پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دامپزشکی مازندران خواستار رصد مرغداری‌ها برای آنفلوانزا شد

0

روابط عمومی دامپزشکی مازندران با تاکید بر این که تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی و یا تلفات غیر عادی در جمعیت طیور استان مشاهده نشده است، تاکید کرد: استان مازندران به دلیل وجود تالابها و آبندانهای فراوان و مهاجرت پرندگان آزاد پرواز به عنوان مخزن بیماری ، همواره در معرض خطر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان قرار دارد .

در این پیام بهداشتی تاکید شده است: جهت پیشگیری از گسترش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گزارش موارد بیماری و تلفات نامتعارف پرندگان به مسئولان دامپزشکی منطقه محل سکونت لازم و ضروری است .

دامپزشکی مازندران همچنین از تمامی افرادی که به نوعی با طیور و پرندگان سر و کار دارند، خواست تا در صورت مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از تماس مستقیم با پرندگان خودداری کنند و در موارد ضروری پرندگان به صورت مسقف و محصور نگهداری شوند .

بر اساس این گزارش، در مواقع بروز تلفات در جمعیت پرندگان ، دفن بهداشتی پرندگان تلف شده و ضدعفونی مکان نگهداری ضروری است.

دامپزشکی مازندران با اعلام این که بر اساس بررسی های انجام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سویه ویروس آنفلوآنزای جدا شده از مبتلایان به آنفلوآنزای انسانی با سویه پرندگان کاملاً متفاوت است، تاکید کرد: تا کنون گزارشی از وقوع این بیماری ویروسی در جمعیت طیور استان مشاهده نشده و با رعایت بهداشت فردی توسط شهروندان و جدی گرفتن هشدارهای بهداشتی دامپزشکی و تشدید در رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه ای در واحدهای پرورشی ، نگرانی وجود ندارد.

دامپزشکی مازندران پیش از این اعلام کرد که در بخش پرندگان مهاجر زمستان گذران با همکاری تنگاتنگی که با اداره کل محیط زیست استان برقرار شده، تالاب ها و آبگیرهای محل تجمع این پرندگان تحت کنترل و پایش قرار گرفته و هرگونه مشاهده تلفات پرندگان مهاجر در کمترین زمان نمونه گیری انجام و نتایج مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه نمونه مثبت باشد، اقدام بعدی برای کنترل این بیماری صورت می گیرد تا از سرایت آن به مرغان بومی و حتی صنعت طیور استان ( مرغ مادر و جوجه) جلوگیری شود.
دغدغه اصلی در مازندران در بروز شیوع آنفلوانزا در پرندگان مهاجر، ابتلا سریع این بیماری به مرغان بومی و خانگی است که بیشتر از طریق این پرندگان احتمال شیوع بیماری به آنها وجود دارد و در این ارتباط نیز تاکنون اطلاع رسانی لازم به مرغداران بومی روستایی صورت گرفته تا در صورت مشاهده تلفات مشکوک با نیروهای دامپزشکی همکاری برای نمونه گیری و پایش لازم را داشته باشند که در این بخش نیز تاکنون گزارشی ارایه نشده است.
استان مازندران با داشتن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری و تولید سالانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ حدود ۱۱ درصد از نیاز کشور به گوشت سفید ( مرغ) را تامین می کند و یکی از قطب های مهم تولید این مواد پروتئینی در کشور محسوب می شود.

علاوه بر آن مهاجرت سالانه ۱.۵ میلیون بال پرندگان مهاجر زمستان گذران داخلی و خارجی به تالاب و آبگیرهای استان و وجود چند صد هزار مرغ بومی با رویکرد پرورش خانگی مازندران را به عنوان یکی از کانون های اصلی در معرض خطر بیماری آنفلوانزا، نیوکاسل و برونشست در فصل سرما قرار داده است، اگر چه این وضعیت دامپزشکی استان مازندران را بر آن داشته تا روند کنترل، نظارت و پایش بیماری های مرغی را بیشتر از سایر استان های کشور اجرایی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.