پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دورهمی مودت با ذبح گوسفند قربانی در مازندران 

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا،قربانی کردن گوسفند در غیر منی مستحب است ، ولی مازندرانی ها به ویژه روستائیان با هدف جمع شدن در منزل پدری و کمک به نیازمندان این سنت حسنه را بدون توجه به مقوله قیمت گوسفند انجام می دهند. 

قربانی مشارکتی یکی از سنت های دیرینه مردم روستاهای مازندران  است که اگرچه این فرهنگ در یک دهه اخیر به دلایل مختلف از جمله گسستگی خانواده ها بسیار کمرنگ شده  اما همچنان برخی از مردم روستاهای استان این سنت را حفظ کردند.

نمونه قربانی مشارکتی در مازندران که همچنان هر ساله انجام می شود روستائیان ” پلک” از بخش مرکزی شهرستان آمل است که با خرید چند راس گاو ، عید قربان را به صورت مشارکتی انجام می دهند. 

 یکی از ساکنان این روستا می گوید: هریک از ساکنان این محل برحسب توانایی مالی در خرید گاو قربانی مشارکت می کند و در واقع خود را در عید بزرگ قربان سهیم می کند.

کاظم علیزاده درگفت و گو با ایرنا افزود: نیمی از گوشت قربانی بین نیازمندان واقعی تقسیم می شود و مابقی نیز بدون توجه به مقدار مشارکت مالی به صورت مساوی بین افراد توزیع می شود.

خوردن کباب گوشت قربانی و توزیع آن بین همسایه ها سنتی است که در روستاهای مازندران در صبح عید قربان انجام می شود.   

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی مازندران در گفت و گو با ایرنا گفت: ذبح گوسفند عید قربان در بین همه مردم استان به ویژه روستائیان سنتی است که همچنان انجام می شود.

حجت اسلام جعفر عبدی با بیان اینکه دورهمی عید قربان با  جمع شدن خواهران و برادران در منزل پدری عامل مودت و دوستی بیشتر است، افزود: در شرایط امروز اجتماعی و فرهنگی جامعه ، حفظ و گسترش این سنت نیاز ضروری است.

وی توضیح داد: مشاهدات عینی روحانیون ادارات شهرستان دامپزشکی مازندران به عنوان ناظران شرعی که هرساله برای پاسخگویی در مناطق مختلف استان حضور دارند نشان می دهد که مردم همچنان بدون توجه به نوسانات قیمت با هدف برگزاری دورهمی این عید را با ذبح دام انجام می دهند.

وی گفت: اگرچه برخی چشم وهمچشمی نیز وجود دارد و حتی برخی از افراد که توان مالی خرید را ندارند ، با قرض کردن اقدام به این کار می کنند، اما بیشتر مردم استان با هدف کمک به نیازمندان قربانی را انجام می دهند.

تائید سلامت و حلالیت لاشه‌های قربانی توسط دامپزشکی مازندران

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه تائید سلامت و حلالیت لاشه‌های قربانی از اهم وظایف دامپزشکی است، گفت که نظارت های بهداشتی و شرعی توسط اکیپ های ثابت و سیار دامپزشکی در سطح شهرستان ها آغاز شده است.

دکتر حسین رضوانی  با اشاره به تعداد ۶۵ اکیپ ثابت و ۶۲ اکیپ سیار دامپزشکی مازندران بمنظور نظارت بر عرضه دام زنده برای قربانی و همچنین نظارت بهداشتی و شرعی بر لاشه دامهای قربانی شده در روز عید قربان،افزود:  ۶۸ دامپزشک، ۸۴ بازرس گوشت و ۲۸ روحانی ناظر شرعی در این اکیپ ها در حال فعالیت می باشند.

وی  از شهروندان خواست تا با مراجعه به میادین عرضه دام برای خرید دام زنده به اکیپ های مستقر در این میادین هم مراجعه کنند تا سلامت دام خریداری شده تائید شود.

رضوانی تاکید کرد در روز عید قربان کلیه کشتارگاه های دام و ادارات دامپزشکی شهرستانها با استقرار دامپزشک و روحانی ناظر شرعی آماده ارائه خدمات رایگان به مردم می باشند.

۶۹۹۰/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.