پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خشکی 6 دانگ شالیزاری‌های چهاردانگه / حفر چاه فراموش شد

وقتی برنج را مشاهده می‌کنیم، تک‎تک دانه‌های آن گواه تلاش‌های شبانه‌روزی شالی‌کارانی است که تمام طول سال از فصل سرد تا فصل گرم و عرق‌ریزان تابستان در زمین حضور دارند.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، به نقل از خبرگزاری فارس، موضوعی که امسال نگرانی بسیاری برای کشاورزان مازندران به‎وجود آورده، بحث خشکسالی است، به ‎طوری‌ که تعدادی از کشاورزان در برخی از شهرهای استان، اقدام به کشت نکردند و همچنین اراضی برخی پس از نشاکاری خشک شده و با وجود هزینه‌های انجام‎شده از سوی کشاورزان، این مشکل برطرف نشده است؛ وقتی برنج را مشاهده می‌کنیم تک‎تک دانه‌های آن گواه تلاش‌های شبانه‌روزی شالی‌کارانی است که تمام طول سال از فصل سرد تا فصل گرم و عرق‌ریزان تابستان در زمین حضور دارند به امید روزی که بتوانند با برداشت محصول امرار معاش کنند.

 

shalizar

 

موضوع خشک‌سالی البته از سال‌های گذشته وجود داشته اما به‌شدت امسال نبوده است، درحال حاضر این موضوع مشکلات بسیاری برای شالی‌کاران به‌وجود آورده و با وجود همه مسائل تمامی دل‌خوشی آنان از بین رفته و هزینه‌ بیمه نیز مبلغ ناچیزی است و نمی‌تواند پاسخ‌گوی مشکلات آنان باشد.

 

برای همه ما واضح و روشن است برنج یکی از محصولات استراتژیکی است که شالی‌کاران رنج و زحمت فراوانی برای به بار نشستن آن متحمل می‌شوند و امیدواریم شاهد روزی باشیم که این مسائل رفع شود و شاهد لبخند رضایت آنان هنگام برداشت محصول باشیم.

 

دهیار روستای ول‌آغوز چهاردانگه ساری در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه در حال حاضر تمامی زمین‌های شالیزاری این روستا در تنش خشکی و کم‌آبی قرار دارند، اظهار کرد: مشکل کم‌آبی از حدود سه سال گذشته این زمین‌ها را تهدید می‌کند که امسال نسبت به سال‌های قبل بیشتر است، آب زمین‌های شالیزاری از طریق آب‌بندان این روستا و چاه‌ها تامین می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه بیشتر مردم این روستا از طریق زمین شالیزاری امرارمعاش می‌کنند و درآمد دیگری ندارند، از مسئولان خواستار شد: نسبت به لایروبی آب‌بندان منطقه و تجهیز چاه‌ها اقدام شود، در این صورت بسیاری از مسائل برطرف می‌شود.

 

بخشدار منطقه چهاردانگه ساری نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: از مجموع 2 هزار و 300 هکتار از زمین‌های شالیزاری منطقه چهاردانگه، حدود 250 هکتار به‌دلیل خشک‌سالی و کم‌آبی زیر کشت نرفت.

 

اسماعیل امینی با بیان اینکه عملیات نشاکاری در 100 هکتار از زمین‌هایی انجام شد که اکنون کاملاً خشک شده است، افزود: حدود 350 هکتار از راضی در تنش آبی و خشک‌سالی قرار دارد.

 

وی با اشاره به فعالیت مرکز جهاد کشاورزی در دهستان گرماب و چهاردانگه، گفت: کارشناسان کشاورزی به‌ صورت روزانه گزارش اراضی شالیزاری را به جهاد کشاورزی ارسال می‌کنند.

 

بخشدار منطقه چهاردانگه ساری تصریح کرد: آب مورد نیاز اراضی شالیزاری این منطقه از طریق آب‌بندان‌ها و چشمه‌های بالادست تامین می‌شود.

 

امینی یادآور شد: بیشتر روستاهای این منطقه با مشکل کم‌آبی و خشک‌سالی مواجه هستند.

 

shalizar (1)

وی خاطرنشان کرد: با وجود خشک‌سالی، امسال 35 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته داشتیم که نیاز است کشاورزان نهایت صرفه‌جویی را در مصرف آب مدنظر داشته باشند.

 

بخشدار منطقه چهاردانگه ساری با اشاره به نوبت‌بندی آب مصرفی برای کشاورزان، از آنان خواستار شد؛ نهایت انصاف و وجدان را درنظر بگیرند که تمامی زمین‌های نشاکاری‌شده از آب برخوردار شوند تا مشکلی به‌وجود نیاید.

 

امینی تصریح کرد: با وجود اینکه منطقه چهاردانگه دارای حدود چهار آب‌بندان بوده، نیاز است چاهی حفر شود تا این آب‌بندان‌ها سیراب شود الان آب‌بندان‌ها به‌صورت طبیعی تامین می‌شوند و با توجه به اینکه این منطقه همه‌ساله با مشکل خشک‌سالی مواجه می‌شود، چند دهنه چاه برای کشاورزان به‌منظور تامین آب حفر شود تا مشکلات آنان رفع شود.

 

shalizar (2)

 

رمضان شجاعی‌کیاسری نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه کشاورزان برخی از شهرهای مازندران با مشکل آب و سرچشمه‌های آبی مواجه هستند که متاسفانه الان با مشکلات جدی روبه‌رو شدیم، گفت: طی جلسه‌ای که درباره خشکسالی و مشکل آب با آب‌منطقه‌ای داشتیم، این موضوع در دستور کار ما قرار گرفت.

 

به گزارش فارس، با وجود همه مسائل، امید است راهکاری ارائه شود که موضوع خشک‌سالی در سال‌های آینده شالی‌کاران را تهدید نکند و مازندران بتواند همانند سال‌های گذشته در تولید محصول برنج کشور، مقام نخست را کسب کند.

 

گزارش از : زهرا طاهری

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.