پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

درخواست مردم برای عدم انتقال زباله به چهاردانگه معقول است/ واکنش به مافیای انتقال زباله ساری/ مسؤولان محیط زیست پاسخگو باشند

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس ، علیجان شمشیربند در جمع خبرنگاران در ارتباط با وضعیت انتقال زباله‌های ساری در منطقه چهاردانگه مازندران، اظهار کرد: بر اساس برنامه قرار بود که زباله‌های ساری طی 14 سال گذشته به صورت موقت و تنها 6 ماه به منطقه این منتقل شود اما سال به سال عملیات انتقال زباله تمدید شده و به وضعیت فعلی رسیده است.

وی با اعلام اینکه انتقال زباله‌های ساری مشکلات جدی برای مردم و محیط زیست منطقه ایجاد کرده است، تصریح کرد: اعتراضات مردم چهاردانگه در ارتباط با انتقال زباله به حق بوده، صبرشان لبریز شده و درخواست عدم انتقال زباله این منطقه معقول است.

 

انباشت زباله در چهاردانگه ضعف مدیران شهرستانی و استانی است

رئیس شورای شهر ساری با اعلام اینکه خواسته به حق مردم منطقه چهاردانگه به گوش مسؤولان استانی و ملی رسیده است، گفت: انباشت زباله و مشکلاتی که ایجاد شده مشکل مردم نیست بلکه ضعف مدیران شهرستانی و استانی است.

وی با اعلام اینکه با درک شرایط موجود مردم منطقه از آنها دعوت می‌کنیم که صبوری به خرج داده و با مسؤولان استانی و شهرستانی در مدت زمانی که از طرف مسؤولان شهرستانی و استانی برای احداث کارخانه زباله‌سوز تعیین شده همکاری کنند، افزود: در حال حاضر تلاش‌های خوبی برای تکمیل و بهره‌برداری از کارخانه زباله سوز در حال انجام است و شاهد جهش قابل ملاحظه‌ای برای احداث این پروژه هستیم.

وی با اشاره به اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار از سوی شهرداری ساری برای تکمیل کارخانه زباله‌سوز ساری از محل اعتبارات عمرانی شهر، بیان کرد: این اعتبار در اختیار دستگاه اجرایی برای تسریع در عملیات ساخت ابنیه قرار گرفته و پروژه با سرعت در حال اجرا است.

 

انتخاب محل دفن زباله توسط وزارت کشور

شمشیربند با اعلام اینکه مدیران شهری در ارتباط با ساماندهی کارخانه زباله سوز بی‌تقصیر هستند، بیان کرد: اعتبارات کارخانه زباله سوز باید در اختیار پیمانکاری که تعیین شده قرار گیرد، وظیفه شهرداری حمل و انتقال و دفن بهداشتی زباله است، محل دفن زباله توسط وزارت کشور تعیین می‌شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر در کنار مردم قرار دارم، گفت: اگر تصمیماتی برای چهاردانگه گرفته شود که مردم در صف دیگر قرار گیرند بنده در صف مردم قرار دارم.

رئیس شورای شهر ساری در واکنش به این سؤوال که مردم منطقه معتقد هستند که شما به عنوان مسبب اصلی انتقال زباله به این منطقه بوده‌اید، پاسخ داد: این حرف اصلا صحت ندارد.

وی ادامه داد: بنده در آن زمان عضویتی در شورای شهر نداشتم و اصلا به طور کلی مسؤولیتی نداشتم، قبل از اینکه مردم متوجه انتقال زباله بشوند، پسماندهای ساری در محدوده مرزی ساری و سمنان در منطقه اگره منتقل شده بود.

شمشیربند اضافه کرد: بنده مخالف ورود زباله به منطقه چهاردانگه بوده‌ام، اما نه در روستا و شهر تصمیم‌گیرنده نبودم، اختلاف نظرهای در ارتباط با انتقال زباله به منطقه ایجاد شده بود، بخشدار وقت و مسؤولان شهرستانی وعده‌های به مردم داده بودند و از طرفی مدت زمانی که قرار بود زباله به منطقه منتقل شود بسیار کوتاه و در مدت 6 ماه بوده است.

 

پیگیری در خصوص دفن زباله‌های عفونی در چهاردانگه

وی یادآور شد: بنده نه نقشی در تصمیم گیری داشتم و حتی نمی‌توانستم اعلام کنم که مردم بابت حمل زباله پولی دریافت کنند.

رئیس شورای شهر ساری اضافه کرد: در ارتباط با انتقال زباله بیشترین ضربه به بنده و خانواده من وارد شده یک نفر از بستگان نزدیک بنده در شیرابه‌های زباله فوت کرده است.

وی در ارتباط با وجود زباله‌های عفونی در محل دپو زباله گفته است: بنده این موضوع را شنیدم، پیگیری کردم و هنوز این موضوع اثبات نشده است، زباله‌های عفونی باید بی‌خطرسازی شود.

 

دستگاه تصفیه زباله در گویچاله فعال نیست

شمشیربند در ارتباط با دستگاه تصفیه زباله‌ای که در منطقه نصب شده و هزینه آن از جیب شهروندان ساروی هزینه شده اما عملا کار نمی‌کند، بیان کرد: این دستگاه مدتی فعال بوده و حتی محیط زیست تایید کرده بود که بهترین محل دفن زباله در چهاردانگه قرار دارد، بعد از یک سال برای این دستگاه مشکل پیش آمده و فعال نیست.

وی در ارتباط با گودبرداری 35 متری به مساحت 2 هکتار، بیان کرد: بحث ما دفن زباله است، برای دفن زباله باید همه جوانب زیست محیطی رعایت شود، حدود 6 سال پیش شهرداری درخواست افزایش زمین برای دفن زباله را مطرح کرده و برای دریافت مجوز این همه مدت زمان صرف شده است.

رئیس شورای شهر ساری خاطرنشان کرد: اهالی منطقه احساس کردند که این گودبرداری برای انتقال طولانی مدت است، در صورتی که این حجم از گودبرداری تا زمان تکمیل کارخانه زباله سوز برای انتقال زباله نیاز بود که انجام شود.

 

مسؤولان محیط زیست پاسخگو باشند

وی در واکنش به این مطلب که با این اقدام شیرابه به صورت مستقیم وارد ذخیره آبی منطقه می‌شود، پاسخ داد: در این ارتباط باید مسؤولان محیط زیست که مجوز برداشت را دادند باید پاسخگو باشند.

شمشیربند در ارتباط با پایان زمان احداث کارخانه زباله سوز با وجود اصرار خبرنگاران صحبتی به میان نیاورد و به اظهارات فرماندار در جمع مردم چهاردانگه در چند روز گذشته اشاره کرد.

بحث بهره‌برداری از کارخانه زباله سوز مورد انتقاد خبرنگاران حاضر در محل قرار گرفته و فعالان رسانه‌ای اعلام کردند که بارها زمان تکمیل و بهره‌برداری از این کارخانه اطلاع رسانی شده است.

 

اعتبار کارخانه زباله‌سوز توسط دولت تامین می‌شود

وی در ارتباط با بحث تاخیر در اجرای پروژه کارخانه زباله سوز، بیان کرد: اعتبار کارخانه زباله سوز توسط دولت تامین می‌شود و این رقم را در اختیار شهرداری قرار نمی‌دهد که انحرافی داشته باشد، پول به حساب پیمانکار شرکت مربوطه واریز می‌شود.

رئیس شورای شهر ادامه داد: شهرداری با وجود همه مشکلات قانونی که در تامین بودجه داشت در حد مقدورات خویش در این زمینه کمک کرده است، جای که دولت لنگ شد شهرداری همراهی کرده است.

وی درباره این مطلب که پیمانکار کارخانه زباله سوز به صورت مشترک در شهرداری همکاری دارد، گفت: این موضوع ارتباطی به هم دیگر ندارد.

شمشیربند با اعلام اینکه شهرداری موظف به جمع آوری و حمل زباله است، افزود: محل دفن زباله توسط وزارت کشور تعیین می‌شود، نامه‌ها و مستندات وجود دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 20 میلیارد تومان را شهرداری پرداخت کرده و 30 میلیارد تومان را فرماندار ساری پیگیر بوده است و بنا است که مدیران ملی هم بازدید از محل ساخت کارخانه زباله‌سوز داشته باشند.

 

تفکیک زباله از مبدا جدی گرفته نمی‌شود

رئیس شورای شهر ساری در ارتباط با برخی مشکلات پیش آمده در منطقه چهاردانگه مازندران، گفت: در برابر معضلاتی که برای مردم این منطقه در این مدت ایجاد شده این مسائل دارای اهمیت نیست و قابل حل است.

وی پاسخ به این سؤوال که چرا بحث تفکیک زباله از مبدا و از محل بارگیری در ساری جدی گرفته نمی‌شود، بیان کرد: بحث تفکیک زباله در ساری را پیگیر هستیم هنوز این فرهنگ عملیاتی نشده است.

شمشیربند خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از مشکلاتی است که با شهرداری در این ارتباط مذاکره کرده و نسبت به حل آن اقدام می‌کنیم.

 

واکنش به مافیای زباله ساری

وی در ارتباط با وجود مافیا زباله در شهرداری ساری و در واکنش به این موضوع که 14 سال یک پیمانکار عملیات انتقال زباله را انجام می‌دهد، گفت: زباله مافیا ندارد، مناقصه برگزار می‌شود اینکه برنده هر سال یک نفر است، بستگی به شرایط اجرای طرح دارد، خارج از شرایط شهرداری نمی‌تواند مناقصه برگزار کند، بر اساس قانون مناقصه برگزار شده و اینکه این فرد چه کسی است به اعضا شورا ارتباطی ندارد.

یکی از راهکارهای که در حال حاضر برای کاهش زباله‌های انتقالی ساری به مراکز دفن می‌توان انجام داد، بحث تفکیک از محل بارگیری است که این مسئله چند سالی در مرکز استان درحال اجراست اما هنوز فرهنگ‌سازی آن صورت نگرفته است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.