پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دستگاه شتاب‌نگار زلزله در نور نصب شد

0

شعاع عملکرد این دستگاه تا ۱۰۰ کیلومتر است و پس از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک خواهد کرد، به گونه‌ای که در هر منطقه‌ای شتاب بیشتر باشد، به طور قطع خرابی نیز آنجا بیشتر است.

پیش از این و در نخستین روز از هفته پدافند غیرعامل دو دستگاه شتاب‌نگار زلزله در شهرستان نکاء واقع در شرق و رامسر در غرب مازندران نصب شده بود.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران هزینه خزید و راه اندازی هر دستگاه شتاب نگاری زلزله را سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

سیدمحمد نظری گفت تکه این دستگاه در انتقال سریع تر اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران موثر است و زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و فرستادن نیروهای امدادی به مناطق زلزله‌زده را در پی خواهد داشت.

بر اساس گزارش رسمی وزارت راه و شهرسازی در کل کشور یک هزار و ۲۰۰ ایستگاه شتاب نگار  وجود دارد که یک هزار دستگاه از این تعداد قدسمی است که باید با دستگاههای جدید جایگزین شوند.

دستگاه های شتاب نگاری برای برآورد خرابی و خسارت ناشی از زلزله مهم ترین دستگاههای مورد استفاده محسوب می شوند و دستگاه ثبت زلزله نیز برای ثبت بزرگی زلزله و مکان آن می باشد که مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران متولی آن است.

شهرستان نور دارای ۵ شهر شامل نور ، بلده ، رویان ، چمستان و ایزدشهر است که سه بخش مرکزی ، بلده ، چمستان و دارای هشت دهستان و ۲۲۶ آبادی است. مطابق آخرین آمار ۱۲۱ هزار جمعیت دارد که حدود ۶۷ درصد در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.