پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دانش بومی ساخت وساز از نوع چوب وگل در روستاهای مازندران ازبین رفت

محقق و پژوهشگر معماری و شهرسازی استان مازندران با اشاره به وجود قابلیت ساخت و ساز به شکل سنتی دراستان و انتقاد در از بین رفتن آن ،خواستار همکاری دهیاران با نظام مهندسی ساختمان برای احیای این نوع ساخت و سازها شد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه ساری به نقل از  ایرنا ‘ محمدرضا حائری ‘ که روز چهارشنبه در هشتمین کارگاه آموزشی دهیاران و مسوولان فنی ویژه شهرستان ساری سخن می گفت، افزود: در دهه چهل با توجه به وقوع زلزله های پیاپی ساختمان سازی بر اساس چوب و گل بود در نتیجه ساختمان ها مقاوم در برابر زلزله و مقاوم در برابر گرما و سرما بودند.

 

وی افزود: روستاهای مازندران هنوز قابلیت ساخت و ساز به شکل سنتی را دارند و سازمان نظام مهندسی این آمادگی را دارد که با ارائه نقشه و نظارت رایگان به افراد علاقمند ، این ساخت و سازها را نهادینه کند و در این مسیر دهیاران هم باید حمایت جدی داشته باشند.

 

حائری ادامه داد: با توجه به اینکه از بتن بازیافتی نداریم ،مازندران در 30سال آینده به نخاله های ساختمانی تبدیل خواهد شد.

 

حائری با اشاره به تفاوت میان وظیفه و نقش دهیاران ،اظهار داشت :دهیاران مسوول تغییر وتحول روستا هستند و لازمه تحقق وظیفه داشتن دانش و آگاهی از روش انجام کار است.

 

وی تصریح کرد: نقش داشتن آگاهی و آینده نگری دهیاران برای دستیابی به ‘توسعه روستا’ بسیار مهم است.

 

وی با بیان اینکه طرح هادی در روستا باید با نظر و مشورت دهیاران تهیه شود ،گفت : درجهت توسعه آگاهانه روستاها ، دهیاران باید به قانون ‘ ده ‘ و ‘ دهیاری ‘ و شرح خدمات و وظایف تدوین شده در قوانین و همچنین مسایل حقوقی اطلاع کافی داشته باشند.

 

حائری با اشاره به سکونت خوش نشین ها در روستا ها و به تبع آن تغییر فرهنگ ، سنت ، از بین رفتن بافت روستاها و منابع طبیعی استان مازندران ، اظهار داشت: دهیاران باید برای روستایی که 50 درصد آن خوش نشین هستند آینده نگری داشته باشند و ‘ایجاد صندوق زمین در روستاها ‘ و در نظر گرفتن مساحت مشخصی از اراضی روستا برای سکونت خوش نشین ها می تواند راهکاری در جهت حل این موضوع باشد.

 

این محقق و پژوهشگر معماری و شهرسازی مازندران با بیان اینکه از نگاه برخی از افراد زندگی در روستا توجیح اقتصادی ندارد، گفت:مسئله ای که با آن روبرو هستیم دانش ،روش ، بینش و منش است و هر اقدامی اعم از فروش اراضی کشاورزی و تغییر کاربری آن ها به منظور تامین معاش و اقتصاد خانواده باید به آیندگان بازگردد.

 

حائری با اشاره به اهمیت رعایت مقررات ملی در ساخت و سازها اظهار داشت : اگر ساختمانی احداث شود که در برابر زلزله مقاوم باشد و از مصرف انرژی بکاهد در دراز مدت به توجیه اقتصادی و منفعت خواهیم رسید.

 

درادامه این نشست ‘ سید طاهر قریشی’ نماینده سازمان در کارگروه ساماندهی ساخت وساز اظهار داشت: با بررسی انجام شده تخلفات عدیده ای در خصوص صدورپروانه ساختمانی از ابتدا تا کنون انجام شده که علت آن عدم آگاهی مسوولان مربوطه از قانون و وظایف محوله بوده است.

 

وی افزود: به همین منظور نظام مهندسی ساختمان مازندران با بودجه سازمانی خود و با حمایت های استانداری اقدام به برگزاری دوره های آموزشی ویژه دهیاران و مسوولان فنی روستاهای استان کرده است.

 

قریشی گفت: قانون نظام مهندسی در سال 74 به تصویب مجلس رسید و در سال 84 اجرای آن در کل کشور الزامی شد و پس از آن مقررات ملی ساختمان در 22 مبحث تدوین شد که مبحث 23 هم در دست تدوین است و این مقررات نیزاز نوع الف بوده و لازم الاجراست.

 

وی افزود: نظام مهندسی ساختمان بیش از 27هزار مهندس عضو در هفت رشته اصلی ساختمان دارد و دارای هفت گروه تخصصی و 18کمیسیون و کمیته فنی است.

 

کارشناس دفتر فنی استانداری مازندران در خصوص قوانین و مقررات مشخص شده برای دهیاران در ساخت و سازها مسایل مربوط به طرح هادی و نحوه صدورپروانه در روستا به ارائه مطالب پرداخت.

 

در راستای سلسله آموزش های دهیاران استان مازندارن به منظور ساماندهی ساخت و سازها درجهت اجرای تفاهم نامه سه جانیه نظام مهندسی ساختمان کشور،استانداری و نظام مهندسی ساختمان مازندران ،هشتمین کارگاه آموزشی دهیاران ومسوولان فنی ویژه شهرستان ساری در در محل سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی برگزار شد.

 

در پایان این دوره آزمونی در حوزه مباحث ارائه شده در کارگاه بعمل آمد که حسب امتیازهای کسب شده در این آزمون گواهینامه به حاضرین در کارگاه اعطاء خواهد شد.

 

مازندران بیش از سه هزارو 500روستا دارد که نیمی از جمعیت سه میلیون 150هزار نفری آن در روستاها زندگی می کنند.

 

81464309-6203935

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.