پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دانشگاه علوم پزشکی مازندران رتبه نخست جشنواره ملی و کنگره بین المللی سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی را کسب کرد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مسئول راه اندازی دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تیم دانشجویی مهندسی بافت دانشکده فناوری نوین پزشکی این دانشگاه شامل 3 دانشجوی دکترا و یک استاد راهنما توانست با ارائه ایده ‘ تولید تجاری ظروف کشت سلول به صورت سه بعدی و بدون نیاز به آنزیم’ در میان بیش از 100 تیم شرکت کننده از دانشگاهها و موسسات علمی سراسر کشور رتبه نخست را در این رویداد کسب کند.
پوریا گیل تصریح کرد: در ایده تولید تجاری ظروف کشت سلول به صورت سه بعدی که برای نخستین بار در دنیا مطرح شده است علاوه بر کاهش یک سومی هزینه ها برای کشت سلولهای بنیادی شاهد کاهش چند مرحله به یک مرحله و در نهایت 30 درصدی زمان در این فرآیند هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در روش های قدیمی و چند مرحله ای 2 بعدی کشت سلول بنیادی باید از آنزیم استفاده می شد که صدمه دیدن سلول های را نیز به همراه داشت ولی با این دستاورد که بدون آنزیم کشت سلولی صورت می گیرد تمامی سلولها تولید شده سالم خواهند بود.
مدیر گروه نانو فناوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: با ارائه این ابتکار از سوی این تیم دانشجویی 2 سرمایه گذار یکی از بخش خصوصی و دیگری دولتی اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری برای تولید این محصول کردند.
گیل گفت: هم اکنون مراحل تشکیل شرکت دانش بنیان برای تولید این محصول در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال انجام است تا در کمترین زمان شاهد تولید این محصول به لحاظ کاهش هزینه و زمان و همچنین کیفیت محصول تولیدی باشیم.
تیم دانشجویی مهندسی بافت دانشکده فناوری نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای نخستین بار در این جشنواره با ایوب کریمی و مهران نبی پور از دانشجویان PhD رشته مهندسی بافت این دانشکده و نرگس جعفری دانشجوی دکترای پژوهشی مرکز تحقیقات ژنتیک ایمنی با هدایت دکتر امیر ملتی عضو هیأت علمی گروه مهندسی بافت دانشگاه علوم پزشکی مازندران شرکت کرد.
سومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از سوم الی 10 آذر 1397 در بخش های مختلف با حمایت معاونت علمی و فناوری و ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار شد و طی این رویداد ایده های فناورانه با قابلیت بالای تجاری سازی در حوزه سلولهای بنیادی، پزشکی بازساختی و مهندسی بافت مطرح و مورد داوری صاحبنظران صنعت و دانشگاه قرار گرفتند.
نانو پزشکی، نانو پزشکی بازساختی و طب ترمیمی حوزه جدیدی است که کمک می کند بافت ها و ارگان های از دست رفته در بدن، با استفاده از کشت سلول های خود فرد (سلول های بنیادی) ساخته و پیوند زده شود.
بدن برخی افرادی که روی آنها پیوند صورت می گیرد، به دلایل مختلف عضو پیوندی را پس می زند، اما در پزشکی بازساختی و نانو پزشکی و به واسطه سلول های بنیادی و تزریق این سلول ها و بعضی از فاکتورهای رشد، عضو پیوند شده دیگر پس زده نمی شود.
در این روش با تولید ارگان ها و بافت بدن در زمینه های مختلفی مانند پوست ، بینی و شریان به کمک بیماران شتافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.