پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

داستان ناتمام نخبه کُشی در مازندران / تخریب زنجیره ای عبوری در آستانه انتخابات

1

پایگاه خبری چهاردانگه: همه کسانی که به نوعی دغدغه توسعه و تعالی ایران عزیزمان را دارند بی تردید نام کتاب “جامعه شناسی نخبه کُشی” را شنیده اند و بسیاری هم قطعا این کتاب مفید را مطالعه کردند. اینکه چرا و به چه علت جامعه ایران تمایل به نخبه کشی دارد و قشر اِلیت و برگزیده خود را به اشکال مختلف حذف می کند موضوعی است که در طی قرون متمادی موضوع بحث متفکران کشور بوده است.

از بازی های سیاسی و جریان های اجتماعی تا تضادهای فکری ، فرهنگی و فلسفی دست مایه افرادی بوده است که به اشکال گوناگون کمر به حذف نخبگان کشور بستند. از امیر کبیرها تا قائم مقام ها ما درگیر مسائلی بودیم که جز خُسران و حسرت چیزی عاید مردم نکرد.

این سُنت نابجا، زیانبار و بی فایده برای تعالی مملکت، گویی هنوز هم به اشکال گوناگون در جریان است. چه در سطح ملی و چه در سطح محلی شاهدیم افراد تاثیر گذار و صاحب فکر و ایده به خاطر تنگ نظری ها و کوته فکری عده ای که در چنبره حزب بازی های رایج اسیر شده اند ، مورد هجمه و حذف قرار می گیرند. متاسفانه این عادت بد در لایه های گوناگون اجتماعی نفوذ کرده است و کسانی که ادعای برگزیده بودن دارند را هم در بر می گیرد.

در حال حاضر بخش وسیعی از سیاسیون و اعضای احزاب موجود به گمان خودشان “عقل کل” هستند غافل از اینکه در فهم ابتدایی ترین مسائل جاری که منافع مردم و منطقه را لحاظ می کند عاجزند.

یکی از نمونه های بارز چنین رویکرد نابخردانه ای را در استان مازندران و شهر ساری شاهد هستیم. جایی که یک جوان خوش فکر و خوش آتیه با بهره مندی از توان مدیریت ذاتی که داشت ، سکان هدایت شهرداری ساری را در دست گرفت و با ارائه خدمات گسترده موجب بالا رفتن تراز مطالبات مردم شهر و اعتبار بخشی بی سابقه  به مرکز استان مازندران شد. بی شک هیچ فردی نه کامل است و نه بدون اشتباه ، اما از لحاظ منطقی باید دید که برآیند عملکرد وی چگونه است و در نهایت کفه ترازو به سمت مثبت سنگینی می کند یا به طرف منفی؟

با مشاهده میدانی پروژه ها و عملکرد عبوری در طی چند سالی که زمام امور را در شهرداری ساری در دست داشته است می توان نتیجه گرفت که حداقل در بخش عمرانی عملکرد این شهردار جوان مثبت و قابل تقدیر بوده است.  شهر ساری که بنا به دلایل گوناگون پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در محاق قرار گرفته بود با روی کار آمدن مهدی عبوری جانی تازه گرفت و در صدر خبرهای استان جا خوش کرد.

متاسفانه عده ای از افراد مغرض از کم بود اطلاعات و آگاهی برخی از مردم سوء استفاده زیادی کردند. تا جایی که بدهی شهرداری به پیمانکاران را به پای کم کاری و ضعف شهرداری نهادند در صورتی که این نکته نه تنها ضعف به حساب نمی آید بلکه نقطه قوت شهرداری هم محسوب می شود. به دلیل عدم آشنایی با قواعد حسابداری و دانش کم در این زمینه صحبت هایی را مطرح می کنند که به هیچ وجه قابل دفاع در محاکم تخصصی نیست.

“بدهی” در سیستم های اقتصادی با خروجی عمرانی و اقتصادی یک امر رایج است چرا که از نظر فرمول های حسابداری “بدهی” به همراه “دارایی” نهایتا منتج به “سرمایه” می شود.

اگر در قبال بدهی ایجاد شده کار عمرانی صورت گرفته باشد یا این بدهی به اعتبار اقتصادی منجر شده باشد که متضمن سرمایه فرد، شرکت یا نهاد مربوطه خواهد بود. در حال حاضر بزرگترین اقتصاد دنیا یعنی ایالات متحده آمریکا بزرگترین بدهکار دنیا هم هست.

آیا این بدهکاری به معنای کم شدن اعتبار دولت است؟ خیر دقیقا برعکس این مسئله اینجا صدق می کند چرا که در قبال این بدهی، دولت خدمات عمرانی، اقتصادی و رفاهی ارائه داده است. نکته ساده ای که در متاسفانه منتقدان عملکرد شهرداری آن را در بوق و کرنا کرده اند و دقیقا به دلیل کم سوادی و ضعف دانش این دوستان است. تنها در صورتی که بدهی منتج به فساد و به اصطلاح “فاکتور سازی”شود حرف این دسته از منتقدان می تواند درست باشد که تا این لحظه مدارکی برای این ادعا ارائه نداده اند…

1 نظر
  1. محمدرضا فتاح خان 09183403565 می گوید

    جناب آقای مهندس عبوری ضمن تبریک انتصاب جنابعالی به سمت معاون توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی این مهم را در راستای نخبه پروری و اهمیت به تفکرات انقلابی وزیر محترم جناب دکتر اسلامی دارد . بنده قبلا 3سال و 7 ماه ب از کارکنان حمل ونقل و پایانه های استان ایلام و اولین سرپرست دفتر نظارت سیمان و در بخش های مختلف اداره کل فعالیت داشته ام ، متاسفانه در سال 80 با راه اندازی ترمینال مسافربری ایلام به بهانه جمع آوری شرکتهای مسافری در مرکز استان و انتقال به ترمینال با نظر مدیر کل وقت به عنوان نماینده حمل ونقل در ترمینال گمارده شدم بدلیل نامعلومی به شدت در تبدیل وضعیتم کوتاهی کردند وعملا رابطه استخدامی اینجانب را با اداره کل قطع کردند ،و 18 سال است در پست خالی نماینده حمل ونقل در پایانه مسافری ایلام فعالیت دارم این مهم تا دفتر معاونت بحران جناب مهندس مجیدی ، معاونت حمل ونقل جناب آدم نژاد ، دکتر اسلامی تبار و … پی گیرشدم شرط بازگشت بکار داشتن مجوز و اعلام رضایت مدیر استانی و موافقت ریاست سازمان راهداری بنا نهادن این مهم بارها اتفاق افتاده متاسفانه عدم وجود مجوز سازمان امور استخدامی مانع آن شده هم اکنون طی نامه شماره 83/6367 مورخه 98/3/19 مدیرکل محترم راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اعلام نیاز و بازگشت بکار بنده را از جناب مهندس حسن نیا اعلام داشته ،قبلا طی نامه شماره 743/4991 مورخه 91/7/10 حراست ارشد وزارت راه در استان به رئیس مرکز حراست وزارتخانه ارسال گردیده همچنین طی نامه شماره 11630436203 سامانه سامد ریاست جمهوری وقت موضوع اینجانب پی گیر شده خواهشمند است باتوجه به دستور اخیر وزیر محترم به جنابعالی که از نیروهای انقلابی و توانمند هستید رزومه بنده در اختیار جناب مهندس آدم نژاد هست ضمن پیگیری در صورت صلاحدید ونیاز به همکاری بنده به عنوان کارشناس فن آوری و حمل ونقل درهر نقطه از ایران اسلامی به هر شکل که به تجارب و توانمندی اینجانب نیاز باشد حاضر به خدمت هستم . من الله التوفیق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.