پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خبرنگاران مازندرانی ناامید از ساماندهی اعضای خانه مطبوعات

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، انتخابات هشتمین دوره هیئت مدیره خانه مطبوعات مازندران همزمان با چند استان دیگر با حواشی خاص خود برگزار شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف از برگزاری الکترونیکی انتخابات را کاهش تخلفات ابراز می‌کند اما برخی داوطلبان و اعضا همچنان از وجود شائبه‌هایی در نحوه برگزاری انتخابات گلایه دارند.

این که چه افرادی عضو خانه مطبوعات هستند، یکی از اصلی‌ترین چالش و پرسش سال‌های اخیر از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران است.

عدم رعایت زمانبندی بندهای اطلاعیه شماره دو ستاد انتخابات، عدم تصویب ترازنامه مالی هیئت مدیره سابق توسط مجمع عمومی، عدم امکان رای دادن از سوی تعدادی از اعضای تایید نهایی شده، حذف تعدادی از لیست اعضای خانه در روز انتخابات و عدم بررسی بموقع اعضای دارای نقص عضویت مهمترین اشکالاتی است که معترضین به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران می‌گیرند.

اما مهمترین موضوع و چالش اصلی، اعضای فعلی خانه مطبوعات هستند؛ با اینکه خبرنگاران باسابقه امکان عضویت در خانه را ندارند، افرادی غیررسانه‌ای صرفا بواسطه معرفی از سوی مدیرمسؤول به‌عنوان خبرنگار عضو خانه مطبوعات شده‌اند که به نظر می‌رسد تعداد اندکی هم ندارند؛ از رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تا کارمندان روابط عمومی نهادها و شرکت‌های دولتی!

روز انتخابات تعداد اعضای خانه مطبوعات 514 نفر را نشان می‌داد که 136 نفر این تعداد در کمتر از دو ماه عضو خانه شده‌اند. در صورتی که در طول سال 1398 فقط 82 نفر عضو شده‌اند و در سال 1397 نیز 74 نفر عضو خانه شده‌اند.
بسیاری از خبرنگاران باسابقه به این نحوه عضوگیری فله‌ای در خانه مطبوعات معترض هستند زیرا سرعت زیاد در عضوگیری نظارت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را به حداقل رسانده و افرادی موفق به عضویت شده‌اند که هیچ سنخیتی با رسانه ندارند و تنها ابزاری از سوی برخی صاحبان رسانه برای روز انتخابات هستند.

در یک بررسی کوتاه در اعضای خانه و پرس و جو از خبرنگاران هر منطقه می‌توان یافت که افرادی نظیر داروخانه‌دار، اعضای خانواده مدیر رسانه، اعضای خانواده کارکنان دفتر رسانه و کارمندان به عنوان خبرنگار موفق به عضویت درخانه مطبوعات شده‌اند.

نحوه مدیریت در خانه مطبوعات و نظارت ضعیف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران موجب دلسردی بسیاری از خبرنگاران شده که حتی حاضر به عضویت در خانه خود نیز نیستند. بسیاری از خبرنگاران واقعی سال‌هاست چشم انتظار پالایش اعضای خانه مطبوعات هستند اما به نظر می‌رسد به دو دلیل منافع انتخاباتی هیئت مدیره و نبود برنامه منسجم در اداره‌کل فرهنگ و اسلامی مازندران مانع از اجرای این خواسته مهم اهالی رسانه استان شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.