پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خانه تکانی در کانون‌های فرهنگی مساجد مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، کانون های فرهنگی و هنری مساجد که از سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را با اجرای برنامه های آموزشی در زمینه های مختلف شعر، داستان نویسی، قرآن خوانی، داستان نویسی، تئاتر، نقاشی و دیگر موارد آغاز کردند، بر اساس تصمیم ستاد هماهنگی کشوری اکنون با طراحی سامانه‌ای تحت عنوان بچه‌های مسجد، مورد رصد، پایش و ارزیابی اطلاعات قرار می گیرند.

به اعتقاد متولیان امر، راه اندازی این سامانه علاوه بر فراهم کردن امکان اشتراک‌گذاری تجارب فعالان مساجد، منبعی عظیم برای تولید دانش‌های بومی، ارتقای توان شناسایی نیازها و مشکلات در اجرای برنامه های هر کانون را هم فراهم می کند.

مدیر ستاد هماهنگی بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سامانه مجازی بچه های مسجد به عنوان یک طرح ملی از سوی ستاد مرکزی کانون فرهنگی هنری مساجد کشور ابلاغ و در استان ها در حال اجرا است.

حجت الاسلام محمود علیخانی افزود: این برنامه ملی در هشت مرحله اجرا می شود و در هر مرحله هم اطلاعات هر کانون در این سامانه ثبت می شود.

وی نخستین مرحله را ثبت کانون ها معرفی کرد و گفت: از زمان آغاز این طرح تاکنون بجز ۳۰ کانون، بقیه کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران در این سامانه متمرکز ثبت نام کرده اند.

علیخانی با اشاره به وجود یکهزار و ۱۵۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در مازندران، افزود: طی نامه ای به اداره ارشاد شهرستان ها از آنها خواسته شد تا در جلسه ای با مسئولان صاحب نفوذ این روستاها و مناطق در خصوص تعیین تکلیف وضعیت این کانون ها اقدام شود.

وی جا به جایی مکان کانون و تغییر امام جماعت و هیات امنای مساجد را اصلی ترین دلایل در عدم ثبت اطلاعات خواسته شده در خصوص فعالیت این کانون ها برشمرد و گفت: با توجه به قرار داشتن امکانات و تجهیزات کانون فرهنگی در این ۳۰ مسجد، در صورت عدم ثبت در سامانه ملی مورد نظر این وسایل از مجموعه بازپس گرفته می شود.

این مسئول اضافه کرد: با توجه به اینکه تخصیص مزایا همچون اعتبار و یا مجوزهای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در صورت ثبت در این سامانه و پس از تائید آنها امکان پذیر است، راه اندازی این سامانه باعث شده تا کانون های غیر فعال و راکد شناسایی شوند.

وی همچنین فاز دوم این طرح را ثبت اطلاعات مربوط به اعضای این کانون ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۱۱۶ هزار نفر افراد بالای ۶ سال مازندران در این سامانه ثبت نام کرده اند و بدینگونه اطلاعات دقیقی از اعضا در اختیار داریم تا برنامه ریزی ها بر این اساس انجام شود.

پایان گزارش دهی کاغذی غیرواقعی

مدیر کانون مساجد مازندران همچنین از آغاز فاز سوم این طرح به منظور ارزیابی درست و واقعی از فعالیت های این کانون ها خبر داد و گفت: همزمان با آغاز فصل تابستان و اوقات فراغت این طرح آغاز شد و تا ۲۱ مرداد ماه ادامه دارد.

وی در تشریح اجرای این فاز از طرح بچه های مدرسه عنوان کرد: هر کانون می بایست تا حداکثر ۶ برنامه خود را که قرار است در طول سال و بویژه ایام تابستان اجرا کند، در این سامانه بارگذاری نماید و از این طریق فعالیت کانون ها به صورت واقعی و درست مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و دیگر به ارسال عکس و متن گزارش که برخی مواقع غیر واقعی بود، خلاصه نمی شود.

این مسئول توضیح داد: پیش آمده که در مواقعی برخی کانون ها فقط به خاطر اینکه از مزایا وکمک هزینه های اجرای برنامه ها برخوردار شوند مبادرت به ارسال عکس و گزارش از اجرای برنامه ها می کردند در حالی که اصلاً اجرای برنامه ای در کار نبود.

به گفته مدیر کانون های مساجد مازندران، ملزم شدن کانون ها به ثبت برنامه هایشان در این سامانه و بروز کردن اطلاعات مربوط به آن باعث می شود نظارت ها در زمینه اجرای این برنامه ها دقیق تر و واقعی تر شود.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵۰ کانون مازندران ۶۰۰ عنوان برنامه اوقات فراغت خود را در این سامانه ثبت کرده اند که شامل برنامه هایی نظیر فعالیت های اجتماعی، اردویی، قرانی، ادبی و هنری می شود.

علیخانی با اشاره به اینکه طرح بچه های مسجد دارای هشت فاز است، افزود: این فازها با دستور ستاد مرکزی کانون فرهنگی هنری مساجد کشور به استانها ابلاغ و اجرا می شود.

۲۰۹۶/‏۱۶۵۴

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.