پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دانشگاه ناشنوایان در کشور تاسیس شود

0

سهیل سعادتی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری، با تاکید بر توجه متولیان آموزشی و فرهنگی کشور به قشر معلول جامعه، اظهار داشت: برای ایجاد ارتباط سالم با دیگر افراد باید سعی کنیم خود را جای دیگران بگذاریم و با آنها حس مشترکی رقم بزنیم تا بتوانیم به تعامل مثبت برسیم

وی افزود: متاسفانه سطح تحصیلی ناشنوایان به طور کلی بالا نیست و دلیل این است که در دوره ابتدایی به ناشنوا درس‌هایی ارائه می‌شود که شنوا می‌خواند در حالی که زبان فارسی برای بسیاری از ناشنوایان زبان دوم است و ابتدا باید مهارت‌های کافی در آن پیدا کنند و بعد درس‌هایی نظیر ریاضی، علوم، دینی و عربی را به آنها ارائه دهند.

این دکترای زبان شناسی گفت: به نظر می‌رسد اغلب ناشنوایان در مهارت‌های خواندن و نوشتن از پایه ضعیف هستند البته دوستان ناشنوایی هم هستند که در پرتو تلاش شخصی با تکیه بر استعداد فردی به مهارت‌های بالایی رسیده اند اما متاسفانه این افراد در اقلیت هستند.

وی با بیان اینکه هدف بنده از حضور در جامعه ناشنوا آشنا کردن آنها با زبان شناسی است و دعوت آنها برای فراگیری آن است، گفت: از سال 92 به صورت پیوسته، منظم و روزمره با جامعه ناشنوا در ارتباط هستم.رشته زبان شناسی برای ناشنوایان از چند منظر مهم است از یک طرف به شخص ناشنوا کمک می‌کند تا با شیوه تولید جایگاه و جایگاه تولید، واکه وهمخوان و مفهوم نحو  آشنا شود و شیوه شکل‌گیری مفاهیم در ذهن را با روشی علمی بیاموزد و از دیگر سو با کسب مدرک تحصیلی ناشنوایان می‌توانند در این رشته به مدارج بالاتر دست یابند.

سعادتی نیا با اشاره به اینکه در دانشگاه گلودت آمریکا، زبان شناسی یکی از نخستین رشته‌هایی است که ارائه شده است، افزود: زبان شناس کسی است که به مطالعه علمی زبان می‌پردازد تا اصول علمی در توصیف زبان را استخراج کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد قائم‌شهر تنها دانشگاه کشور است که دانشجوی کارشناسی زبان‌شناسی دارد و  در سه دوره از سال 94 تاکنون دانشجو جذب کرده است، گفت: در دوره اخیر ده نفر از ناشنوایان و کم شنوایان ثبت نام کرده و امیدواریم با تقویت پایه  آنها از مقطع کارشناسی برخی از آنان به مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی ادامه تحصیل دهند.

این استاد رشته زبان شناسی شنوا با اشاره به اینکه ارزشیابی همه دانشحویان در دانشگاه بر اساس استانداردهای موجود شکل می‌گیرد و مدیریت نظارت و ارزیابی از لحاظ کیفی و کمی نظارت دارد و نمرات دانشحویان حقیقی است، تصریح کرد: اغلب ناشنوایان و کم شنوایان به ویژه آنهایی که از ابتدا با محدودیت شنوایی مواجه می‌شوند؛ اولین زبانی که فرا می‌گیرند زبان اشاره است پس زبان مادری یا زبان اصلی آنها زبان اشاره  طبیعی است؛ بعدها که با آموزش، زبان رایج در جامعه را فرا می‌گیرند، زبان دوم آنها شکل می‌گیرد.

وی افزود: توصیه بنده به ناشنوایان این است که  بنا به رشته دانشگاهی خود تلاش بیشتری برای افزایش مهارت‌های خواندن و نوشتن فارسی به عنوان زبان دوم و سعی در کسب مدارج و مدارک بالای دانشگاهی باشند.

سعادتی نیا با بیان اینکه آرزوی بنده تاسیس دانشگاه ناشنوایان در دست توانای خود این افراد در ایران است، افزود: امید است با تشکیل این دانشگاه، یکی از رشته‌های آن زبانشناسی ناشنوا باشد.

 /ش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.