پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

درخواست نسخه‌ای از مطالعات سد فنیسک از وزیر نیرو

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، منصور علی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم، در کاربرگی سوال از وزیر “رضا اردکانیان” با موضوع درخواست نسخه‌ای از مطالعات سد فنیسک، را مطرح کرد، که با هم می‌خوانیم؛

خواهشمند است در اجرای ماده 209 آیین نامه داخلی، سوال اینجانبان از رضا اردکانیان وزیر نیرو را برای بررسی به کمیسیون تخصصی ذیربط ارجاع فرمایند.

خلاصه سوال؛ علیرغم اینکه احداث سد فینسک روی رودخانه اسپه‌رو، با ابهامات جدی در رعایت ملاحظات بین‌المللی انتقال آب بین‌ حوزه‌ای، رعایت حقابه تاریخی و قانونی منطقه پایین‌دست به‌ویژه مخزن سد شهید رجایی، دستورالعمل بهینه‌سازی الگوی مصرف و سازگاری با خشکسالی و نهایت تهدیدات زیست‌محیطی و اجتماعی آن برای اراضی متاثر از سد به‌ویژه منطقه حفاظت شده پرور، دلیل اصرار وزارت نیرو بر اجرای این طرح و عدم توقف عملیات اجرایی آن چیست؟

شرح سوال؛ با عنایت به شواهد و قرائن موجود از محدوده ساختگاه در نظر گرفته شده سد فینسک و تاکید و اصرار متولیان دستگاه‌های اجرایی استان سمنان بر آغاز عملیات اجرایی طرح، مقتضی است وزیر  نیرو به‌عنوان متولی قانونی بخش آب کشور و مسوول عدم توقف عملیات احداث سد مذکور، پاسخ خود را به سوالات و ابهامات ذیل بیان کنند.

با توجه به حقوق ارتفاقی و حق‌آبه قانونی مخزن سد شهید رجایی از رودخانه اسپه‌رو، چرا جهت اقناع فنی و اطلاعاتی کارشناسان و متولیان بخش آب استان مازندران نسخه کامل مطالعات پایه و تفضیلی این طرح در اختیار ایشان قرار نگرفت؟

نقش فشارهای سیاسی نهادهای پرنفوذ اما فاقد صلاحیت فنی نظیر وزارت کشور و سایر بر تصمیمات فنی وزارت نیرو در عملیاتی کردن پروژه ساخت سد فینسک چه بوده است؟

احداث سد فینسک از منظر مرزهای هیدرولوژیکی و نه جغرافیای سیاسی، قطعا پروژه‌ای از جنس انتقال آب بین حوزه‌ای است.

ملاحظاتی که در دستورالعمل‌های بین‌المللی نظیر معیارهای پنج‌گانه سازمان یونسکو، اصول توسعه پایدار و مدیریت بهم پیوسته آب برای چنین پروژه‌هایی ارائه شره، تا چه حد رعایت شده است؟

اثرات احداث این سد و میزان حجم تنظیمی آن بر منحنی فرمان سد شهید رجایی در شرایط خشکسالی هیدرولوژیکی نظیر آنچه که تا قبل از سال 1397 شاهد آن بوده‌ایم چقدر است و چطور جبران می‌شود؟ 

مصارف تعریف شده در نواحی مقصد از نظر نوع و مقدار چیست و آیا در تعریف این نوع مصارف به‌ویژه در حوزه صنعت و کشاورزی، تناسب با طرح سازگاری خشکسالی و شرایط اقلیمی منطقه رعایت شده است؟

چرا بجای تخصیص اعتبارات برای تامین آب سبز بیشتر برای مصرف بیشتر از طریق انتقال پرمخاطره بین حوضه‌ای آب، سراغ بازچرخانی آب و استفاده از آب خاکستری درون حوزه‌ای، اصلاح الگوی کشت و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری نرفته‌اید؟

 /۸۶۰۴۸/ع


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.