پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دریاچه ۲.۵ هکتاری چورت مقصد هزاران گردشگر

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه،  با گرم شدن هوا پیدا کردن یک نقطه خوش آب و هوا می‌تواند مقصد گردشگری هر طبیعت گردی باشد، برای دیدن یکی از زیبا‌ترین جلوه‌های طبیعت به ۵۰ کیلومتری جنوب شهرستان ساری می‌رویم و راهی روستای چورت از توابع چهاردانگه می‌شویم.

محمدی یکی از مسافران استان قم که برای اولین بار به این منطقه آمده است، می‌گوید: داشتیم به سمت دریاچه چورت می‌رفتیم، متاسفانه به خاطر اینکه جاده سنگلاخی هست لاستیک اتومبیل پنچر کرد.

اگر چه عبور از میان جنگل‌های انبوه با درختان سر به فلک کشیده و قدیمی چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد، اما به نظر می‌رسد جاده ناهموار تنها راه رسیدن ما به دریاچه است.

خانم کریمی که با اتومبیل شخصی اش به این منطقه آمده است، می‌گوید: ما یک گروه هستیم که به این نقطه توریستی آمدیم و برای ادامه مسیر باید با نیسان به طرف دریاچه حرکت کنیم.

دریاچه ۲.۵ هکتاری چورت مقصد هزاران گردشگر

شاهکار هنرمندانه طبیعت در قلب جنگل‌های شمال ایران

۱۲ کیلومتر جاده خاکی رو پشت سر گذاشتیم و در ارتفاع ۱۰۳۴ متری از سطح آب‌های آزاد به دریاچه چورت رسیدیم، دریاچه‌ای در قلب جنگل که شاهکار هنرمندانه طبیعت است.

رجبی دهیار روستای چورت با بیان اینکه دریاچه‌ی چورت یا میانشه در ۱۰ کیلومتری روستای چورت قرار دارد، گفت: دریاچه با حدود ۲.۵ هکتار مساحت بر اثر زلزله‌ای در سال ۱۳۱۸ خورشیدی و مسدود شدن مسیر عبور آب چشمه‌ای در این منطقه به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه عمق و ابعاد دریاچه در طول سال و با توجه به میزان بارش‌های فصلی به طور دائم تغییر می‌کند، افزود: شکل هندسی این دریاچه به صورت بیضی و بیشترین طول و عرض آن به ترتیب ۳۸۰ و ۱۴۰ متر مربع است.

دریاچه ۲.۵ هکتاری چورت مقصد هزاران گردشگر

نبود امکانات اولیه در دریاچه چورت

یکی از مسافران که از کرج برای تفریح به این دریاچه آمده، می‌گوید: عکس این دریاچه را در اینترنت دیدم و برای رسیدن به این نقطه تفریحی به دلیل وجود راه ورودی نامناسب خیلی سختی کشیدم.

وی با بیان اینکه دریاچه با وجود امکانات کم رفاهی از نظر سرسبزی و جنگل منظره بسیار زیبایی است، افزود: با وجود مسیر بد و ناهموار اگر دوباره به مازندران سفر کنم قطعا مقصد سفرم این دریاچه خواهد بود.

یکی از دانش آموزانی که برای اردو به دریاچه چورت آمدند، می‌گوید: از مدرسه صبا تهران برای طبیعت گردی آمدیم، اما متاسفانه با وجود زیبایی‌های فراوان هیچ گونه امکانات رفاهی همچون سرویس بهداشتی، سطل زباله، آب آشامیدنی سالم، محل اقامت شبانه و مغازه وجود ندارد.

حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه دریاچه چورت یکی از معدود دریاچه‌های ایران است که در دل جنگل قرار دارد و سد خاکی آن را ایجاد نکرد، گفت: این دریاچه در اثر عوامل محیطی ایجاد شد و آفرود، ماهیگیری و قایق سواری، عکاسی از مناظر غرق در مه و درختان میان دریاچه از جاذبه‌های این منطقه گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه جاده ناهموار است و هیچ گونه امکاناتی در اطراف دریاچه وجود ندارد، افزود: مسافران خرید‌های مورد نیاز خود را در شهر انجام داده و تنها با خودرو‌های کمک دار به سمت دریاچه چورت حرکت کنند.

دریاچه ۲.۵ هکتاری چورت مقصد هزاران گردشگر

چورت مقصد سفر گردشگران در تمام فصول سال

فصل بهار، تابستان و پاییز بهترین زمان برای دیدن دریاچه‌ی چورت یا میانشه است، اما اگر از گردشگرانی هستید که تحمل سرمای زمستان را دارید و می‌توانید با سختی مسیر کنار بیایید، فصل زمستان هم برای سفر به این نقطه و تجربه حال و هوای متفاوت، یکی از بهترین گزینه‌ها است.

احمدی رییس شورای اسلامی روستای چورت با اشاره به زیبایی‌های منحصر به فرد دریاچه چورت گفت: این دریاچه مقصد گردشگری ۴۰ هزار مسافر در سال است.

آسان‌ترین مسیر دسترسی به دریاچه چورت

برای رفتن به دریاچه چورت یا میانشه می‌توانید از جاده فیروزکوه به سمت مرکز مازندران حرکت کنید و مسیر ۲۵ کیلومتری ساری تا کیاسر را دنبال کنید.

بعد از دیدن تابلوی روستای چورت وارد مسیر فرعی می‌شوید و ۱۵ کیلومتر جلوتر به روستای چورت می‌رسید. پس از طی مسیر ۱۰ کیلومتری جاده خاکی به دریاچه چورت می‌رسید.

بیش از ۱۵ دریاچه در مازندران قابلیت تبدیل شدن به منطقه نمونه گردشگری را دارد که با سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌شود این ظرفیت را تقویت کرد.

دریاچه چورت چهاردانگه ساری همه ساله میزبان مسافران زیادی است، منطقه بکری که ایجاد راه دسترسی مناسب و امکانات اولیه می‌تواند علاوه بر جذب گردشگر موجب اشتغال اهالی روستا هم باشد.

دریاچه ۲.۵ هکتاری چورت مقصد هزاران گردشگر

مهسا اسبویی زنگیانی – باشگاه خبرنگاران جوان

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.