پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

درددل صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران با معاون رئیس جمهوری

0

دغدغه های اقتصادی، وضوح غلط بودن تکیه بر اقتصاد نفتی و توسعه دانش و فناوری اهمیت واحدهای فناورانه و شرکت هایی که به پشتوانه علم و تحقیق به فعالیت اقتصادی می پردازند را دوچندان کرده است،‌ در دنیا امروز تحقیق همراه دائمی توسعه خوانده می شود و نقش علم در این میان انکارنشدنی است.

استان مازندران طی سالیان گذشته در زمینه توسعه شرکت های دانش بنیان رشد مناسب و درخوری داشته است اما همچنان هم استان در حوزه های مختلف دارای مشکلاتی است و هم شرکت های دانش بنیان همواره دغدغه ها و مسائلی را سد پیشرفت می دانند مساله ای که امروز در حضور سورنا ستاری مجال بروز و عنوان یافت.

بی مهری دستگاه های دولتی ، دغدغه اصلی شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان استان در حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مرکز استان مازندران نسبت به عدم بکارگیری و مشارکت دادن این شرکت ها در پروژه های دستگاه های اجرایی گله کردند. 

نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان با اشاره به اینکه طرف های تجاری آنها در کشورهای مختلف به دلیل تحریم های آمریکا عقب نشینی کردند ، از معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خواستند که دستگاه های دولتی را برای استفاده از شرکت های دانش بنیان در طرح های پژوهشی و اجرایی توجیه کنند.

آنها برطرف کردن نیاز دستگاه های دولتی را یک رابطه دوسویه دانستند و از عدم ارتباط آنها با شرکت های دانش بنیان گله کردند.

برخورد بی ملاحظه بانک ها با شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان در جلسه امروز کارگروه رونق اقتصاد شرکت های دانش بنیان مازندران از رفتار بانک ها با واحدهای فناورانه و استارتاپی انتقاد کردند و اظهار داشتند: بانک ها اصلا شناختی از عملکرد شرکت های دانش بنیان ندارند.

مدیران این شرکت ها اظهار داشتند: برخورد بانک ها با شرکت های دانش بنیان همانند یک بازاری است و هیچ تمایزی قائل نمی شوند.

علاوه  بر این به گفته نمایندگان شرکت های دانش بنیان مازندران، روح تسهیلات بانکی با توان و ظرفیت شرکت های دانش بنیان در تعارض است و تمامی انعطاف این شرکت ها را می گیرد .

البته شرکت های دانش بنیان مازندران از عملکرد صندوق کارآفرینی امید ابراز رضایت کردند اما گفتند: هنوز این صندوق ها به اندازه کافی نیاز آنها را برآورده نمی کند.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده فعالیت شرکت های دانش بنیان از دیگر انتقادات مدیران این شرکت ها بود که به گفته آنان هزینه سنگینی بر آنها تحمیل می کند.

علاوه بر این به گفته شرکت های دانش بنیان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با وجود نوپا بودن برخی از شرکت ها از رشد و گسترش آنها جلوگیری می کند.

فقدان مسیر مبادلات مالی خاص

برخی از شرکت های بزرگ دانش بنیان استان مازندران نیز از نبود کانال تجاری و تبادل مالی ابراز نگرانی کردند و گفتند: بسیاری از مشتریان خارجی ما به دلیل نبود سیستم مالی مشخص در حال عقب نشینی از خرید تولیدات شرکت های دانش بنیان هستند.

شرکت های دانش بنیان از معاون رئیس جمهور خواستند تا نسبت به خط ارتباطی جدید اقدام کنند و یا راهکاری جایگزین اتخاذ کنند.

جالب تر اینکه شرکت های دانش بنیان مازندران از بد قولی شرکت های چینی که ارتباط تنگاتنگ با شرکت های ایرانی دارند انتقاد کردند و از وزارت خارجه خواستند نسبت به این مسئله ورود کند.

عدم پشتوانه قضایی برای شرکت های دانش بنیان

یکی دیگر از مشکلات مطرح شده شرکت های دانش‌بنیان مازندران که به گفته آنان در تمامی کشور وجود دارد ، فقدان پشتوانه قضایی از شرکت های دانش بنیان در طرح دعوی است.

این شرکت‌ها از عدم بازرسی درست مقامات قضایی در پیگیری مطالبات آنان و نظرات کارشناسی انتقاد کردند و اظهار داشتند: متاسفانه شکایات شرکت ها از بدهکاران در راهروهای ادارات قضایی با مشکلات عدیده ای روبرو است که می طلبد از سوی معاون علمی و فناوری رییس جمهور پیگیری شود.

همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز برخی از سوالات و مشکلات شرکت های دانش بنیان را پاسخ داد و از آنها خواست تمامی موارد و مشکلات را از سوی پارک علم و فناوری و یا استانداری و در صورت عدم موفقیت از طریق نهاد معاونت رئیس جمهور پیگیری کنند.

سورنا ستاری امروز به منظور بازدید، افتتاح و کلنگ زنی برخی از طرح های علمی و فناورانه و ورزشی استان مهمان مردم مازندران بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.