ساری از مصوبات دور دوم سفر دولت نهم به مازندران در سال ۱۳۸۷ میباشد که تا الان عملیاتی نشده است با استفاده از این فرصت و وجود رشته دکتری هواشناسی کشاورزی و اهمیت هواشناسی در استانی که قطب کشاورزی است هم به پیشرفت دانشگاه کمک میکند و هم کمک به بخش کشاورزی استان است.
۹.توسعه دانشکدههای جدید در حوزه کشاورزی: ایجاد دانشکده “فناوریهای نوین کشاورزی” با هدف تمرکز بر تحقیق و توسعه فناوریهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، و رباتیک در کشاورزی.تاسیس دانشکده “صنایع غذایی و تبدیلی” با هدف توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده.ایجاد دانشکده “محیط زیست با هدف تمرکز بر مسائل زیستمحیطی مرتبط با کشاورزی و مدیریت پایدار منابع طبیعی.
۱۰. تقویت تعامل مسؤلین دانشگاه با مسؤلین شهرستانی و استانی: یکی از حلقه گم شده در پیشرفت دانشگاه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، عدم تعامل بین مسولین دانشگاه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرمانداری، نماینده ولی فقیه و استانداری میباشد. هرچه این حلقه تقویت شود شانس موفقیت مسؤلین دانشگاه در پیگیری مسائل بهبود پیدا مینماید. #دانشگاه_ساری #دانشگاه_جامع_ساری #دانشگاه_علوم_کشاورزی_و_منابع_طبیعی_ساری